Gå til innhold
Fiskersiden

På jakt etter havauren utpå Fosen


sølvreven
 Share

Recommended Posts

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Blir vel stilt på de som klager på fisketurismen i bygda ser det ut til :thumbsup: , får satse på lit bedre bett

for dere da. Vet det ble tat sjøørret på over 2kg i skråfjordsstrømmen i fjord så helt dødt er det ikke, fikk ikke

fiska der selv i fjord pga sykdom, satser på comeback der i år, da på sørsiden av strømmen.

115231_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/46585/115231.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/ Sjøørret 1,1kg + en regnbueørret 0,5kg

Endret av svartfeskarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke nordmenn, jeg ser det lang vei :D Artig når man er i elva og kan se hvilken nasjonalitet som fisker i elva på mange hundre meters hold. Nordmenn fisker på en helt spesiell måte, og dansker f.eks. fisker på sin måte. Stangføring, utstyr, klær, fiskestilling etc. Og like artig når man en sjelden gang plukker ut en Nidelvfisker fra langt hold. De går ikke i dyre fiskeklær, bare vanlig dongeri og gjerne en militærjakke. Og stanga peker nesten rett opp og man er markfisker :D Og gjerne med en diger markbøtte som man setter på bakken og flytter på etter hvert.

Synes egentlig det var glissent på dette bildet i forhold til de galeste dagene oppe på apeberget på B/L :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig det var glissent på dette bildet i forhold til de galeste dagene oppe på apeberget på B/L :D

Husker sesong start 2010 vi stå der raketten gikk 24,00 det hagla med søkker sluker og jeg tror jagu det var flue der og jeg 1 kast noen skriker laks og så mange F,ord. påen igjen.

2 nye kast det trekker i marken en roper laks i det jeg gjør tilslag gutten som roper mistet nesten staga si han fikk meg på kroken + sølvrevennoen nye kast og samme manen satt fast i lina til silver og meg, da fikk jeg nok og tusla ned igjen.dagen etter så fisket jeg et annet

sted på valet og der kom jagu den samme mannen han ville ikke fiske på beget får det var så mange der :D og alle fisket i sammen. jeg gikk fort ned får og start mitt fiske 1 kast 2 kast og det trekker i marken men nå er det laks mannen satt på en stein og så på.så da var jeg sikker laks det var den 2 juni det, mon tro hva som skjer i år den 2 juni :dribble: ....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bra aprilspøk de hadde i går om at de skulle forby sjøørretfiske på våren i trøndelag, ihvertfall ikke noe iveien

med sjøørretbestanden i Åfjorden ihvertfall.

Det var vel ikke akkurat noen aprilspøk da!!

http://www.dirnat.no/content/500041770/Fiskereglene-for-2011-er-klare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm hade håpet det var en aprilspøk, men de folka på dn er jo ikke helt på stasjon så jeg ble igrunn

ikke overaska, men mer forbannet :) . Sjøørretbestanden ihvertfall i Åfjorden er langt ifra truet, vil

faktisk påstå at den aldri har vært så god som i de siste åra, borger for mye "seifiske" framover.Syns de reglene

er dårlig presisert,va med catch and release.

Endret av svartfeskarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle vel ikke være så vanskelig å forholde seg til et gjeldende regelverk, eller endringer av dette? Reglene settes som kjent av hensyn til fisken. Ikke av hensyn til den enkelte fisker. At det er godt med sjøørret i Åfjorden betyr ikke nødvendigvis at sjøørretstammen generelt er god og ikke trenger vern. At det annonseres at det vil bli mye "seifiske", en uttalelse som jeg oppfatter innebærer et fordekt sjøørretfiske,viser jo bare at enkelte ikke helt har skjønt hva det dreier seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle vel ikke være så vanskelig å forholde seg til et gjeldende regelverk, eller endringer av dette? Reglene settes som kjent av hensyn til fisken. Ikke av hensyn til den enkelte fisker. At det er godt med sjøørret i Åfjorden betyr ikke nødvendigvis at sjøørretstammen generelt er god og ikke trenger vern. At det annonseres at det vil bli mye "seifiske", en uttalelse som jeg oppfatter innebærer et fordekt sjøørretfiske,viser jo bare at enkelte ikke helt har skjønt hva det dreier seg om.

Nei, dette forbudet skjønner jeg ingenting av, greit at det er lite sjøørret i trondheimsfjorden, men her på fosen er

saken en heldt annen. At de hiver seg på de få som fisker med stang for å tro at det skal bli så mye bedre av det er jo

bare tull. Det er vern og kultivering av bekker og elver som må til for å få bra med sjøørret, men tror neppe det går sno folk

rundt og kontrollerer alikevel,forøvrig er jeg tillhenger av catch and release. Er med på at sjøørreten kan fredes der bestanden

er dårlig som feks i trondheimsfjorden, men der vor bestanden er god som for eks i Åfjord må det heller manes til måtehold istedet

for fredning av beste fisketida på sjøørret.Dn burde gå inn lokalt og se på de enkelte fjordområdene istedet for å skjere alle plasser over en kam, jeg syns det blir feil at vis det er dårlig i trondheimsfjorden så freder de helle sør trøndelag utn å undersøke lokale forhold først.

