Gå til innhold
Fiskersiden

What to chose ?


ThorEH
 Share

Recommended Posts

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kjøpte for litt siden en Saab 9-5 vector 2,3t 185hk automat til 150k. Overgår mine forventninger til kvalitet og kjøreegenskaper i forhold til det jeg har hørt. Bra trøkk i motoren, tørst om man blir ivrig. driter i det, fyller en gang i måneden uansett og det er gøy å kjøre noe som svarer når du spør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAAB have unfortunately been bottom of the reliabilty index for many years since the company changed hands. The old 90's 9000's run and run with a bit of TLC tho.

Check these 2 sites and look up anything that catches your eye. http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/saab/ http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ser på deg som en god venn Thor å unner deg alt godt: :)

Crysler voyager,kia sonata,ford mondeo,lr freelander og chevrolet nubia er flotte problemfrie biler.

Ikke velg avensisen for den er værdens minst drifts sikre bil.

Men jeg misunner deg "ny" avensis.

Mazda6 har problemer m rust mellom hjulbue/kassoseriplate mot baksete,da rusta kommer før første saltvinteren er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt Saaben( nybil) i 6 år, både sedan og stasjonsvogn, og kan bare si at dette var en bil jeg hadde sansen for!

Kjørte mye, men hadde aldri bilen inne på verksted utenom service. Eneste var at lyspærene i fronten måtte skiftes relativt ofte, og det er vel ikke det verste problemet man kan ha med en bil...

Behagelig å kjøre selv med en litt daff diesel. Hadde det vært meg så hadde jeg valgt Saab :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen med erfaringer fra nevnte modeller, hvorfor - hvorfor ikke ?

har hatt avensis i 7 år, og er veldig fornøyd. Driftssikker, suverene kjøreegenskaper, særlig på vinterferie, selv om bilen kanskje er traust i manges øyne. Men at Toyota scorer høyt på alle sikkerhetstester, bør kanskje veie tyngst av alt? I tillegg holder de seg brukbart i pris.

Før jeg kjøpte toyotaen prøvekjørte jeg mange ulike merker, og Saab 9-5 syntes jeg nesten var enda bedre å kjøre enn toyotaen, men den kostet 100K mer som nybil (og derfor var det også tilsvarende forskjell på bruktbil). Derfor ble det toyota. Forresten snart på tide å bytte ut kjerra, så det er bare å gi et hint hvis interessen er der...! :rolleyes:

Har også prøvekjørt Saab 9-3, fin bil å kjøre det og, om enn ikke like bra som 9-5. Men hvordan er det å kjøpe saab etter alt "rabalderet" og oppkjøpet? er den like bra som før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I don't quite understand that reliability-test on Honest-John - The Avensis scores better than the Saab 9-3, but it's more expensive to fix, and uses more time in the shop.. :D So, it should then be more unreliable ?

Nah, it has less chance of breaking down than the SAAB, therefore it's more reliable. That it's a pain to get fixed IF and when it breaks down is a worthwhile consideration tho... that and the fact the SAAB is 100% better looking.

The real usefullness of the honest john site is that it lists all the known faults with individual models and the good points, that way you know what to look out for when buying second hand.

The reliability index is based on warranty claims... If it scores low then you are more likely to get a bad one. It's more important if you are considering a new or nearly new car with little or no history.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt avensis i 7 år, og er veldig fornøyd. Driftssikker, suverene kjøreegenskaper, særlig på vinterferie, selv om bilen kanskje er traust i manges øyne. Men at Toyota scorer høyt på alle sikkerhetstester, bør kanskje veie tyngst av alt? I tillegg holder de seg brukbart i pris.

Før jeg kjøpte toyotaen prøvekjørte jeg mange ulike merker, og Saab 9-5 syntes jeg nesten var enda bedre å kjøre enn toyotaen, men den kostet 100K mer som nybil (og derfor var det også tilsvarende forskjell på bruktbil). Derfor ble det toyota. Forresten snart på tide å bytte ut kjerra, så det er bare å gi et hint hvis interessen er der...! :)

Har også prøvekjørt Saab 9-3, fin bil å kjøre det og, om enn ikke like bra som 9-5. Men hvordan er det å kjøpe saab etter alt "rabalderet" og oppkjøpet? er den like bra som før?

