abbor Posted May 22, 2011 Report Share Posted May 22, 2011 Dere få som har evighetsskruve med keramiske kulelager! kan dere være så snill å måle str på skruven med og uten gjenger? har en evighetsskruve som er klinket sammen som jeg skulle byttet lager på. vet det ikke anbefales, men har mange lager liggende å tenkte å prøve de på en reserve snelle til lett fiske. må bare se om jeg har gjengetapp og borr liggende som kan gjøre jobben! Total diameter er 1,45mm, skruen er så fingjenget så skyvelæret mitt ikke kommer til for å få målt diameter uten gjenger. Hvis det kan hjelpe deg er skruen ca 4,6mm lang og det er ca 20 gjenger, litt vanskelig å telle. Skruen ser ut til å være kappet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andref Posted May 22, 2011 Author Report Share Posted May 22, 2011 Total diameter er 1,45mm, skruen er så fingjenget så skyvelæret mitt ikke kommer til for å få målt diameter uten gjenger. Hvis det kan hjelpe deg er skruen ca 4,6mm lang og det er ca 20 gjenger, litt vanskelig å telle. Skruen ser ut til å være kappet. Kjempeflott. takker og bukker! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andref Posted May 28, 2011 Author Report Share Posted May 28, 2011 (edited) Har renset å smurt alle lagrene på snella! merket at det er litt slakk i pinnen som holder drivhjulet på plass. Har dere det slik på deres sneller? Tror også det er grunnen til at jeg har litt viberasjoner i snella.Er ikke like jevn som feks en ubukt 6500cs pro rocket jeg har liggende, men den kaster meget bra, er litt pirkete!! Vet dere om noen som er god til å feilsøke på disse snellene, uten om UT. Han har sluttet å feilsøke på sneller som er trimmet av andre en han... desverre!! Edited May 28, 2011 by andref Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
abbor Posted May 28, 2011 Report Share Posted May 28, 2011 (edited) Er det linesprederhjulet du mener? Vibrasjonen kan komme av mye, men linesprederhjulet er ikke det første jeg tenker på siden det er så lett, hvis det ikke er ovalt da. Jeg har hatt et par linesprederhjul som ikke har vært runde. Jeg har kulelagre i mine linsesprederhjul så det er det ikke slakk, kan aldri huske å ha sett slakk der på noen snelle faktisk. Har du sjekket om evighetsskruen er rett? Hvilken type stativ har du og hva slags spole? Edited May 28, 2011 by abbor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andref Posted May 28, 2011 Author Report Share Posted May 28, 2011 Er det linesprederhjulet du mener? Vibrasjonen kan komme av mye, men linesprederhjulet er ikke det første jeg tenker på siden det er så lett, hvis det ikke er ovalt da. Jeg har hatt et par linesprederhjul som ikke har vært runde. Jeg har kulelagre i mine linsesprederhjul så det er det ikke slakk, kan aldri huske å ha sett slakk der på noen snelle faktisk. Har du sjekket om evighetsskruen er rett? Hvilken type stativ har du og hva slags spole? evighetsskruven virker rett, ny 2600c elite fra abu, spole er avail virker helt rett, ingen forskjell om jeg kjører med 3 eller 2 lager på akseln(tredje lagret glir lett på akseln og passer perfekt)! stativet er helt rett, kommer fra UT, linesprederhjulet er kulelagret fra UT. Det er ingen slakk imellom pinnen og linesprederhjulet, men fra pinnenes festepunkt i sideplaten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gimbo Posted May 31, 2011 Report Share Posted May 31, 2011 Ser på Ebay at noen 2500 sneller kommer med dobbelsveiv, og andre med enkelsveiv. Er det noen som helst forsjell på disse sånt rent praktisk? Er det noen grunn til å satse på dobbel, kontra enkel, eller omvendt? Eller er det bare å by i vei, og satse på at hva man får kommer helt sikkert enten til å fungere fint, eller vil det etter litt oppussing? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svenna Posted May 31, 2011 Report Share Posted May 31, 2011 Det blir en smak sak. Har sneller med begge deler. Er et hår raskere å gripe en dobbel sveiv kontra enkel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gimbo Posted May 31, 2011 Report Share Posted May 31, 2011 (edited) Det blir en smak sak. Har sneller med begge deler. Er et hår raskere å gripe en dobbel sveiv kontra enkel. Å jeg knøvler så my uansett at det vil ikke gjøre noen forsjell. Lurte mer egentlig på om det ellers var noen forsjeller på disse. Altså om de er mekanisk anderledes inni på noen måte. Edited May 31, 2011 by Gimbo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
