NaSCaT Skrevet April 11, 2011 Rapporter Share Skrevet April 11, 2011 Heisann! Kjøpte meg en ny (brukt) båt 15 fot med 75 hk yamaha(2001 mod) som skal rigges som fiske/downrig farkost. Eneste som bekymrer meg er om båten vil gå noe for fort ved laveste fart(vil den det?). Er det noen spesiell propell jeg da kan sette på etc. for at den skal gå noe tregere ved høyere turtall? Hvordan er det å tilte motoren noe opp? Får den nok kjøling da? osv. Som Dere forstår er jeg noe grønn på dette området Har ekkolodd, ikke installert "fartsgiver"--> så vet ikke hvor fort båten går på det laveste, men virker noe fort ja. (båten er rimelig lett og forige eier sa den gikk rundt 40 knop). Alle svar mottaes med takk Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hansi Skrevet April 11, 2011 Rapporter Share Skrevet April 11, 2011 Heisann! Kjøpte meg en ny (brukt) båt 15 fot med 75 hk yamaha(2001 mod) som skal rigges som fiske/downrig farkost. Eneste som bekymrer meg er om båten vil gå noe for fort ved laveste fart(vil den det?). Er det noen spesiell propell jeg da kan sette på etc. for at den skal gå noe tregere ved høyere turtall? Hvordan er det å tilte motoren noe opp? Får den nok kjøling da? osv. Som Dere forstår er jeg noe grønn på dette området Har ekkolodd, ikke installert "fartsgiver"--> så vet ikke hvor fort båten går på det laveste, men virker noe fort ja. (båten er rimelig lett og forige eier sa den gikk rundt 40 knop). Alle svar mottaes med takk hvilke type båt er det? musling, wesling? jeg tipper bare, men utfra str på båt å motor, virker ikke den ypperlig til å dorge eller trolling, i og med du sa den var lett også, kunne jeg tenke meg den vinglet litt under sakte fart..pass på at kjølestrålen kommer hvis du tilter den opp, men ikke noe særlig å tilte mye opp uansett, ikke til å kjøre med, tror ikke du kan ta den så høyt at du merker det på farten uansett. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
abbor Skrevet April 11, 2011 Rapporter Share Skrevet April 11, 2011 Bruk to små drivankre, et på hver side langs båtsiden. Bruk to tau for hvert drivanker, et festet langt framme på båten og et i enden av drivankeret som du bruker for å ta opp drivankeret fra sjøen med. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bsalte Skrevet April 11, 2011 Rapporter Share Skrevet April 11, 2011 lett å sette på en brakett til mindre motor ved siden av den store. kjekt å ha en liten reservemotor. 4 hk f.eks Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
abbor Skrevet April 11, 2011 Rapporter Share Skrevet April 11, 2011 Dorgemotor er sannsynligvis den beste løsningen siden du har en totakter, eldre totaktere liker ikke kjøring på tomgang over lang tid. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lystfisker´n Skrevet April 11, 2011 Rapporter Share Skrevet April 11, 2011 (endret) Hei. Du burde kunne variere mellom 1 - 6/7 knop i dorgefart. Tror ikke bytte av propell er noen løsning for deg. Standardpropellene gir mest variasjon på trekkkraft kontra topphastighet og veldig lite på tomgangshastighet. Dyre er de også. Samtidig vil du fort merke at det koster å dorge med en 75 hester. Vi er forespeilet at bensinprisen snart kommer opp mot 17kr/l! Jeg ville personlig styrt unna tanker på propellbytte og drivankre og gått direkte for en påhenger i 5/6hk størrelsen, montert på brakett. Koster litt mer i anskaffelse, men da har du en rimelig sak å dorge med, OG du har også en ekstra nød-motor om du får problemer med hovedmotoren. Hovedmotoren bruker du da kun til å komme deg imellom med. tvi-tvi og lykke til med fiskebåten. EDIT: ser det er andre som har kommet meg i forkjøpet her..... goodygoody. Endret April 11, 2011 av Lystfisker´n Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NaSCaT Skrevet April 11, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 11, 2011 (endret) Takker for alle svar Som Lystfiskern sa: Jeg ville personlig styrt unna tanker på propellbytte og drivankre og gått direkte for en påhenger i 5/6hk størrelsen, montert på brakett.Koster litt mer i anskaffelse, men da har du en rimelig sak å dorge med, OG du har også en ekstra nød-motor om du får problemer med hovedmotoren Så blir nok extra motor på brakett ved siden av. Synes helt klart den mest sikkerhetsmessige og billigste (bensinmessig)alternativet. Er det noen poster her på forumet som beskriver hvordan dette lett kan gjøres/monteres? Endret April 11, 2011 av NaSCaT Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lystfisker´n