Gå til innhold
Fiskersiden

Får delt stanga!!! YEAHH!!!!!!!


fiskematre
 Share

Recommended Posts

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av Remy

eller, enkelt og greit, brekk stanga og hent ut en ny, for jeg håper du kjøpte en med ubetinget livstidsgaranti [ :D ]

Hadde et stygt fall med Loomisen min for et par år siden der det nederste leddet ble banket hardt opp i delen over. Prøvde alle triksene som er nevnt over uten noen som helst suksess. Etter tre uker var bare en ting uprøvd, nemlig sagen. Det kostet meg 500 kroner, men jeg fikk ny stang. Så livstidsgaranti er ikke det dummeste man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Samme har skjedd med meg to ganger. Første gangen var det hendig med livstidsgaranti. Andre gangen fikk jeg et tips etter et halvt år(!) om å ta på meg latexhansker når jeg skulle forsøke å trekke de fra hverandre. Funket som **** det. Så nå pakker jeg alltid latexhansker på fisketur. Tar nesten ikke plass samtidig som det gjør gutta litt nervøse.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh my good... Kan love deg svenna at her bør du ikke sende barnehagen for å si det sånn. Her hagler det med hærlige gloser.. Prøve med varmt vann på hunnholken nå, oppvaskhansker på henda og stanga bak beina og skreva og banna nå... Hjalp det??...... Ikke en millimeter... :D

Til og med madammen har begynt å prøve å finne på ting for å få delt stanga, og er like irritert som meg.. hehe..

Har begynt å gi opp nå faktisk... Får vel kjøpe ny stang så jeg kan frakte med meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke propper i hannholken vel, så det har blitt vakuum? I så fall må du få inn luft. Da er neste spørsmål: Er det hunn eller hannholke nederst på midtleddet? Er det en hann med propp bør det prøves å fjerne den så det kommer luft inn. Er det en hunn må kanskje toppringen av. Høres kanskje drastisk ut det med toppringen, men er enkelt å lime på igjen med f.eks. epoxy.

Funker ikke noen av rådene får du lage det ungefritt i en større radius og bruke noen enda kraftige uttrykk/kombinasjoner.

Du skal i hvert fall ha lykke til. Venter i spenning på fortsettelsen ....

[ :D ][8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var bare en tanke som slo meg. Det er jo ikke sikkert at det jeg skrev har noe for seg. Mener eller rettere sagt tror stanga er hul helt opp. Håper andre har reelle tanker om det med vakum. Vil nødig ha skylda for et teit råd, for det kan hende at det er. Har forespurt meg litt rundt, men ikke fått noen andre råd enn de du allerede har fått. Utenom at du må være foriktig med å vri for hart. Kan vistnok være fare for at det blir brist i emnet, men da skulle du ta skikkelig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe - må le da mesteparten av tipsene fungerer ETTER at at han fått delt dette fra hverandre. Jeg pleier å vri delene fra hverandre. For å få beste tak er det naturligvis viktig å ha fettfrie hender/stangdeler. (tenker høyt - hvordan hadde det gått å dele dette under vann..?) Alt tyder på at du har fått en våt sugeeffekt som gjør det "umulig" å skille delene fra hverandre. Hvis du lar det ligge varmt (ikke for varmt)over tid, vil da fuktigheten etterhvert forsvinne og sannlyligvis lettere å skille delene. Kommer ikke på noe mer i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fliser på badet, men det spørst om jeg får plass til stanga på gulvet:) hehe... Får vel prøve det og. Ellers blir det å lage hål trur jeg... Må igjen si tusen takk for alle tips her, får meg til å ikke gi opp. Føler jeg har litt press på meg til å få dette til, ellers vil dere bli skuffet... :D hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten tanke som slo meg; siden du bor på landet, gå til anskaffelse av 2 hester. Bind fast stangdelene med tau i hver sin ende (hvordan må du finne ut selv), deretter gir du hestene noen reale lusinger på skinka. Da burde problemet være løst, om det blir anskaffelse av ny stang eller problemet fikset gjenstår å se..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å sette den ved en solvegg? Men se til at hun-holken peker opp slik at fuktigheten dunster ut riktig vei. Og du har prøvd å vri i små bevegelser fram og tilbake eller bestemt i en retning? Det er lettere å vri enn å trekke de fra hverandre i slike situasjoner. Jeg vet er der bortimot tabu å bruke ringer som "grep", men du kan evt. ofre de. Hva med noe tectyl el.l. rundt området for å få enda mer friksjon i grepet - noe som kan renses av i ettertid. Sitter og funderer videre... hvis det er de to nederste delene, så kunne jo du feste snelledelen i ei tvinge og brukt begge hender til å vri neste del..Nesten gøy dette innlegget!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eureka!! Stanga er delt! Etter nesten å ha gitt opp gjorde jeg følgende:

Klippet opp en bit armert gummislange (bensinslange) slik at den kunne trees inn på den tykkeste stangdelen.

Varmet opp hunholken med varmt vann.Fort som f bort til skruestikka og satte stangdelen med gummien fast (forsiktig).

Ga hanholken en skikkelig dose med kjølespray,venta 30 sek og dro toppdelen av lett som bare det!

Bare for å gi en pekepinn på hvor fast delene satt FØR jeg varma/kjøla: med ene delen fast i skruestikka dro jeg skruestikka med et heavy arbeidsbord bortover gulvet utenatt f-skapet rikka seg en nanometer!

PS. Fiskematre: hvis du prøver dette, så IKKE glem gummien når du setter stanga i stikka [:I](ja, du veit hva jeg mener)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig er stanga delt!!!! Fikk hjelp av akva og festa stanga i skrustikke med treklossser som var hulet ut.(Sag to klosser, sett dem i tvinga, borr et hull 0.5mm mindre enn stsangdiameteren der du vil gripe midt mellom klossene) Så gjor vi det samme på andre delen og festet med skrutvinga. Så slo vi bare forsiktig på hunndelens klosse. Og vips var stanga delt!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.