Gå til innhold
Fiskersiden

På jakt etter havauren utpå Fosen


sølvreven
 Share

Recommended Posts

Ingen som lurer på om vi fikk stor sjøørret idag ?

Well, well, jeg skal bare lappe sammen en video. Så får vi se da om det ble noe action på oss. Og kanskje kan vi få stoppet kjeften en gang for alle på pæt-mobberan :fish:

Den satt, tænke æ ! Tar mulig litt tid før den store før-premieren vises ekslusivt på FS, må bare få med meg kampen på Stamford Bridge først (tyne, tyne) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ingen som lurer på om vi fikk stor sjøørret idag ?

Well, well, jeg skal bare lappe sammen en video. Så får vi se da om det ble noe action på oss. Og kanskje kan vi få stoppet kjeften en gang for alle på pæt-mobberan :D

Den satt, tænke æ ! Tar mulig litt tid før den store før-premieren vises ekslusivt på FS, må bare få med meg kampen på Stamford Bridge først (tyne, tyne) :D

Droppet skolen, fotballtrening, konf. undervisning, middag OG BARNE-TV for å vente på rapport.. :)

En liten Trailer kommer ikveld vell? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Droppet skolen, fotballtrening, konf. undervisning, middag OG BARNE-TV for å vente på rapport.. :)

En liten Trailer kommer ikveld vell? :)

Tja, vi får se da. Den som venter på noe godt.....

Må jo få med meg kampen først da :D

Og gamle kailla pleier vel å bysselalle en stund før midnatt også. Så det spørs om ikke rapporten kommer i morra kveld, he he. Sorry, men slike fisker fortjener jo i anstendighetens navn å få en skikkelig rapport. Kan røpe at Silver nesten havna oppi snøfonna i 60 km/h idet en overivrig og urutinert sjåfør (Raga) ble overrumplet av is i veibanen i en krapp venstresving !

Så heldigvis er jeg i live enda ihvertfall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vi får se da. Den som venter på noe godt.....

Må jo få med meg kampen først da :)

Og gamle kailla pleier vel å bysselalle en stund før midnatt også. Så det spørs om ikke rapporten kommer i morra kveld, he he. Sorry, men slike fisker fortjener jo i anstendighetens navn å få en skikkelig rapport. Kan røpe at Silver nesten havna oppi snøfonna i 60 km/h idet en

overivrig og urutinert sjåfør (Raga) ble overrumplet av is i

veibanen i en krapp venstresving !

Så heldigvis er jeg i live enda ihvertfall :)

Bra du er i live ivertfall :D

Æsjda.. Drar på hytten imorgen formiddag.. Jaja, da er det vertfall ikke så ille å dra hjem fra hytten :D

Og forresten er jo ikke kampen spennende etter 2-0 :D og ikke gi køben seere, de ødelagte økonomien te Rosenborg.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ann å spøre vor på fosen dere fisket ? Venter bare på lit varmere vær slik at isen går og sjøen blir klarere i fjorden, har vert kakao farget innerst i fjorden i det siste. Har skumle planer om å drukne pattegrisen i fjorden snart, forøvrig er det også en del kobbe inni fjorden :) noe det skal bli slut på 1 april når jakta starter.

Endret av svartfeskarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ann å spøre vor på fosen dere fisket ? Venter bare på lit varmere vær slik at isen går og sjøen blir klarere i fjorden, har vert kakao farget innerst i fjorden i det siste. Har skumle planer om å drukne pattegrisen i fjorden snart, forøvrig er det også en del kobbe inni fjorden :growl: noe det skal bli slut på 1 april når jakta starter.

Vi var i Åfjord, trålet litt land histen og pisten der, og ja, vi så kobbe like utenfor Stordalselva også. Så velkommen med børsa skal du være 1/4 :cigar: Hvis det er lov å jakte på kobbe inne i fjordene da ?

Så var vi i Rissa, fisket langs stranda der ikke langt unna utløpet til Skauga. Pluss i strømmen i Rissa, litt nærmere Kvithyll tror jeg det heter. Strømmen inn til vatnet ved Rissa.

Om vi fikk noe ? Vent å sjå tart i morra kveld, god natt og drøm om den store :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle vært i Åfjorden å dorga i mai for to år siden, makkan til fiske jeg opplevde da tror jeg aldri mer

jeg kommer til å få oppleve, ene kvelden jeg dorga fikk jeg og en kompis 18 sjøørret mellom 0,6 og 1,5kg + at vi

mista mange pga av at håven ble glemt igjen på land. Mye av fisken ble sat tilbake igjen, beholdt noen få til midag,

har ikke vert i nerheten av slikt fiske siden den gang. Har ikke vert å prøvd enda i år, vil ha lit mere varme og klarere

sjø først. Har bilder + en filmsnutt av det fisket, men har ikke peiling på vordan jeg setter inn det på fiskersiden.