Endret av svartfeskarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette forbudet skjønner jeg ingenting av, greit at det er lite sjøørret i trondheimsfjorden, men her på fosen er

saken en heldt annen. At de hiver seg på de få som fisker med stang for å tro at det skal bli så mye bedre av det er jo

bare tull. Det er vern og kultivering av bekker og elver som må til for å få bra med sjøørret, men tror neppe det går sno folk

rundt og kontrollerer alikevel,forøvrig er jeg tillhenger av catch and release. Er med på at sjøørreten kan fredes der bestanden

er dårlig som feks i trondheimsfjorden, men der vor bestanden er god som for eks i Åfjord må det heller manes til måtehold istedet

for fredning av beste fisketida på sjøørret.Dn burde gå inn lokalt og se på de enkelte fjordområdene istedet for å skjere alle plasser over en kam, jeg syns det blir feil at vis det er dårlig i trondheimsfjorden så freder de helle sør trøndelag utn å undersøke lokale forhold først.

:rolleyes: En ting er Åfjorden. Har ikke anelse om bestander der. Og som nevnt over, ingen garanti at den er så god som du tror. At SØ fiske kan være meget bra i perioder og enkelte plasser kan like gjerne være tilgang på mat. Og at fisk fra et større område samles over perioder. Og det er ikke mulig forvaltningsmessig å klare å dele opp hele fylker i småbiter etter synsing om noen områder er ok eller ikke. Generelt har Sø slitt lenge mange steder. Og det er nok ikke bare gyteforhold og tilgang på gyteplasser som er avgjørende. Det er nok vår kjære oppdrettsnæring bla som må ta mye av skylden. Hjelper ikke å produsere smolt som vandrer ut om den blir kverket så fort den kommer ut i fjorden. En annen utfordring er det utstrakte "hytte" fiske mange steder med garnsetting ene og alene etter laksefisk, og det er ulovlig. Så å begynne med fordekt seifiske syntes jeg er helt på jordet, og viser en mangelful forståelse og respekt for det vi liker å drive med, og forhåpentlig heter sportsfiske. Når det er forbud så er det forbud. Og at vi som skal drive dette for lysten sin skyld ikke skal være bedre enn andre som driver fordekt eller åpen miljøkriminalitet er for dumt. Gled deg heller over at du har en fin bestand og nyt det. Kommer nok sikkert til å åpne seg igjen om din bestand er så bra som du tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fredninga ser ikke ut til å ha så mye å si likevel, da det er for kaldt i sjøen enda til at det skal bli

nå fart i fiske men i mai blir det bra. Men vordan er det med catch and release fiske er det lov ? , slipper stort set

de fiskene jeg får ut igjen. Enig i at hyttefolk med garn er noe styggedom, har selv tat folk på fersken i påska, men

etter at jeg har tipset sno om alle garn jeg ser har de heldigvis hyppige kontroller. Ble lit dum den med seifiske,

da jeg ikke mener å kakke sø i hode og spise den, men slippe de ut igjen.

Endret av svartfeskarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne annet enn at man skal få lov til å stå med stang og fiske i sjøen lenger. Om man fisker etter s-ø eller annen fisk. Så lenge man slipper ut all s-ø. Man må da få kose seg med fiske i fjæra. Så lenge alle slipper uti all s-ø så tror jeg det ikke skader sø-bestanden egentlig heller om en s-ø av og til ikke berger. Vi har jo lov å fiske oppi lakseelva også, og der er jo sø totalfredet også. Og risikoen for å få på sø er jo også der stor. Sø tar jo både mark, sluk og flue. dete r sagt mye om denne sjøørreten og at det er lusa som har skylda. Jeg er sannelig ikke så sikker på det. Lakselusa er riktig nok ikke det beste vi har i fjordene, særlig der det står tett med o-anlegg. Vestlandet f.eks. Og lakselusa er sikkert skadelig for s-ø og smålaks, men jeg tror de store svingningene i bestanden ikke er pga. bare dette. Det må være noe annet som gjør at bestanden av s-ø har gått så drastisk tilbake på ganske så kort tid enkelte plasser. Så jo i Orkangerfjorden for noen år siden, det kokte med s-ø i fjorden. Folk har ikke sett maken på mange 10-år ! Året etter var det helt svart, og årene etter det også. Så dette er merkelig.

Dessuten ser jeg nesten ikke lakselus på sjøørreten heller, og har aldri gjort det tidligere. Av og til noen få små lus bare.

Ikke har jeg merket mere lus på laksen heller, det var faktisk mere lus på laksen på 90-tallet i Gaula der jeg fisker. Men det kan ha sin årsak i at det var mere smålaks dengang (?) Men laksen ser ikke ut til å ha bli utryddet heller akkurat. Etter år 2000 har det jo vært vilt med laks oppi Gaula. Så det skulle absolutt ha vært forsket mere på denne fisken (sø).

