Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret- fiskeforbud i Trondhjemsfjorden?


Recommended Posts

Men catch and realese fiske kan det ikke være noe problem med, vanskelig og tolke om det er lov eller ikke, ellers

tror jeg egentlig ikke dette forbudet har noe misjon annet en at det ser fint ut på papiret til DN folka.Det jeg

mener er at det ikke har så mye betydning om sjøørreten er freda i mars/april i år, da det ikke er det store bettet

med vinterlige forhold enda og kalde sjøtemperaturer.

Endret av svartfeskarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte på nyhetene at der var nå blidt et forbud mot fiske av sjøørret i trondheimsfjorden ut mai tror jeg det var.

Hørte det flere ganger på jobb idag.

Noen som kan bekrefte det?

Det er vell neppe Aprilsnarr. For Aprilsnarren i år var jo den med "Skonsengrota".

Ingen aprilsnarr nei, forbudet gjeller dog til 30 april så mai kan du fiske etter sjøørret igjen. Får håpe oppsynet blir skjerpet slik at forbudet har noen virkning.

På tide at noe ble gjort iallefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men catch and realese fiske kan det ikke være noe problem med, vanskelig og tolke om det er lov eller ikke, ellers

tror jeg egentlig ikke dette forbudet har noe misjon annet en at det ser fint ut på papiret til DN folka.Det jeg

mener er at det ikke har så mye betydning om sjøørreten er freda i mars/april i år, da det ikke er det store bettet

med vinterlige forhold enda og kalde sjøtemperaturer.

Regelen ser slik ut:

2) I tillegg åpnes det ikke for fiske etter anadrome laksefisk fra land eller båt i perioden 1. mars – 30. april i følgende områder:

...

d. Sør-Trøndelag samt i Trondheimsfjorden i Nord-Trøndelag.

Det åpnes ikke for målrettet fiske etter anadrome laksefisk i perioden. Da er nok C&R også forbudt. Hvordan skulle ellers regelen kunne hånheves, hvis alle som påtreffes med fluestang i fjæra bare kan hevde at nei jeg, jeg skal sette ut fisken.

Dette er et riktig vedtak. Og det gir mening og sammenheng med forbudet mot ørretfiske i elvene. Skulle vært fredning i mai også men det får være. Skulle man riktig problematisere reglene måtte det være at de ikke eksplisitt åpner for fiske etter rømt oppdrettslaks. Men jeg tipper at dette ikke blir noe stort problem.

bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter nå å leser på fansgtrapport av sjøørret fra stordalselva i alt om fiske, det ble i sesongen 2010

tat 349 sø med snittvekt på 1kg, faktisk en økning på nesten 100fisk i forhold til 2009. Syns dette er bra med

kvote på en fisk pr døgn, vil si det er tullprat at dette forbudet har noen positiv virkning. Vor mye sø tar egentlig

stangfiskere i mars/april ? ikke så mye at det utgjør noe vill jeg tro, syns de heller burde ta tak i garnfiske og kultivering

istedet for å hive seg på noe som ser fint ut på papiret men har 0 betydning i den store samenheng med tanke på bestanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter nå å leser på fansgtrapport av sjøørret fra stordalselva i alt om fiske, det ble i sesongen 2010

tat 349 sø med snittvekt på 1kg, faktisk en økning på nesten 100fisk i forhold til 2009. Syns dette er bra med

kvote på en fisk pr døgn, vil si det er tullprat at dette forbudet har noen positiv virkning. Vor mye sø tar egentlig

stangfiskere i mars/april ? ikke så mye at det utgjør noe vill jeg tro, syns de heller burde ta tak i garnfiske og kultivering

istedet for å hive seg på noe som ser fint ut på papiret men har 0 betydning i den store samenheng med tanke på bestanden.

Om det i enkelte områder ikkje har betydning på bestanden er underforliggende, i dei fleste av søområdene i trøndelag er det påkrevdt med eit fiskeforbud. Det at det fortsatt er nokre få områder der bestanden er flott er ikkje det samme som at bestanden er stor nok til uttak av fisk. Du må ha litt is i magen og venta til bestanden er oppe på eit minstemål i distriktet, før ein kan byrja med fiske etter prinsessa.

Du etterlyser press mot garnfiske og manglande kultivering? Dersom ikkje vi som sportsfiskere ikkje kan lata søen vera i fred, i ei pålagt fredningstid, korleis forventer du at andre skal oppfatta det? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke nevnt noe om og brytte forbudet, men jeg klarer ikke og se vilken betydning dette forbudet har på bestanden, som sakt

vor mye sø tas det egentlig av stangfiskere i mars/april ? med det været som har vært i år tror jeg ikke det er det helt store.

Har forresten observert en del som svinger stanga etter sø her i åfjorden, var ingen tvil om va de var ute etter, så det

forbudet ser ikke ut til å ha så stor respekt her iallefall. Vem er det egentlig som har oppsyn med at dette forbudet blir

etterfulgt ?, ingen vil jeg tro , for det fins det sikert ikke midler til og da spør jeg igjen va er da vitsen med forbudet ?.