Endret av svartfeskarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var i Åfjord, trålet litt land histen og pisten der, og ja, vi så kobbe like utenfor Stordalselva også. Så velkommen med børsa skal du være 1/4 :rolleyes: Hvis det er lov å jakte på kobbe inne i fjordene da ?

Så var vi i Rissa, fisket langs stranda der ikke langt unna utløpet til Skauga. Pluss i strømmen i Rissa, litt nærmere Kvithyll tror jeg det heter. Strømmen inn til vatnet ved Rissa.

Om vi fikk noe ? Vent å sjå tart i morra kveld, god natt og drøm om den store :thumbsup:

Iflg klokka mi er det kveld nå? :D

Endret av Pæta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært genial humor om det viste seg at det IKKE ble tatt fisk! :D

Jeg pleier å ha genial humor :D

"Onde-Jon" (han kalles visst det blant noen fiskere av en eller annen grunn) ringte meg i helga og var lettere sugen på en fisketur igjen. Og årets førtse Fosen-tur var målet. Jeg var ikke tung å be, hadde fri på onsdag så det passet svært bra. Regnet med at det egentlig er vel tidlig for sjøørretfiske allerede i midten av mars, så jeg var nok mere turist enn fisker. Men absistensen etter å være i fjæra er sterk når vårsola begynner å ta igjen. La nå ungdommen få rase fra seg de verste fiskeriene, så får jeg ordne med litt niste og være turist. (Ja jeg er en sleip djævel, der ristet jeg av meg skuffelsen over evt. blanking på en elegant måte) :rolleyes:

Jeg stod nå og ventet på ferja på Flak som vanlig når Raga skulle på tur. Men han feilberegner jo alltid kjøretiden fra byen og utover til ferjeleiet :thumbsup: Så vi ble en halv time forsinket som vanlig. Turen gikk rett ut til Åfjorden, noen km. utenfor munningen av Stordalselva. Har hatt stor suksess der, men senere på våren må jeg si. Og der ute var det en skikkelig sur vind, ikke akkurat noe sjøørretvær. Vi var vel der en drøy time, men ble det noe fisk ?

Nææh, steike dødt ! Ikke så mye som et lite napp etter sluken og opphengeren. Og stakkars meg som trodde det var like varmt der ute, fikk igjen koldbrann på fingrene.

Vi dro litt nærmere Stordalselva, utenfor fredningssonen og fisket inn i en fjordarm der. Innerst i fjorden lå faktisk isen enda. Det var jaggu mere vinter her ute, enn i bynære strøk !

Og det ble litt lenger utpå formiddagen, og mere le for vinden så her var det godt og levelig å være. Skikkelig vårfornemmelser på meg ihvertfall. Så jeg satt meg ned i en bar skråning og koste meg med kaffe og en rullings. Og tittet på en overivrig Raga som enda hadde trua :D Og det er vel dette som er fisketur for meg, sitte og se på fin natur og nyte vårsola. Og filosofere litt. Tenkte mye på Japan faktisk, de stakkars menneskene der borte ! Og hvor trygt og godt vi har det i Norge. Pluss all den fine naturen som vi må ta vare på.

Men ble det noe fisk her da ?

Not, not, not !

Men dette var en steike fin plass, så her er det ikke umulig at vi drar tilbake til når det er tid for det. Om en drøy måned eller litt uti mai.

Vi pakket sakene og dro tilbake til Rissa, ville prøve litt langs stranda der ikke langt unna Skauga-utløpet.

På tilbaketuren ble Raga vel ivrig på gassen og holdt rundt regnet 10km/h for høy fart i en krapp venstresving. Og i dolpa der var det selvsagt mye is på veien, pleier ofte å være det på denne årstiden der det er skygge. Og han mistet totalt feste og jeg så den høye brøytekanten komme rett utenfor sidevinduet. Jeg tittet bort på sjåføren, men jeg "så" bare et skjellet som tviholdt på rattet og gasset på for å få kontroll igjen. Ja jeg så nok livet passere revy, men sjåføren fikk etter 20 meter langs brøtekanten feste på veien igjen B) Og Raga fikk igjen hud og skinn på kroppen, og jeg ble lettet !

Vel fremme ved Rissa var Raga like stor optimist og vadet utpå grunna og begynte å fiske.

Mens jeg holdt på å dø av sult, en rev trenger jo ofte mye mat. Så jeg fyrte opp bål og gjorde klart til grillings.

Så er det store spørsmålet igjen. Vart det nå fesk der da ?

