Gå til innhold
Fiskersiden

Vinterfiske Arendal


Ola D
 Share

Recommended Posts

Hadde en fantastisk tur med sjefen på sjøen idag.

Han Ringte etter 5-mila og spurte om vi skulle ta ett par timer på sjøen. "Ta med kaffe jeg har utstyr" sa han.

Vel i båten gikk turen såvidt ut fra land. "Sild inne idag" sa han.

Vi lå å dreiv mellom ett par øyer. Tror vi måtte ha fått 100 torsk. Tok med 5 hjem som pilken ødla litt for mye. Kokt torsk nå i kveld.

Ble ganske overrasket over hvor forskjellig pilkene fisker. Prøvde først Sølvpilk. Fisket greit nok den men sjefen brukte en Stingsild Poilk. den fiska sykt bra. Jeg prøvde så en svenskepilk å fikk mye mere. Han mente det var bevegelsene som lokket idag. Ikke så mye rett opp å ned fiske.

Fikk noen få små sild og, men det var torsken som dominerte. Det sto fisk fra bunn til topp innimellom. Største fisken var snaue 3 kilo men det er topp fisk her det.

Takk sjefen for en fin tur idag. Å bare ring igjen for turer tatt på sparket.

Ola

Endret av Ola D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Bare hyggelig du.

Synd det bare ble smått. Men skulle tro at alle var støpt i en form. Men ett par småpene ble det da.

ja Stingsilda http://www.solvkroken.no/produkter/pilk/stingsild-pilk.aspx funker den. Den beste idag var blank med grønn rygg. svenskepilk deco fisket og suverent.

Vi får se om det kan bli en tur langt utpå neste helg. Savner stor brosme kjenner jeg.

Hyggelig at du kunne bli med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Bare hyggelig du.

Synd det bare ble smått. Men skulle tro at alle var støpt i en form. Men ett par småpene ble det da.

ja Stingsilda http://www.solvkroken.no/produkter/pilk/stingsild-pilk.aspx funker den. Den beste idag var blank med grønn rygg. svenskepilk deco fisket og suverent.

Vi får se om det kan bli en tur langt utpå neste helg. Savner stor brosme kjenner jeg.

Hyggelig at du kunne bli med

Pilker du ??? Fisket dere noe med agn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valgte å pilke når silda var inne ja. Mener at det er det beste. Sildestimen var stor og det var mye torsk i den.

Det jeg synest var litt rart, er at det ikke er noe mere store fisk i stimene. Den største var rundt 3-4 tenker jeg men fikk noen rundt 2 kg og. Resten var fra 40-45 cm mulig noe større.

Jeg har funnet ut at Stingsilda, holografisk som jeg tror den heter, er den beste i stimfiske. Går ikke rett opp å ned men har en god bevegelse. suveren pilk. Ola prøvde litt forskjellig, men han kunne ikke måle seg mot Stingsilda.

Men jeg pilker mye på havet her nede jeg. Vet at Martin ikke synest det er helt på topp, men man fisker slik en selv føler å ha kontroll på. Kan gjerne agne pilken og å fiske brosme eller lange her. Tenker de fleste ville valgt å fiske med slep etter Brosme og lange. Jeg kan gjerne pilke. Pleier å få fisk av og til og serdu :o

Tenkte jeg skule prøve meg til helga igjen på dypet. Skal prøve med slep da. har ett par ting som må prøves ut. Verkstedet i garasjen blir flittig brukt under disse vinterdagene når en ikke kommer seg på sjøen.

Vi får se om jeg blir med på neste klubbtur Are. Må sjekke når terminlista kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg pilker mye på havet her nede jeg. Vet at Martin ikke synest det er helt på topp, men man fisker slik en selv føler å ha kontroll på. Kan gjerne agne pilken og å fiske brosme eller lange her. Tenker de fleste ville valgt å fiske med slep etter Brosme og lange. Jeg kan gjerne pilke. Pleier å få fisk av og til og serdu :)

Jeg syns du er en av de flinkeste hernede du , uansett hva du bruker. Jeg pilker fra tid til annet også, men når jeg har god tid og fisken fråtser i silda eller er jagende: Wobler +glideboom+søkke. For meg er konseptet mer givende en shads,pilker, speed pilker ,ja , nesten like givende som tirrepilker....og jævlig moro !!