abbor Posted May 31, 2011 Report Share Posted May 31, 2011 Det finnes CI versjoner både med enkelt og dobbeltsveiv. CI betyr at snella har IAR (Instant Anti Reverse), men det viktige er at modellene med IAR (som noen ganger kan heter bare 2500C og andre ganger 2500CI) har 5,3:1 i utveksling. Jeg foretrekker enektsveiv fordi det gir det mest riktige klassiske 70 talls looket, men er enig i at dobbeltsveiv er litt raskere å komme i gang med. Dessuten koster det bare halvparten å få UT til å bytte til svivknotter med keramiske kulelagre på ei enkeltsveiv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andref Posted June 17, 2011 Author Report Share Posted June 17, 2011 Ser at Avail har begynt å selge nye drivhjul til snellene med 6,0:1 utveksling istede for standarg high gear 5,3:1. Er tilgjengelig igjennom www.japantackle.com Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
abbor Posted June 17, 2011 Report Share Posted June 17, 2011 Interessant, takker Fant ikke drevne, har du link? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andref Posted June 17, 2011 Author Report Share Posted June 17, 2011 Interessant, takker Fant ikke drevne, har du link? jepp her er den men det må bestilles på mail igjennom www.japantackle.com har du planer om innkjøp? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
abbor Posted June 17, 2011 Report Share Posted June 17, 2011 Lette på sidene til Japan tackle. Kunne tenke meg å prøve et par sett hvis de ikke er alt for dyre, vet du prisen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andref Posted June 17, 2011 Author Report Share Posted June 17, 2011 Lette på sidene til Japan tackle. Kunne tenke meg å prøve et par sett hvis de ikke er alt for dyre, vet du prisen? tja 6200 JYP blir ca 430 kroner så blir det litt i frakt til norge. Kan tenke meg det blir rundt 550 kr, men den eksakte prisen får du på mail fra japantackle. De er veldig hjelpsomme og svarer raskt. Har handlet en spole med magnetbrems for noen år siden, tror jeg betalte ca 1000 kr, kan ikke klage på det, men syns kanskje det var litt stivt for drivhjul?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
abbor Posted June 17, 2011 Report Share Posted June 17, 2011 Har kjøpt komplette 2500CI sneller i nesten mint tilstand for den prisen, kommer nok til å se dette litt an. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andref Posted June 17, 2011 Author Report Share Posted June 17, 2011 Har kjøpt komplette 2500CI sneller i nesten mint tilstand for den prisen, kommer nok til å se dette litt an. Det kommer jeg også til å gjøre, har sendt en mail så vi får se hva de svarer. skal poste det når jeg vet eksakt pris. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andref Posted June 24, 2011 Author Report Share Posted June 24, 2011 Det kommer jeg også til å gjøre, har sendt en mail så vi får se hva de svarer. skal poste det når jeg vet eksakt pris. Da har jeg fått mail fra japantackle. drivhjulet kostet 88$ og frakt ble 20$ det blir til sammen ca 590 kroner... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andref Posted July 11, 2011 Author Report Share Posted July 11, 2011 Mange entusiaster og spørsmål angående mekking og trimming av disse små snellene. Har derfor startet en tråd her hvor alle kan stille spørsmål. Er på jakt etter en drivaksel til min 2500c som jeg trimmer litt etter litt. Har tenkt å trimme den til en IAR med dobbel baksperre. Men trenger en drivaksel fra en AMB 2500 IAR Noen som har liggende en i skuffen ? er det mulig å benytte en fra en annen snelle med litt mekking? drivakselen fra en amb 6000 passer til en 2500 IAR, måtte bare bytte ut hjulet med ett fra en standard 2500. Er tykkere på en 6000 og mangler pinner for å engasjere spolen igjen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ko-stens Posted July 18, 2011 Report Share Posted July 18, 2011 Ser ut som om jeg må sende inn snella mi til en overhaling. Får den ikke til å fungere skikkelig. Har byttet til ABEC7 kulelagre og byttet bremselameller og smurt med TG Rocket Fuel Yellow olje (kjøpt fra Blakdoctackle.com - ufattelig kjappe til å levere!) uten at det hjelper. Er noe som ikke stemmer helt. Går og gnager, og baksperra fungerer ikke som den skal. Mangler et par smådeler og, fant jeg ut etter å ha demontert den sist. Tenkte da muligens på å sende den til UT Reel og samtidig få den litt mer oppgradert. Men hvor mye koster den herligheten da? Er liksom litt grenser for hva jeg har lyst å betale og... Tar slik lang tid å få tilbake? Akkurat nå har snella pynteplass over tv'en i stua... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
abbor Posted July 18, 2011 Report Share Posted July 18, 2011 Hvor lang tid det tar kommer veldig an på om Ulf er på fisking eller annen ferie. Vet ikke eksakte priser på 2500 oppgradering, men ligger sikkert på 2000-3000kr. Send meg en PM så skal vi se om jeg har mulighet til å hjelpe deg litt med snella. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Challenger Posted October 7, 2011 Report Share Posted October 7, 2011 Mange entusiaster og spørsmål angående mekking og trimming av disse små snellene. Har derfor startet en tråd her hvor alle kan stille spørsmål. Er på jakt etter en drivaksel til min 2500c som jeg trimmer litt etter litt. Har tenkt å trimme den til en IAR med dobbel baksperre. Men trenger en drivaksel fra en AMB 2500 IAR Noen som har liggende en i skuffen ? er det mulig å benytte en fra en annen snelle med litt mekking? Ingen i skuffen desverre, men mikes reelrepair har nye på lager + masse annet snadder! Mvh Pål Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Challenger Posted October 20, 2011 Report Share Posted October 20, 2011 (edited) Oppgradering/vedlikehold av Ambassadeur 2500 c sneller utføres! Ønsker du service eller oppgradering av din Ambassadeur 2500c, så kan dette utføres til en rimelig penge. Vanlig service med rengjøring,olje og smøring av vitale deler kr.400,- Oppgradering rens og smøring inkl nye keramiske lager og skifte av gear og utveksling til 6.0 kr.1400,- Utskifting av originale lager til keramiske kr.600,- Skifte av original Line guide til keramisk kr.450,- Alle priser er ink.deler og arbeid. Kort leveringstid. Mail:Challenger@online.no Tlf.95252627 Edited October 21, 2011 by Challenger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
abbor Posted October 21, 2011 Report Share Posted October 21, 2011 Hva slags kjeramiske lagre setter du inn, produsent og ABEC klassifisering? Har du et bilde av kjeramisk Line Guide? Har aldri sett denne. Hva slags smøremidler bruker du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EKA Posted October 21, 2011 Report Share Posted October 21, 2011 Det ABBOR skriver lurer jeg også på. for det er mye Dritt lager å få tak i vet kun om 2 gode keramiske lager selv en får jeg i sverige og en i England.. Keramisk Line Gude må vel være knivbutten eller Pawl som det heter på ENGELSK.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
abbor Posted October 21, 2011 Report Share Posted October 21, 2011 Kjeramisk knivbolt koster 5-6 USD og tar under et minutt å bytte. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.