Gå til innhold
Fiskersiden

Klepping og C&R på Gjedde


Marvin
 Share

Recommended Posts

ER mulig dette er diskutert før men..

Tar gjedda varig skade av og bli kleppet???

Tenkte og fiske litt Gjedde nå utover, men kommer ikke til å spise den (fisker i litt usunne vann), Fisket en del gjedde for noen år tilbake og brukte da kun klepp, ikke håv eller hånda... satte de fleste tilbake igjen...

Jeg leste nemmelig i en bok om gjedde fiske (husker ikke tittel) at det å kleppe gjedda i underkjeven var en god måte, det sto at huden [/b]der var tynn og leget seg fort etter klepping.. ergo Gjedde vil bare få det fint.....

Stemmer egentlig dette???

[?][?]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett dette. Håndlanding er utvilsomt det beste for gjedda, men dersom gjedda har tatt en vobbler med masse kroker eller på et tandemkroksett bør man jo veie egen sikkerhet opp mot fiskens beste. Vil man da i stedet håve fisken har man valget mellom en dorgehåv med grovt nett som skader fiskens slimlag eller en meitehåv med et finmasket nett der krokene setter seg fast slik at det tar evigheter å få fisken ut dersom man er uheldig. Det tredje alternativet er klepp, som ikke er heldig for fiskens ryggrad dersom vi snakker stor fisk.

Satt på spissen kan man velge mellom kroker i fingrene, skader på gjeddas slimlag, å la fisken ligge for lenge i håven eller å ødelegge fiskens ryggrad. Kanskje en cradle er det ideelle. Det brukes i hvert fall mer og mer i USA. Er neppe å få kjøpt her hjemme, men er en smal sak å lage selv. Er dessuten genial å veie fisken i også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cradle er easypeasy å lage selv. Kan være litt kinkig å bruke om man er alene.

Det å si at klepp skader ryggraden skjønner jeg ikke helt, det er jo bare å støtte buken der og, som man gjør med gjellegrepet, man drar jo fisken etter hodet med sistnevnte og, dog ikke rett på skjelletet.

Fisker man med mothakkeløse kroker, er det lett (ihvertfall lettere) å får kroker ut av håv, fingrene og [ :P ]

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

Den aller enkleste metoden er faktisk gjellelokksgrepet, men hoving fungerere selvsagt også flott. Klepp, lipp-grip osv kan føre til skader og anbefales ikke.

Jeg kan nok ikke gjellelokks grepet, men tok en gjedde i gjellene

en gang for ca 10 årsiden, og har arr på lillefingeren fremdeles[ :P ]...

(stakk fingrene innover i gjellene og løfta fisken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører du hånda inn i mellom gjellebuene kapper du hånda ja!

Når man klepper en fisk er den aldri i noe fast grep, noe den er når man tar den i gjellelokket. Ergo går den lett bananas når man klepper den, med mindre gjedda er helt kjørt. Spørs om ikke en cradle er det ideelle. Lager man den av presenning-materiale og lager noen hull i bånn og i tillegg fortynger bånn (f. eks med garnbly) tror jeg man har en sikker og grei måte å lande fisk på. Bør testes! Det finnes ellers håver som bygger på mye av det samme prinsippet (Ser de i bruk på Rex Hunt til stadighet), så om håvgarn i grunn er så genialt stiller jeg mer stadig mer tvilende til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle gjedder trenger nok ikke å få varige skader av å bli kleppet ytterst i underkjeven, men det blir helt klart en del unødvendige skader på mange gjedder ved bruk av klepp! Kondisjonen på fisken vil fort også bli dårlig hvis den får for store skader eller for dårlig behandling!