IMG_6041.JPG

PS: Husk å la torskebarnehagen være i fred :o ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valgte å pilke når silda var inne ja. Mener at det er det beste. Sildestimen var stor og det var mye torsk i den.

Det jeg synest var litt rart, er at det ikke er noe mere store fisk i stimene. Den største var rundt 3-4 tenker jeg men fikk noen rundt 2 kg og. Resten var fra 40-45 cm mulig noe større.

Jeg har funnet ut at Stingsilda, holografisk som jeg tror den heter, er den beste i stimfiske. Går ikke rett opp å ned men har en god bevegelse. suveren pilk. Ola prøvde litt forskjellig, men han kunne ikke måle seg mot Stingsilda.

Men jeg pilker mye på havet her nede jeg. Vet at Martin ikke synest det er helt på topp, men man fisker slik en selv føler å ha kontroll på. Kan gjerne agne pilken og å fiske brosme eller lange her. Tenker de fleste ville valgt å fiske med slep etter Brosme og lange. Jeg kan gjerne pilke. Pleier å få fisk av og til og serdu :)

Tenkte jeg skule prøve meg til helga igjen på dypet. Skal prøve med slep da. har ett par ting som må prøves ut. Verkstedet i garasjen blir flittig brukt under disse vinterdagene når en ikke kommer seg på sjøen.

Vi får se om jeg blir med på neste klubbtur Are. Må sjekke når terminlista kommer.

Terminlista er klar, og er vel på vei ut straks.... Første tur er 10 april. Vi valgte å vente såpass lenge for å sikre oss greie forhold og nok båter... Men første tur er rett på KM-vanlig med nye regler med båtpoeng.... Minstemålet på Torsken er hevet til 45cm, så vi prøver å styre unna barnehagen så godt vi kan Martin :)

Ellers jobbes det med innkjøp av klippetenger og opptrykking av klippekort osv... Så vi er mange som gleder oss til det nye poengfisket med klippekort etter Tanangermodellen ( første tur 15 mai )... Håper å se deg på tur da.... Mye positivt som skjer i klubben om dagen.

Vi i styret har forøvrig prøvd etter beste evne å ta hensyn til starten av jakta på høsten for dere jegere. Tror faktisk det er første gang i klubbens historie :)

Så det er ikke satt opp noen tellende turer på de 2 siste ukene i sept, og de 2 første i okt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en ny tur ut i dag. Utenfor Ryvingen og Torungen. Må bare si at det er mye torsk i vannet. Fikk flere rundt 3 kilo. Lenge siden vi har fått såpass mange å store.

Ellers blir det vel noe langeforsøk i morra tidlig tenker jeg. 2 m/s er ikke vind. Da bærer det rett ut i dypet

Nei Ola. Du får ikke være med i morra. Byen i kveld gir ikke grunnlag for plass i båten min kl 07.00. Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

hyggelig å høre at det finnes torsk noen steder. Skal prøve selv om ikke så lenge, bare isen forsvinner og det blir litt varmere i været. Ang det du skriver om stingsilda så har jeg sett med egne øyne hvordan den fungerer og hvorfor den er så overlegen.  I de åra jeg var yrkesfisker så var jeg også med på notfiske etter sild. etter et kast så ble vi ofte liggende en stund å drive mens vi ordna med bruket og venta på beskjed fra salgslaget om hvor det skulle leveres. da lå vi som regel med dekkslysa på. Silda går mot lys, og den kom gjerne opp rundt båten. og etter den kom også torsk. Torsken tok ikke silda direkte og slukte den, den gjorde utfall inn i sildestimen og glefsa til ei sild her og ei der. Etter ei stund begynte de skambitte sildene å daue, og svømte i krampaktige rykk, gjerne på sida. Hver gang torsken fikk øye på ei slik svimesild, så ga den silda et nytt glefs. tilslutt så var silda nesten død. og torsken slukte den rolig med hodet forst.Stingsildas bevegelsepå nedslippet  er nesten identisk med bevegelsene til ei halvdød sild i vannet, den flimrer nesten horisontalt, og dette trigger torsken til å hugge.

Håper noen av dere fant dette litt interessant, og skitt fiske

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er gøy å høre cannonbang.

Har prøvd mange teknikker med denne silda før jeg har funnet ut hvordan pilke med den. Den fisker rått.