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var kjente omgivelser på den øverste filmen der gitt, akuratt ved det gjerde som går ut i sjøen tok jeg en glupping

i å sette garn for noen år siden, anmeldte selfølgelig det ,å har ikke sett garn der siden :P, ved holmen i bakgrunnen

mista jeg kveite i sommer. ØØØ når jeg ser på film nummer 2 vor derre fisker ikke langt unna stordalselva, så kan jeg opplyse om

at dere fiska innenfor fredningssonen faktisk, er lit difus den grensa der, men det står et skilt på vær sida av fjorden ca 800 meter

lenger ut i forhold til der derre fiska nermere bestemt frøneshammarn.

Endret av svartfeskarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var kjente omgivelser på den øverste filmen der gitt, akuratt ved det gjerde som går ut i sjøen tok jeg en glupping

i å sette garn for noen år siden, anmeldte selfølgelig det ,å har ikke sett garn der siden :P, ved holmen i bakgrunnen

mista jeg kveite i sommer. ØØØ når jeg ser på film nummer 2 vor derre fisker ikke langt unna stordalselva, så kan jeg opplyse om

at dere fiska innenfor fredningssonen faktisk, er lit difus den grensa der, men det står et skilt på vær sida av fjorden ca 800 meter

lenger ut i forhold til der derre fiska nermere bestemt frøneshammarn.

Okay, det var bra du sa. Vi så ikke noe skilt der og trodde vi var utenfor fredningssonen da vi fisket mot fjordarmen til venstre der :D

Så oter der ute, ikkje bra. Den tar nok for seg tenker jeg. Og jeg har sett endel niser tråle innover fjorden der tidligere.

Fin plass den første der ja. Første gangen jeg dro hit for noen få år siden ble det bingo på springflo og skikkelige bølger. Utrolig mye s-ø som var langs landet der. Men dette var rundt medio mai. Fin strøm der også langs land. Den beste tiden egentlig hvis man skal fiske etter s-ø. Før laksefiske starter :)

Siste videosnutten tar så innmari laaaang tid å laste opp :hot:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei de skiltetene er som sagt et godt stykke lenger ut en der dere sto, du må ta opp turen i midten av april

da skal du se det er mer fart i sjøørreten. Er forresten bra stelt med sjøørretbestanden i fjorden å det er ganske

vanlig med kilosfisk.Oter å kobbe kryr det av i fjorden, var vel folk som fikk stjelt laksen sin av oter oppi elva, men

otern er jo freda så den får herje fritt desvere. Største sjøørret som jeg vet er tat i fjorden veide 5,5kg men den ble tat

i not, er vel ca 2år siden det nå.

Endret av svartfeskarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei de skiltetene er som sagt et godt stykke lenger ut en der dere sto, du må ta opp turen i midten av april

da skal du se det er mer fart i sjøørreten. Er forresten bra stelt med sjøørretbestanden i fjorden å det er ganske

vanlig med kilosfisk.Oter å kobbe kryr det av i fjorden, var vel folk som fikk stjelt laksen sin av oter oppi elva, men

otern er jo freda så den får herje fritt desvere. Største sjøørret som jeg vet er tat i fjorden veide 5,5kg men den ble tat

i not, er vel ca 2år siden det nå.

Nå var det egentlig kobbe vi så, he he. Oter var feil :P

Ja jeg skal tilbake, i slutten på april kanskje. Det pleier å skje noe da ja. Vannet må vel være iskaldt også enda, da isen ligger inne i fjordarmene enda.

Har sett 2-kilos følge etter helt inn til land, så det er muligheter for fin fisk ja. Pleide å fiske av og til i Straumen i Skråfjorden, men det virker som det har dabbet av kraftig akkurat der de siste årene. Kjempefin plass til flua egentlig. Plages forøvrig med opplasting av siste video (mislykket opplasting) så jeg får ta den i morra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kobben skal nok bli fjernet ja :P , er nok lit for kaldt i vannet enda ja, isvann fra elvene + at det ligger en

god del is inni fjorden enda, isn i skråfjorden er tjukk så jeg tror det blir en stund før det blir noe fart der, vet det

ble tat stor sjøørret i strømmen i fjord så det er vel barre å treffe ret med betet + at det må være kobbefrit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redd for konkurranse eller?

Vis du tenker på det med kobben, så er det så mye av den at den er en trusel for sjøørretbestanden +

at vis du står å fisker å den duker opp så kan man barre pakke sammen å dra hjem for da bitter ikke

sjøørreten. Vis du tenker på at jeg er redd for at det kommer flere fiskere til Åfjord, så syns

jeg det bare er bra, for da blir det kanskje mer fokus på sjøørreten, har inntryk av at det er

lit for mye fokus på laks i bygda. Da er jeg merre redd hytefolkene som kommer i påska å setter

garn etter sjøørreten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså gitt, dere var på jakt etter sjøørret og havabbor. Sjøørreten burde vært tilstede, men det er vel litt tidlig for havabboren? På denne tiden går abboren ganske så dypt. Yrkesfiskere her på østlandet (Drøbak) tar en del på store dyp og da i garn. Sjeldent noe å få på sportsfiskeutstyr før i juni, med beste fisketid i juli - september.

