Gå til innhold
Fiskersiden

Rødspette og andre flyndrefanter


Mr Tucker
 Share

Recommended Posts

Har tenkt å fiske litt flyndre fra land (kystmeite) i Tromsø området. Noen som har tips til lokaliteter? Når kan man begynne å fiske? Er det tidlig enda eller finner man flyndre nært land på denne tiden? Alle tips mottas med stor takk. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tiden tror jeg er helt rett, påska pleier å levere noen fine spetter. Mange områder kan levere, er jo veldig få som fisker målrettet etter flyndre fra land i troms. Jeg ville prøvd på områder som har store flater med "leopard" bunn(sand med innslag av tang "øyer")og som er strekt påvirket av flo og fjære. Grunne sund og fjordarmer tror jeg er et godt utgangspunkt. Dybder rundt 10m pleier å levere, fisk aktivt! 40-60gr sluker med en kort tamp med en en agnet krok i enden fungere bra. Løft sluken fra bunn og sveiv inn noen meter, sett fra deg stanga og vent i 5 minutter. Gjør dette vekselvis med to stenger, så kan du ha en liggende ute et kveite agne f.eks.

Skitt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre å prøve på en ny plass, enn å prøve på en kjent plass som ikke er så veldig bra. Det er sykt hvor mye stor spette som finnes på noen plasser, mens de nesten er totalt fraværende på andre. At det blir tatt mindre eksemplarer i et område, trur jeg ikke nødvendigvis er noen forutsettning for at man kan få store spetter der.

Prøv nye plasser og hold trua oppe, hoggperiodene kan være korte og det gjelder å finne riktig tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Områdene ytterst i kattfjorden og mot sommarøy er fine flyndreterreng. Det går mest i sandflyndrer og små kveiter, men rødspette finnes også.

Min erfaring fra de siste tre årene med flyndrejakt fra land her oppe, tilsier at det er alt for tidlig enda.. Som regel har jeg ikke fått noe så tidlig, og den tidligste arten som tar er ulkene, som melder seg i slutten av april.. Skal du ha noe liv i andre enden av stangtuppen anbefaler jeg å ta turen ut i båt, eller vente til mai-juni når det begynner å bli varmere og fisken trekker grunnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel var på havet idag etter torsk. Det bli absolutt ingen torsk på oss, men flyndra var i slaget. Vi fikk vel ca 8 stk. Måtte ta to som var stygt kroket. Det var små flyndrer men de jeg tok ser ut til å passe bra til en middag. Leita på nettet en del og har funnet ut at det må være snakk om gapeflyndre. Den største av de jeg måtte avlive var 34 cm lang. De hadde ikke den karakteristiske bøyen i sidelinja som sandskrubba eller "horn i panna" som rødspetta. De var lys brune, nesten gjennomsiktige under og med stort gap. Tror de er høyrevridd. Det var mange av dem iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemmer av at det er noe som heter dialekter. Sandskrubbe er et helt vanlig navn der jeg er ifra iallefall. Tror nok det var gapeflyndre. Ikke så nøye egentlig. Skal spise dem idag. Da får vi se om den funker som mat eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Var en tur i går i kvaløysundet og kvaløyvågen. Det ble ingenting. Har nok ikke funnet de rette plassene. Områdene i kvaløysundet var veldig lang-grunne. Kanskje for grunt? Får prøve litt i kattfjorden neste gang tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjør på håkøybrua og kjør helt inn til hvor brua slutter på selve øya, så på høyresiden av brua er det en ok plass, det kryr ikke av spetter, men de finner=)fikk min på 2,5kg der

Kan du si noe mer eksakt? Var å så litt der i dag, sleit med å finne gode plasser, skal sies at det var en god del vind der i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemmer av at det er noe som heter dialekter. Sandskrubbe er et helt vanlig navn der jeg er ifra iallefall.

På Vänern snakker de lokale om laxöring.

"Er det laks eller ørret?"

"Det är laxöring!"

Akkurat.

I Drammenselva brukes hersling om både stam og vederbuk, det samme gjelder Romerike og Glåmdalen der de to nevnte artene slås sammen til raufjøring.

Ellers har jeg truffet SVÆRT påståelige folk nordfra som mener at sjøbørting er en egen art.

Jaja.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var med når det ble tatt ei rødspette på over 4 kilo på ca.8-10m dyp i fjor på den her tia, men det er kanskje ikke helt vanlig?

Den ble tatt kanskje 20m fra land (tromsøya).

Ja, det er helt klart mulig om man bare finner rette stedene. I helga fikk vi fisk på 15-25 meter.

Tror nok likevel at det blir bedre fiske senere i år, men prøve må man jo uansett! :)

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.