Sjekk litt ned på den siden her for et stygt eksempel på kleppskade: http://www.rimfrost.se/

Så hvis man vil at fisken skal greie seg best mulig, så er det kun landing med gjellelokksgrepet eller en håv som gjelder! Ellers bør jo fisken veies i veienett og legges på en avkrokingsmatte hvis den skal legges ned for avkroking, lengdemåling og bilde! Hvis man behandler fisken dårlig ved C&R på "sine" fiskeplasser vil man bare gjøre seg selv en stor bjørnetjeneste.

Selv har jeg ikke kleppa ei eneste gjedde siden 1994, så det går fint an å lande dem med hånda eller med en håv, og har ellers støttet http://www.svenskagaddklubben.com/ og http://www.fiskejournalen.se/100/100.htm sitt arbeide for et bedre gjeddefiske og for mer kunnskap om (stor)gjedda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Marvin

ER mulig dette er diskutert før men..

Tar gjedda varig skade av og bli kleppet???

Tenkte og fiske litt Gjedde nå utover, men kommer ikke til å spise den (fisker i litt usunne vann), Fisket en del gjedde for noen år tilbake og brukte da kun klepp, ikke håv eller hånda... satte de fleste tilbake igjen...

Jeg leste nemmelig i en bok om gjedde fiske (husker ikke tittel) at det å kleppe gjedda i underkjeven var en god måte, det sto at huden [/b]der var tynn og leget seg fort etter klepping.. ergo Gjedde vil bare få det fint.....

Stemmer egentlig dette???

[?][?]

Om du ska fiska med avsikt att sätta tillbaka gjedden utan att skada den kommer lite förhållningsregler:

1:a

Du måste följa de lokala fiskereglerna, både skrivna och oskrivna.

2:

Trekrok är förbjudet, endast enkelkrok ska monteras på alla dina drag, tackel eller beten.

3:e Endast hullinglöst enkelkrok får förekomma!

4:e En temperaturgräns på -1 grad är lägsta temperatur fiske efter gädda får ske! De kan bli skadade!

Högsta för att de inte ska få mjölksyraskador är ca 16 grader.

5:e Knipsa av kroken med en grov tång så minimerar du skadorna.

6:e Veterinär ska finnas inom 2 minuters beredskap, i fall något överraskande händer!

Inte lätt att fiska gjedde på rätt sätt i dagens debattklimat!

MVH

Scanner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Scanner

[?][?]

Om du ska fiska med avsikt att sätta tillbaka gjedden utan att skada den kommer lite förhållningsregler:

1:a

Du måste följa de lokala fiskereglerna, både skrivna och oskrivna.

2:

Trekrok är förbjudet, endast enkelkrok ska monteras på alla dina drag, tackel eller beten.

3:e Endast hullinglöst enkelkrok får förekomma!

4:e En temperaturgräns på -1 grad är lägsta temperatur fiske efter gädda får ske! De kan bli skadade!

Högsta för att de inte ska få mjölksyraskador är ca 16 grader.

5:e Knipsa av kroken med en grov tång så minimerar du skadorna.

6:e Veterinär ska finnas inom 2 minuters beredskap, i fall något överraskande händer!

Inte lätt att fiska gjedde på rätt sätt i dagens debattklimat!

MVH

Scanner

Hmmm... Tror jeg smeller fisken med noe hardt i hue, detta blei nå litt my regler for min del.... Vetrinær innom to min...

For fae... hvis noe hender kverker jeg jo bare fisken, human avling er beste vetrinær kunst det :P

Men tar gjerne en god for klaring på hvordan lagge krybbesaken, og hvordan bruke dette grepet uten fare for livet mitt...

Når først skal ut og pine fisken, noe som C&R faktisk er, kan man like gjerne kline til og gi`n en omgang han/hun sent vil glemme... Eller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Hmmm... Tror jeg smeller fisken med noe hardt i hue, detta blei nå litt my regler for min del.... Vetrinær innom to min...

For fae... hvis noe hender kverker jeg jo bare fisken, human avling er beste vetrinær kunst det :P

Men tar gjerne en god for klaring på hvordan lagge krybbesaken, og hvordan bruke dette grepet uten fare for livet mitt...

