Gå til innhold
Fiskersiden

Reparere "gummifisker"


andhen
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg har en kveite sluk som består av et metallhode og en gummifisk som hektes fast under.

Gummifisken har fått noen sår og kutt som jeg lurer på om jeg kan reparere med silikon, kontaktlim eller noe annet.. Har dere noen tips her??

Mvh andhen

Du sveiser alle sår, sprekker og rifter enkelt med loddebolt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest raphaug

Nei. Er forskjell på å grille hele jiggen og smelte sammen kun rifta.

Har reparert både cutbait- og stormshads med lighter, har ikke grilla noe som helst. Gummien smelter ved lav temperatur, men tar ikke fyr før høy temp. Null stress, brenn hele jiggskrinet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under fabrikkbesøk i Kina der de produserte gummikropper i stor skala la jeg merke til en ting jeg reagerte på ( som prossesingeniør og fisker):

Alle kroppene som hadde innslag av innstøpt folie var etter min menning ikke produsert rett og til formålet. For å holde folien på plass i formen og under støping , monterte operatørene en haug med mikrotynne nåler på begge sidene av selve kavitet (hullrom i formen) men formålet å holde folien stabilt.

Vel greit , man fikk folie som ga flott effekt, men man fikk også en haug med mikrohull i shadens kroppsidene, som igjen følger til at tennene til fiskene får godt tak og forenkler det at " kroppene er forbruksvarer"

Så, ønsker du shadkropper som varer litt lengre : Se etter mikrohull og styr unna

Helv************ mange tonn av dritten som havner i havet !! Så please reparer så mye som mulig- ta med deg dritten hjem og kast sammen med farlig avfall(batterier). Det er det det er : Farlig avfall ,

og ikke la ungene leke med slike !! Disse inneholder samme stoffer som er streng forbudt i barneleker&regntøy x 100

Til og med vinylgulv som mange har hjemme idag må leveres som farlig avfall grunnet stor inhold av ftalater som ikke må - skal leke ut i miljøet. Vinylgulv har kun en brøkdel av mykningstoffer som plastisol til bruk i shads innenholder....

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og ikke la ungene leke med slike !! Disse inneholder samme stoffer som er streng forbudt i barneleker&regntøy x 100

Gjelder det alle typer jigg-kropper? I så fall er det jo greit at minsta her i huset kun oppbevarer de hun har fått av meg i "skattekista", og ikke bruker de til lek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder det alle typer jigg-kropper? I så fall er det jo greit at minsta her i huset kun oppbevarer de hun har fått av meg i "skattekista", og ikke bruker de til lek.

Med mindre at disse selges garantert (garantert er vannskelig om det kommer fra Kina) eller sertifiserte produsert uten bruk av ftalater eller miljøfarlige mykningsmidler : Regn med det

Det er spørsmål om tid før SFT tar seg av saken og er overrasket over at slik ikke har skjed ennå.

Her kan dere lese litt om ftalater som er i samme verstinggruppen som : Kvikksølv som farlige stoffer

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veldig lite trua på at jiggene som en gang i tiden ble kjøpt på Biltema er godkjent i bauger og kanter. :thumbsup: Takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til BanJanThomas: Det er det stoffet som gjør PVC mykt slik at det blir plastisol. Jo mykere det er dess mer crap. Berkley sine GULP! produkter, er vel utenfor faresonen.

Og reparering med varme, frigjør jo en del skit, så en av "lim" variantene er å anbefale.

Skulle dette forbys av en eller annen grunn, på verdens basis, tror jeg MYE av fiskeindustrien vil slite...Og berkley med sine miljøprodukter vil få enda større markedsandel.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til BanJanThomas: Det er det stoffet som gjør PVC mykt slik at det blir plastisol. Jo mykere det er dess mer crap. Berkley sine GULP! produkter, er vel utenfor faresonen.

Og reparering med varme, frigjør jo en del skit, så en av "lim" variantene er å anbefale.

Skulle dette forbys av en eller annen grunn, på verdens basis, tror jeg MYE av fiskeindustrien vil slite...Og berkley med sine miljøprodukter vil få enda større markedsandel.

Michael

Er ikke sikker på om industrien kommer til å slite Michael- Det finnes mange alternativer, dog dyrere og ja, Berkley gjør rett ved å satse på forbudet som før eller senere kommer. Jeg har personlig laget myke jigger til og med av gelatin som brukes hjemme til mat eller alginat som mange bruker og er miljøvennlig. Problemet her og som mange har oppdaget : Alginat tørker når vannet fordufter og gelatin er jo : Forbruksvarer, men det funker....(dagens tips)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe gelatin til gjeddeagn... må jo prøves :thumbsup: farger du med konditor farge da eller? Har kikket på alginater, kanskje jeg skal ta steget å kjøpe.

Michael

Det finnes mange typer og måter å blande Michael. Ikke noe i veien for å blande inn oljer, farge eller smakstoffer og er atpåtil noe alle kan gjøre hjemme med gipsformer til og med ( påfør potetmel eller vaselin-matolje 1.)

Ja , de går i stykker, men det gjør dritten man bruker i dag også. Husk at gelatin oppløses også med varme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi mennesker liker det å ta sjanser med ting vi ikke vet nok om...det verste er at vi også tar unødvendige sjanser med ting vi allerede vet en god del om...

Historisk sett ser jeg litt bakover (renesans)i tiden der det var vannlig å smøre ansiktet med kvikksølvmel for å bli hvittere...ingen skjønte hvorfor alt håret falt (grunnen til parykkene) inntil det ble for sent......Men blek ble man : Likblek

Ikke ta sjanser !! (sier jeg mens jeg nytter en røyk...:thumbsup::blush: )

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer i retning on-topic så ser jeg forøvrig av reklamefilmene til SG at 4-play soft lett skal la seg reparere med et par dråper superlim der hvor de har fått kutt/skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer i retning on-topic så ser jeg forøvrig av reklamefilmene til SG at 4-play soft lett skal la seg reparere med et par dråper superlim der hvor de har fått kutt/skader.

Jeg tror egentlig ikke det blir noe tema... De er så tynne i ledda at der blir det neppe rifter/skader, det blir avbitte jigghaler :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er dine elsatotuber med tanke på slikt?

onkelonger synes det er så fint med armbånd av selvlysende ting :thumbsup:

Har laget slike til mange unger i nabolaget jeg også ( for å skremme bort kannibaler ) Når det gjelder din spørsmål : Har aldri, kommer aldri til å bruke, og tillater ikke bruk av vinylbaserte eller råvarer med ftalater i mine produkter, da behovet er ikke til stedet. Produktfakta

For ordens skyld ønsker jeg kun å gjøre fiskere oppmerksom om giftstoffer , ikke å fremheve mine egne varer. Legger til at om man har noe jigger eller liknende myk redskap som virker "takky" (klebber) især etter en stund : Unngå å ta i disse og kast i samme kassa som batteriene

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.