Ellers så er det lange som skal prøves til lørdag. Har ett par posisjoner som jeg har fått fra rekefiskerene. Det er de plassene som de ikke kan tråle. Brakkkanter og blindkløfter. Det er det jeg jakter på nå for tiden. Har god feeling for helgas fisketur. Kjøpte ferdige Mustad takler. De ser ok ut.

Har kjøpt noe slanger fra Martin som jeg har knytta slep med og. Vi får se hva det blir.

meldt 5 m/s med vind fra nordvest. Kan trygt gå langt ut da :fish:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så er det lange som skal prøves til lørdag. Har ett par posisjoner som jeg har fått fra rekefiskerene. Det er de plassene som de ikke kan tråle. Brakkkanter og blindkløfter. Det er det jeg jakter på nå for tiden. Har god feeling for helgas fisketur. Kjøpte ferdige Mustad takler. De ser ok ut.

Har kjøpt noe slanger fra Martin som jeg har knytta slep med og. Vi får se hva det blir.

meldt 5 m/s med vind fra nordvest. Kan trygt gå langt ut da :cigar:

Spennende å lese mens båten min fortsatt er fanget. Jeg stikker innom deg med noe godteri jeg har kokt nå i vinteren , bla. nye type slanger som tåler juling og lyser myyyye lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende å lese mens båten min fortsatt er fanget. Jeg stikker innom deg med noe godteri jeg har kokt nå i vinteren , bla. nye type slanger som tåler juling og lyser myyyye lengre.

Takk for remediene Martin. Må nok sitte i garasjen i kveld å binde takler. :thumbsup:

Har nå 2 plasser som skal sjekkes til lørdag. Regner med at det holder med 4-5 timer pr. plass. Mulig jeg tar feil og men disse to plassene må sjekkes. Agn er mekket ferdig. Soyaolje med hvitløk blandet sammen til en herlig graut. Dette er lagt på glass å tilsatt store makrellfileter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for remediene Martin. Må nok sitte i garasjen i kveld å binde takler. :thumbsup:

Agn er mekket ferdig. Soyaolje med hvitløk blandet sammen til en herlig graut. Dette er lagt på glass å tilsatt store makrellfileter. :D

Bruk fersk blodig sei du ...(eller ha det i reserve) Ellers la jeg merke til at du ble forelsket i DSM (du også) :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det sjangs at jeg kunne være med sa du? :dribble:

Nå er det som f... Skulle bare slenge inn en branndør idag. Litt lite tid så det måtte gå fort. Gjøre det sjøl siden jeg ikke hadde noen pissbåier i nærleiken. Kink i ryggen.

Nei Ola når du ikke er på jobb men har fri og jeg må gjøre jobben din i tillegg. Da får du ikke være med.

For å si det slik Ola. Jeg regner med å ligge rett ut i senga i hele morra. Kansje søndag om jeg kan stå oppreist :notfair:

Bruk fersk blodig sei du ...(eller ha det i reserve) Ellers la jeg merke til at du ble forelsket i DSM (du også) :thumbsup:

Ja Martin. Gleder meg til å prøve DSM jeg og. Octopussy i orginal hvit er og sårt ønsket. Er vel den jeg har fått mest brosme og lange på. Suveren ved bytte av trebelkrok til rmkrlkrok. Bruker en 10/0 mustad greie. Gode makrell eller seifileter å ligge å dunke i bunnen. Suverent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det ble ikke noe tur idag heller. Ryggen er helt j....

Fikk knytta noen slep igår. Måtte ha noe å gjøre. de nye slangene til Martin ser knall ut. Så nå har jeg noen variasjoner med selvlysende slanger og Sandvoll spinneren fra vest :)

Men jeg ringer deg Ola når jeg skal ut. Har ett par andre å som vil være med.

Blir ikke noe tur før jeg kan stå i båten uten smerter. :goodjob:

Endret av Sako
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med helga? Jeg er klar som ett egg ;))

Det er meldt om lite vind og sol

Jepp lite vind å sol er meldt. Nix du kan ikke være med. Hehe

Om jeg er i form så er båten full til helga. Vi får prøve igjen en annen gang.

Vi skal bare ut på de nye spottene jeg har fått posisjonen på. Sikkert bare stor lange og stor brosme der. Ikke noe for du Ola ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.