Gå til innhold
Fiskersiden

Rødspette og andre flyndrefanter


Mr Tucker
 Share

Recommended Posts

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 3 months later...

Kræmerkaia var vel den beste sandflyndreplassen mens jeg bodde der oppe. Flyttet for et års tid siden.

Fikk mye flyndre der, fra halvkiloen og opp til 840 gram.

Gå ned ved Spar, og ta turen ut på den ytterste kaia, og for min del fikk jeg mest på den venstre delen av kaia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje greit med fisk som henter føden ifra vannsøyla, men flatfisk som spiser mat på bunnen tror jeg kan få i seg en del av det som finnes i bunnsedimentene. Tror jeg holder meg i utkantstrøkene. Flyndrefiskeriene mine er hovedsakelig for å få seg noen matfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser de under en kilo så trur ikke jeg det spiller så mye rolle og hvor mye flydre spiser man i løpet av en måned? Trur du får i deg mye mer hvis du spiser lever, rogn og slikt fra torsk og sei. Nå vet ikke jeg hvor lite oppholdssted flydre har, men for torsk kan det være snakk om et område på godt under 10 fotballbaner og da kan man tenke seg at lokal forurensning kan hope seg opp selv i relativt ung fisk. En annen ting er jo at sandflyndre og rødspette er relativt mager fisk og mange miljøgifter lagres i fett. Flyndre er derfor kanskje ikke verstingen i klassen, hvis du styrer unna gamle individer?

Når det er sakt bør man ta ekstra hensyn hvis det er gravide eller barn som skal spise fisken, vi som er ferdig med å reprodusere tåler litt mer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny tur idag etter flate. Har sett denne plassen på kart, flyfoto og sjøkart. Det virket svært lovende, men ganske grunt. Dro ut idag men traff litt dårlig med flo. Det var halveis fjæra sjø når jeg kom. Første kast, fikk strammet såvidt opp og der var den med en gang. Sandflyndre selvfølgelig. På andre kastet hadde jeg på en liten og lengre inn hadde jeg et skikkelig tilslag som var større fisk. Hadde et par tilslag til og fikk enda en før det ble helt dødt. Da var det blitt fjæra sjø og fisken hadde tydeligvis trekt utover på dypere vann. Kommer til å dra tilbake til denne plassen når det passer bedre med flo sjø. Tipper to timer før og to timer etter flo vil være kjempebra. Agnet var akkar. Det var tydeligvis poppis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, hvor i Kattfjorden da? Helt innerst eller lengre ut mot Sommarøy? Har vært der noen turer uten noe særlig resultat. Fikk en sandflyndre ytterst mot Sommarøy. Sandflyndra er vel den mest vanlige å få rundt omkring, særlig ifra land vil jeg tro. Flyndrene jeg fikk nå sist var ikke i Kattfjorden. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.