Når først skal ut og pine fisken, noe som C&R faktisk er, kan man like gjerne kline til og gi`n en omgang han/hun sent vil glemme... Eller...

Slapp av! Innlegget til Scanner var bare et ironisk tulleinnlegg[ :) ], så det trenger du ikke å tenke så mye på!

Sjekk: http://www.hooklinks.co.uk/pike/navigation.../pikeframe.html

Gå inn på menyen for "Handling"! Der er det godt forklart med bilder hvordan du skal holde og behandle gjedda på land!

Ellers så står det så klart mye bra om gjedde, gjeddefiske, C&R og behandling her:

http://www.svenskagaddklubben.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Når dere først er inne på tanken, de som holder større abbor bla i kjeften med tommelgrepet og IKKE gir fisken støtte bakover under posering, hvordan tror du det føles?? Bare for info..

[:I][:I][:I] Må innrømme at jeg har et bilde på veggen av en abborkubbe holdt på denne måten. Dette var imidlertid FØR vi visste at dette ikke var en uheldig måte å holde fisken på. Var nok litt inspirert av amerikanske bassbilder ja. Ellers er det viktig å huske på at fisken blir mer skjør desto tyngre den er. Under fotografering av trofebilder er det derfor viktig at man ikke holder stor fisk langt over bakken i tilfelle man mister grepet. Det beste er nok å la den ligge på en avkrokingsmatte, helt eller delvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hansker brukte han da? Sånne engangshansker? [ :P ]

Hansketipset var ment som et tips til OM han ville bruke gjeldegrepet.

Har mekka meg cradle, men stiller meg vel kanskje litt tvilende til materialet som er brukt, kanskje ikke skånsomt nok... ned i snickarboden.

Fikk jo et nytt tips på videon; målebånd på cradlen..

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeldegrepet? Store gjedder er hunner, og vi tar da ikke fisken i nøttene, din nisse!![ :P ][ :) ]

Grutle brukte hockeykeeperhansker (kødda) neoprenhanske, men Stinger 41 gikk selvsagt rett gjennom. Tror et presenningmateriale i tykk PVC med hull i bånn bør være ideelt i en cradle. Et slikt materiale er uansett lettere å styre enn en slapp håv som inviterer alt av kroker til å henge seg fast. Ser ikke noe behov for masker i det hele tatt. Hva skal det egentlig tjene til? Tror det er greit å svi hull med en oppvarmet metallsylinder slik at de ikke rakner så lett. Litt blyfortynging i underkant av cradelen, vegger i begge ender og slisser til to skaft skulle utgjøre resten. Målebånd burde være en smal sak å tilføye. Med en kraftig taustump er det en smal sak å veie gjedda i cradelen, og via hullene renner vann ut. Ikke noe nett som suger til seg vann, og i tillegg slipper fisken å ligge krumbøyd dobbelt slik den ofte gjør i et veienett. Mye elendige patenter der når det gjelder større fisk! Med noen kvadratmeter materiale, ei kraftig nål og seilmakertråd burde de fleste problemer tilknyttet landing av stor gjedde fra båt være løst. Gutta som håndlander gjedda på isen burde vurdere å investere i en kevlar- eller K-steelhanske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, tenkte på å skrive gjelde for bøll, men så var jo dette en seriøs diskusjon, så jeg skulle la være, men så glemte jeg det..

Hansker hjelper ikke mot krokene nei, det glemte jeg og.. Ikke helt min dag.

Jeg mekka cradle med to lister, eller 4. tok 2 og 2 og stifta fast håv materialet mellom. Brukte 2 skolisser på hvert av "håndtakene" for å hekte vekta på.

Synd ikke IKEA posene er lange nok, da hadde mye av jobben vært gjort, men om man spleiser 2...

Takk for gode ideer cb.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.