Det kryr med sø oppi elva, men den er som regel på rundt 2-400 gram. Så den må jo komme fra noen den også. Bukker de fleste under i fjorden når de går ut og skal fete seg opp ? Det lurer jeg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hele trondheims fjorden står det bunngarn/steng etter laks om sommeren.de har lov etter gammel hevd,ogdet har fulgt gårder i generasjoner.tror ganske sikkert disse skader s-ø bestanden! har selv sett at de fanger mye laks ihvertfall... synes det er betenkelig at slike gamle hevder gir rett til fiske i moderne tider som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv sett endel kanner duppe i overflata ved flere hyttefelt i gode sø-områder. Vi som liker å fiske i fjæra kan jo være mere påpasselig og melde slikt. For det er nok riktig at det foregår mye garnfiske langs land. Og det er vel ingen tvil om hva de er ute etter. Og c&r er vel vanskelig på garnfanget fisk også :thumbsup:

Men det er knall at du rapporterer fra Åfjord "svartfeskarn" :rolleyes: Tror selv at det er litt tidlig enda, da vannet er svinekaldt enda som du nevner.

Vi bor ikke i Danmark akkurat :blush: Der har en kompis av en kjenning nylig dratt opp en laks på nesten 19 kilo, på flue ! Så vi får vel smøre oss med tålmodighet så lenge, sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det med lus på sjøørreten er jeg lit enig med sølvreven, sjelden vare på sø i mine trakter det ja, på laksen vil jeg

si det verken er mer eller mindre en før.Det jeg syns er rart er at garnfiske er tillat i stordalsvannet(stordalseva renner igjennom),

her tas det mye sø og laks.

Endret av svartfeskarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:thumbsup: Det er mye fornuftige tanker i dette over, og det finnes mye rart av regler uten tvil. Men alikevel så er det kanskje bedre at det er noen gamle rettigheter får lov å fiske. Et kontrollert garfiske i noen vann i laksevassdrag er mye lettere å kontrollere. Både med hensyn til oversikt og mange "ser" hva som bedrives. Mye mer skeptisk til alt det skjulte i sjøen. Og det er bra at det er områder som ikke er lusebefengt. Det er dessverre alt få få fjorder man kan si dette om. I den gamle sø dronningen Aurandselva så rømte småfisken opp i munningen etter å ha gått ut i fjorden. Man fant 20-50 lus på en 15-20cm fisk. Da sier det seg selv resultatet. Så tror jeg selv at forbudet etter sø ikke er et fiskeforbud. Men det er jo forskjell om man aktivt bruker utstyr for å fiske etter sø som uten tvil er beregnet på sø. Hadde fisket med god samvittighet. Men kanskje lagt om fiskemetode litt. Er jo moro å fiske uansett...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte lit rundt i dag(10.04) for og se om det var noe vak å se , kjempeforhold for og spotte sjøørret

i dag med vindstile fjord å varmt vær. Å ja nå var det liv, vaka bra til tider, men for og ungå fengsling

med brev og besøksforbud forble stanga igjen hjemme :) . edit: Ble en tur med fluestanga i dag den 11.04, med fare

for van og brød diet, neida har ikke så dårlig samvitighet i og med at jeg driver med c og r, ble ikke det helt

store fiske selv om fisken vaka bra, hadde et realt hug på pattegrisen. At det dukka opp en kobbe er vel årsaken til

det noe dårlige bettet, mausern blir med neste gang.

Endret av svartfeskarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for god info svartfeskarn (det var nå et fælt nick-navn du hadde). Men selvironi i Trøndelag er jo ganske så normalt :D

Er vel mye snøsmelting som grumser sjøen til enda, men det blir vel en tur utover igjen etter påska tenker jeg. Blir vel kanskje litt mere fres da og klarere vann med en grad eller to mere.

Er jo ikke så lurt å forhåndsanmelde turer, pleier liksom ikke å bli så særlig stor suksess da på fiskefronten. Men kan jo gi deg et hint når laksemafiaen drar utover :)

Så vi evt. kan møtes for en kaffesup. Og vi skal slippe uti all fisk vi får, så ingen fare for bestanden uti Åfjorden :)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja lit overtro i det nicket mit(svartfeskarn), desto dårligere nick desto bedre fiskelyke får mann(kanskje), bruker

da som regel å få fisk å. Blir nok en tur i morra å selv om sjøen er som kruttsvart kaffe, får satse på fluer med mye farge,

fått bra på orginal pattegris. I påska blir det prioritert havfiske rundt stokkøya og linesøya, tas mye stortorsk i en fjordtarm

der nå, skal gjøre et optimistisk kveiteforsøk også. Ellers tror jeg ikke at det gjør noen skadde med forsiktig utakk,

en matfisk eller to tåles, å røkt sjøørret kan anbefales på det sterkeste, lit må mann une seg.

Får vel legge til rapport fra dagens tur, i dag var det surt og fiske gitt, iskald og rimelig kraftig vind som gjorde

fluekasting utfordrene. Men fikk da gjort noen få kast immelom vindkastene og fikk da også en sjøørret som jeg slapp

pent tilbake, var i kontakt med en til før vinden ble for ille.

Endret av svartfeskarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.