Å håpe at alle har like god moral er vel som å tro på julenissen, så uten oppsyn ser jeg ikke at dette er noe bra tiltak, va

om de ikke hadde oppsyn med garnfiske, tipper enda fler hadde fisket med garn da.

Endret av svartfeskarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke nevnt noe om og brytte forbudet, men jeg klarer ikke og se vilken betydning dette forbudet har på bestanden, som sakt

vor mye sø tas det egentlig av stangfiskere i mars/april ? med det været som har vært i år tror jeg ikke det er det helt store.

Har forresten observert en del som svinger stanga etter sø her i åfjorden, var ingen tvil om va de var ute etter, så det

forbudet ser ikke ut til å ha så stor respekt her iallefall. Vem er det egentlig som har oppsyn med at dette forbudet blir

etterfulgt ?, ingen vil jeg tro , for det fins det sikert ikke midler til og da spør jeg igjen va er da vitsen med forbudet ?.

Å håpe at alle har like god moral er vel som å tro på julenissen, så uten oppsyn ser jeg ikke at dette er noe bra tiltak, va

om de ikke hadde oppsyn med garnfiske, tipper enda fler hadde fisket med garn da.

Med en så tynnslitt bestand så har et hvert uttak negativ betydning for bestanden. Å bryte forbudet fordi sjansene for å bli ferska for det er for små - du om det (sukk).

Har forresten ved flere anledninger observert politiet nede på Øysand når jeg har vært der og fisket. Også i år.

Du drar inn oppsyn med garnfiske - hvor mye mer er det egentlig av dette?

Det er forresten liten grunn til å betvile bestandsnedgangen, her er vel alt og alle enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en så tynnslitt bestand så har et hvert uttak negativ betydning for bestanden. Å bryte forbudet fordi sjansene for å bli ferska for det er for små - du om det (sukk).

Har forresten ved flere anledninger observert politiet nede på Øysand når jeg har vært der og fisket. Også i år.

Du drar inn oppsyn med garnfiske - hvor mye mer er det egentlig av dette?

Det er forresten liten grunn til å betvile bestandsnedgangen, her er vel alt og alle enige.

At sjøørretbestanden er lav i trondheimsfjorden betyr ikke at den er like lav andre steder i trøndelag, var og kjørte

en tur i dag på fosen og det vaka bra mange steder. Observerte da også folk som fiska med dup og mark, va de var ute etter

forstår vel alle. Greit nok dette forbudet men da må det også følges opp med kontroller vis ikke er det jo fint bare på

papiret. Å ja garnfisket er ganske utbredt, iallefall her på fosen, bare ta en telefon til sno fosen så får du høre, har

tipsa de mange ganger om ulovlige garn, de har ganske hypige kontroller her ihvertfall. Syns godt de kunne fredet laksen

også, syns den virker mere truet en sjøørreten, men da hadde det blit et ramaskrik uten like tenker jeg. Syns det er lit rart

at de nå freder sjøørreten for stangfiskere når det om noen måneder er frit fram å ta så my de vil i laksenøtene, lit merkelig spør du meg.

Endret av svartfeskarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vor mye sø tar egentlig

stangfiskere i mars/april ? ikke så mye at det utgjør noe vill jeg tro, syns de heller burde ta tak i garnfiske og kultivering

istedet for å hive seg på noe som ser fint ut på papiret men har 0 betydning i den store samenheng med tanke på bestanden.

Med forbehold om at jeg aldri har fisket Trondhjemsfjorden og at ting kan være annerledes der, vil jeg påstå at akkurat vårfisket kanskje er det mest effektive sjøørretfisket vi har. Fisken er sulten, bettet er bra og du finner den gjerne langs land. Og dette gjelder hele perioden fra februar og ut april. Eneste bakdelen er at det er kaldt å fiske.

Jeg vil tro at ihvertfall i sør-norge, og her vil jeg inkludere Sør-Trøndelag, er vårfisket den rette tiden å sette inn tiltak hvis man vil ha en reell effekt av fredning. Hvis du har en fjord som i så stor grad har fredet ørreten i elvene pga av elendig bestandstilstand, finner jeg det nesten meningsløst å krangle over at det er et par måneder i året man ikke kan slakte den fritt i sjøen.

Og det er forsåvidt ikke noen grunn til at man ikke kan drive kultiveringstiltak og fangstbegrensing samtidig. Det ene ekskluderer ikke det andre.

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg sikta til der er med det været som har vært i år så tror jeg ikke det har vært allverdens fart i fiske,

iallefal ikke i mars. Svert kald sjøtemperatur og is i halve fjorden er ikke spesielt gunstig, men tar som du høyde

for lokale forskjeller, det betyr å at et forbud vill ha varierende effekt også. Nå kan de å hende vi får en mildere

vår til neste år og da vill forbudet ha større effekt vil jeg tro. Men nå ble det ikke noe forbud i år alikevel så

da er det vel ikke noe å snakke om før til neste år.