Skrevet May 18, 2011 Rapporter Share Skrevet May 18, 2011 (endret) Takker for alle svar Som Lystfiskern sa: Så blir nok extra motor på brakett ved siden av. Synes helt klart den mest sikkerhetsmessige og billigste (bensinmessig)alternativet. Er det noen poster her på forumet som beskriver hvordan dette lett kan gjøres/monteres? Denne braketten brukte brodern på en tidligere båt. Billigst av de jeg har funnet på nett og knallbra funksjon. Vet at brodern brukte gjennomgående bolter i skroget. Du bør også kjøpe deg en rorkultforlenger til ekstramotorn. Du har litt styrekraft i hovedmotorn, men ikke nok om du må gjøre store utslag. Om du Googler båtutstyr og deretter velger "brakett" inne hos de store båtutstyrsbutikkene finner du flere alternative brakketter. Da skulle vel du være "Good to go" :-) Endret May 18, 2011 av Lystfisker´n Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
L K Skrevet May 19, 2011 Rapporter Share Skrevet May 19, 2011 Jeg har en Nordkapp 17ht med 85hk Yamaha og 8hk dorgemotor på brakett. Jeg lar bare 8hken stå rett fram og styrer med hovedmotoren,dette går helt fint. Skikkelige bråsvinger får du ikke tatt,men mer enn nok til dorging. Brukte 4hk før,men gikk over til 8hk siden denne er 2 sylindret og går jevnere på tomgang. Fest braketten med 4 gjennomgående bolter med store skiver eventuelt en plate på innsiden av skroget,og pass på at motoren kommer langt nok ned Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
svenna Skrevet May 19, 2011 Rapporter Share Skrevet May 19, 2011 Jeg har en brakett liggende som du kan få kjøpt billig hvis du er intresert. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NaSCaT Skrevet May 26, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet May 26, 2011 Har en 6 hk yamaha. som skal på. Setter den nok ikke på før til høsten når båten skal opp på land igjen . Men takk for mange nyttige innspill, nå har jeg en "god" plan for hvordan jeg vil sette dorgemotoren på Det med å styre med hovedmotoren og bare sette dorgemotoren rett frem, høres ut som en god idè--> sparer noe extrarbeid på dette. Tror jeg går for den. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kje Skrevet February 8, 2012 Rapporter Share Skrevet February 8, 2012 (endret) Går det greit å dorge med en Yamaha 9,9 totakter jeg har? Eller bør jeg kjøpe meg en mindre firetakter i tillegg? Endret February 8, 2012 av kje Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steady Skrevet February 8, 2012 Rapporter Share Skrevet February 8, 2012 jeg vil tro det går utmerket. men klart hvordan båt du har spiller litt inn her. men generelt skal det gå ypperlig Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
palkr Skrevet February 8, 2012 Rapporter Share Skrevet February 8, 2012 Går det greit å dorge med en Yamaha 9,9 totakter jeg har? Eller bør jeg kjøpe meg en mindre firetakter i tillegg? De dorget i mange 10-år med totakter, så det skal nok gå :-) Har du liten og lett båt, så farten blir for stor, slenger du bare uti en bøtte med en taustump som drivanker. Er du veldig plaga av blårøyken, kan du vurdere å kjøpe en liten ekstratank for "dorge-bensin" (tynnere oljeblanding). Men da MÅ du huske å bytte tilbake når du skal marsje til neste plass. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
L K Skrevet February 8, 2012 Rapporter Share Skrevet February 8, 2012 Går fint å dorge med mindre 2taktere,har selv en 25hk 2t på ferskvannsjolla. Gir den noen skikkelige pådrag engang iblant for å "blåse ut" litt. Lønner seg å være veldig nøye med oljeblandingen eller ha en ekstra kanne med dorgebensin som palkr sier. Har også prøvd meg frem litt med forskjellige typer 2takstolje,Biltema sin er billigst men lager mest røyk på min motor. Castrol sin laget minst røyk. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kje Skrevet February 12, 2012 Rapporter Share Skrevet February 12, 2012 Jeg har en 11fot GH jolle med Yamaha 9,9 Da må jeg kanskje ha et drivanker så det ikke går for fort... Også gasse på litt av og til for å "blåse ut" litt. Jeg har alltid bare tatt olje på slump. Er det ikke 2%olje på totakter? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
palkr Skrevet February 12, 2012 Rapporter Share Skrevet February 12, 2012 (endret) Jeg har en Yamaha 8hk 1985 modell. Den skal ha 1%. Til dorging på tomgangsfart vil jeg tro den fint går på 0.5% (jeg bruker en firetakter til dorging). Endret February 12, 2012 av palkr Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.