Skal uansett ha stasjonsvogn Rune - og det er ikke din såvidt jeg kan huske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølv trur eg at eg hadde vurdert VW Passat ut ifra dei krava du stiller... Saab har eg lite/ingen kjennskap til. Toyota er jo kjente travarar som har vore meget pålitlige frem til dei nye Modellane. Så av dei to hadde eg kanskje valgt Toyota, men ut fra det estetiske hadde nokk valget blitt Saab :dribble:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gogangfiskestang: Gå å vask munnen din med såpe. Passat er alt oppsopet mb og bmw kastet pga for dårlig holdbarhet. Sier vel sitt når skoda "passat" er mere drifts sikker...

Du er vel klar over at i 1989 begynnte de å produsere dårlige servopumper og dørhåndtak.

Siden de tjener godt på delesalget er dørhåndtakene å finne på 2008modellen.

(Beetle,passat,sharan og golf)

Avensis 04-06 modellen har problemer med kondens i lyktehus,samt at den har samme svakheten som hiace 99-07 med at sikringene ryker v bruk av tilhenger.(Bremselys)

Det med lyktehusene får du på garantien-recall.

Enkelte arrogante idioter av hjernedøde kundebehandlere vil si nei,men det er en feilkonstruksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passat er også utelukket - pga at man da må over på forrige modell, som ikke akuratt er vakker. Og selv om det er en 2004 modell, så ser den ut som den er fra 1998.

Har vertfall bare hørt go-ord fra eigere av passat, så at det er ein bra bil vil eg tro. Men det er sant som du skriver at i den prisklassen du søker i så er det ikkje den lekreste modellen som man finner der... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en passat og er veldig fornøyd. Har hatt den i tre år nå, og den har starta uproblematisk hver eneste gang jeg har bedt den om å gjøre det. I vinter, i 20 minus, har det stått strødd med andre biler med åpne panser og frustrerte bileiere rundt om i nabolaget, men min bil har starta som bare det hver dag. Har hatt minimalt med problemer med den generelt. Den er ikke pen, og den ruster endel, men den går og går og går.

Skulle jeg kjøpt ny bil nå hadde det muligens blitt Mondeo... Fatter har en 08, og den er en drøm å kjøre langtur med.

Hva Thor skal kjøpe kan han få finne ut selv :dribble:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gogangfiskestang: Gå å vask munnen din med såpe. Passat er alt oppsopet mb og bmw kastet pga for dårlig holdbarhet. Sier vel sitt når skoda "passat" er mere drifts sikker...

Du er vel klar over at i 1989 begynnte de å produsere dårlige servopumper og dørhåndtak.

Siden de tjener godt på delesalget er dørhåndtakene å finne på 2008modellen.

(Beetle,passat,sharan og golf)

Oki, det skal vere sagt at det er andre biler eg hadde i tankene først. Men siden desse allerede er føreslått og avvist av trådsstarter så er det vertfall passaten eg har hørt mest om av det eg kom på...

Hvilken såpe er å foretrekke ved munnvask?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skal vw ha værtfall, de stiller opp i kulda! Har en vw jetta 07 mod, disel uten defa, motorvarmer eller noen hjelpemiddler. Etter en dag med 38-41 effektive minusgrader på jobb startet den nesten momentant=) så det skal ikke være et problem. Kjenner flere som har hatt passat som eneste bil siden de ble lansert, og sveger enda til dem som gode biler. Og den nye er rimelig sexy og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid kjørt Toyota (Avensis nå) og kommer aldri til å bruke noe annet heller. Har aldri hatt problemer heller. Mer pålitelig bil er vanskelig å finne. Og Avensis st.vogn har god plass.

Kjøpte ny 2007-modell og no problem. Reg.kjede, ikke noe belte som må byttes etter noen år. Penger spart ! Jeg bruker iallefall Toyota pga. at de holder seg brukbart i pris, samt at det er minimalt med feil på de. Mindre kostnader. Alle biler ruster vel mer eller mindre på saltveiene vi har nå og sliter på bremseklosser, støtdempere etc. Avensis er også skikkelig rustbehandlet, men kjenner ikke til modellene før 2007. Og Avensis synes nå jeg er meget behagelig å kjøre, pluss bra komfortabilitet. Og den er rimelig sikker. Har ikke hørt de beste referanser fra endel naboer som har kjøpt Passat. De har hatt problemer har jeg erfart. Har heller aldri hatt startproblemer på tross av 20-25 speik i lange perioder når bil har stått ute eller i carport. Men da skal/bør man jo også bruke motorvarmer egentlig. Men selv uten det har den startet uten problem.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.