Endret av svartfeskarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg sikta til der er med det været som har vært i år så tror jeg ikke det har vært allverdens fart i fiske,

iallefal ikke i mars. Svert kald sjøtemperatur og is i halve fjorden er ikke spesielt gunstig, men tar som du høyde

for lokale forskjeller, det betyr å at et forbud vill ha varierende effekt også. Nå kan de å hende vi får en mildere

vår til neste år og da vill forbudet ha større effekt vil jeg tro. Men nå ble det ikke noe forbud i år alikevel så

da er det vel ikke noe å snakke om før til neste år.

Plenty fres i Sø`n for tia, jeg skal ta noen kast imrå hvis det blir holdbart vær. Rapport vurderes hvis jeg tar ny pers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg sikta til der er med det været som har vært i år så tror jeg ikke det har vært allverdens fart i fiske,

iallefal ikke i mars. Svert kald sjøtemperatur og is i halve fjorden er ikke spesielt gunstig, men tar som du høyde

for lokale forskjeller, det betyr å at et forbud vill ha varierende effekt også. Nå kan de å hende vi får en mildere

vår til neste år og da vill forbudet ha større effekt vil jeg tro. Men nå ble det ikke noe forbud i år alikevel så

da er det vel ikke noe å snakke om før til neste år.

Jeg leser de nye retningslinjene annerledes. Jeg tror ikke det medfører riktighet at det ikke blir forbud i år allikevel. Ifølge direktoratets vedtak:

"Det er imidlertid gjort endringer når det gjelder fritidsfiske etter laks, sjøørret og sjørøye i sjøen på strekningen fra og med Rogaland til og med Sør - Trøndelag samt de deler av Trondheimsfjorden som ligger i Nord - Trøndelag. Forskriften trår ikke i kraft før 1. mai 2011. Dette inenbærer at begrensningene i fritidsfiske etter laks og sjøørret først trer i kraft etter 1. mai 2011. Endringene finner du ved å se på vedtatte reguleringer for 2011".

Slik jeg leser vedtaket fra Direktoratet er det åpent for SØ fiske frem til 1. mai 2011, men ikke etter.

Mulig forskriften er endret/ opphevet, men kan ikke se dette. Jeg tror derfor ikke det medfører riktighet at ""nå ble det ikke noe forbud i år alikevel så da er det vel ikke noe å snakke om før til neste år", som det skrives.

Korriger meg gjerne dersom jeg tar feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser de nye retningslinjene annerledes. Jeg tror ikke det medfører riktighet at det ikke blir forbud i år allikevel. Ifølge direktoratets vedtak:

"Det er imidlertid gjort endringer når det gjelder fritidsfiske etter laks, sjøørret og sjørøye i sjøen på strekningen fra og med Rogaland til og med Sør - Trøndelag samt de deler av Trondheimsfjorden som ligger i Nord - Trøndelag. Forskriften trår ikke i kraft før 1. mai 2011. Dette inenbærer at begrensningene i fritidsfiske etter laks og sjøørret først trer i kraft etter 1. mai 2011. Endringene finner du ved å se på vedtatte reguleringer for 2011".

Slik jeg leser vedtaket fra Direktoratet er det åpent for SØ fiske frem til 1. mai 2011, men ikke etter.

Mulig forskriften er endret/ opphevet, men kan ikke se dette. Jeg tror derfor ikke det medfører riktighet at ""nå ble det ikke noe forbud i år alikevel så da er det vel ikke noe å snakke om før til neste år", som det skrives.

Korriger meg gjerne dersom jeg tar feil ^_^

2) I tillegg åpnes det ikke for fiske etter anadrome laksefisk fra land eller båt i perioden 1. mars – 30. april i følgende områder:

d. Sør-Trøndelag samt i Trondheimsfjorden i Nord-Trøndelag.

Når de nye reglene ikke trer i kraft før 1.5.2011 vil dette medføre at fiske etter anadrom laksefisk med håndsnøre/stang fra land/båt ikke blir fredet før 1.3-30.4.2012. "Fritt" fiske utenom fredningstida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg nok korigere deg øyvind , les artikelen som sto i gårsdagens adresseavis, blir ikke noe fiskeforbud etter sjørretn i

sjøen før til neste år står det svart på hvit.

Leste på direktoratets hjemmeside at forskriften ikke trådte i kraft før 1.mai 2011 skjønner du, og det betyr vanligvis at forskriften gjelder fra og med denne datoen og ut 2011.

Jeg kan derfor ikke helt se hvor det fremgår i forskriften at den kun gjelder fra neste år.

Og: det som står i Adressa kan gjerne være "svart på hvitt" men det er heldigvis ikke der man søker når man trenger juridiske avklaringer. Hvis noen kan peke meg i riktig retning for en juridisk avklaring på dette er jeg glad for det. Ikke fordi jeg er født kverulant men greit å kjenne forskriften for dette i tilfelle man skulle finne på å gjøre noen kast med stanga ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.