Her er et flott eksemplar på 2,5 kg. fra Oslofjorden 2010. Denne ble tatt på en 11 cm Rappalawobler, blank med sort rygg. Foruten denne tok jeg fire stk. til i løpet av en time. Tre av disse ble satt tilbake.

115013_s.jpg

Endret av rogna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis du tenker på det med kobben, så er det så mye av den at den er en trusel for sjøørretbestanden +

at vis du står å fisker å den duker opp så kan man barre pakke sammen å dra hjem for da bitter ikke

sjøørreten. Vis du tenker på at jeg er redd for at det kommer flere fiskere til Åfjord, så syns

jeg det bare er bra, for da blir det kanskje mer fokus på sjøørreten, har inntryk av at det er

lit for mye fokus på laks i bygda. Da er jeg merre redd hytefolkene som kommer i påska å setter

garn etter sjøørreten.

Tenkte på kobba ja. Ler hver gang jeg ser slikt hysteri over tilstedeværelse av naturlige predatorer. Kobben er neppe noe større trussel for sjøørretbestandene enn sportsfiskere. Fantastisk mentalitet det, å hyle etter utryddelse av en art som potensielt kan ta noen av sjøørretene "mine".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på kobba ja. Ler hver gang jeg ser slikt hysteri over tilstedeværelse av naturlige predatorer. Kobben er neppe noe større trussel for sjøørretbestandene enn sportsfiskere. Fantastisk mentalitet det, å hyle etter utryddelse av en art som potensielt kan ta noen av sjøørretene "mine".

Snaker ikke om å utryde bestand selv om det kanskje kan virke sån, er svert mye kobbe nå for tia å da må man

ta ut noen dyr for å redusere bestanden lit. Dessuten sprer kobben kveis så folk utpå her er gla for at det

skyttes en del kobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snaker ikke om å utryde bestand selv om det kanskje kan virke sån, er svert mye kobbe nå for tia å da må man

ta ut noen dyr for å redusere bestanden lit. Dessuten sprer kobben kveis så folk utpå her er gla for at det

skyttes en del kobbe.

Ok, beklager den krasse tonen.

Klippet fra wikipedia:

"Kveis (...) lever i tarmen til fisk, sjøpattedyr som seler og hval, og hos fugler som spiser fisk". Havforskningsinstituttet skriver videre: "Eggene klekkes og larvene spises først av små bunnlevende krepsdyr. Disse spises igjen av fisk, og videre passeres larven fra fiskeslag til fiskeslag."

Det at kobbe alene bidrar til spredning av kveis kan vel kalles et litt upresist utsagn. Den er en del av syklusen, men er ikke nødvendig for at kveisen fullfører livssyklusen. Skal man kveisen til livs kan man jo like godt skylde på hoppekrepsen, eller fisken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste snutten er endelig klar :thumbsup: Bedre sent enn aldri. Går litt tregar når man begynner å bli middelaldrende ;)

Og ut ifra forhåndsomtale så skulle man tro på noe virkelig stort.

Snurr film:

Og som man ser, vår suksess på fiskefronten bare fortsetter. Hoho. Men det var en utrolig fin tur da, og det er det viktigste. Vi hadde vårlige omgivelser, og bare det er herlig. Og idag er det full vinter igjen ! Vi stakk en snartur innom Strømmen litt nærmere Kvithyll for å sjekke litt, og der var det like dødt. Som jeg regnet med. Men disse ungdommene er jo så villstyrlige og evige optimister så jeg måtte bare drasse med :lolu:

Så årets første tur til Fosen ble som alle andre førsteturer. Null fisk og null napp oppunder overflata. For det er kun der vi fisker. Men sånn rundt påsketider og i mai regner jeg med at vi setter kursen utover igjen. Og jeg får vel være pølsemanden da også. Men da skal jeg fiske mere. Og så fint som det er ute på Fosen da gitt.

Bær over oss at vi er så dårlige til å fiske, og vi fikk iallefall ingen pæter denne gang :D Så spar dere, mobbebermen (Rigor & Co.)

Konklusjon: En dårlig fiskedag er mye bedre enn en steikfin dag på arbeid !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spar dere, mobbebermen (Rigor & Co.)

Jeg har ikke sagt et ord...det sitrer i kroppen etter å lire ut av meg diverse, men jeg skal ikke falle for fristelsen.

Får det jo tidobbelt tilbake når du slenger disse storlaksene på land utover i juni, så det er vel bare å holde kjeft...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.