Gå til innhold
Fiskersiden

Trøndersk laks stanser sult


mortwe
 Share

Recommended Posts

I dagens Trønder Avisa har Jon Arne Grøttum et innlegg om alt det fantastiske som norsk oppdrettsindustri gjør og får til. Ser for øvrig at samme innlegg er spredt til andre lokalaviser langs kysten med andre forfattere.

http://tomcat-pm.intermedium.com/pdf/Tronder-Avisa/2011/04/26/TA1_26_04_11_03.pdf

Propagandamaskineriet er i full gang....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten noen som vet hvor mye fisk (inkl. forfisk, fiskemel og tilsvarende) som vi importerer vs. det vi eksporterer? Hvis vi skal mette verden må jo eksport/import forholdet være svært positivt, hvis ikke vil jo det motsatte være tilfelle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten noen som vet hvor mye fisk (inkl. forfisk, fiskemel og tilsvarende) som vi importerer vs. det vi eksporterer? Hvis vi skal mette verden må jo eksport/import forholdet være svært positivt, hvis ikke vil jo det motsatte være tilfelle...

Man må jo også huske på at foret til laksen er tørrstoff. Hvis jeg ikke husker feil er vann innholdet i laks ca 80%. For at en laks skal legge på seg en kilo. Går det med rundt regnet 1 kilo tørrfor. 80 prosent av dette foret går ut i fjorden som skitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvis vi produserer rundt en million tonn laks, med en forfaktor på 1,2, så burde det bli 1,2 millioner tonn for. Minst.

HI har vel en gang sagt at så mye som 8-10 % av foret går igjennom som spillfor, og feiter opp seien som ingen vil kjøpe :blush: Men, 10% spillfor er da altså 120 000 tonn. Regn selv hvor mange ansjoser dette er.

En annen måte å se det på, er den tradisjonelle 2,5 kilo villfisk til et kilo laks. Da bruker vi 2,5 millioner tonn fisk, stort sett importert vil jeg tro. Hvis så 20% av fisken dør før slakt, så forer vi jo noen tonn fisk til ingen nytte, men gir allikevel et bidrag til det totale forbruket av for. Nå vet jeg ikke hvor mange tonn disse 20% utgjør, men i hvertfall i deler av landet er er dette stor fisk. Opptil 37% på deler av vestlandet, har jeg hørt, og her er det mye stor fisk som har dødd pga sykdom.

Eksakte tall er vanskelig å finne, men at vi kanskje bruker mellom 1,2 og 1,5 millioner tonn for gjør det mulig å tenke seg mengden fisk vi må importere.

Vi er ihvertfall veldig tett på å være netto importer av fisk, og likevel tenker vi på oss selv som en av verdens største sjømatnasjoner B)

Kan hende er dette flisespikkeri, men skal vi mette en sulten verden finnes det sannsynligvis bedre måter enn å bruke 2,5 kilo ansjos for å lage 1 kilo laks, og så selge det til den delen av verden som sannsynligvis tar seg råd til å kaste mest mat.

PS Akkurat hvor mye forfisk vi fanger selv vet jeg ikke, men det er kraftig redusert med bortfall av de store mengdene tobis og kolmule. Noe sild, en del lodde og avskjær er det jo uansett.

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes tall for dette. SSB har all data om import/eksport av fisk og fiskeprodukter, men jeg ble ikke helt klok på tabellene deres og ikke helt mitt kompetanse område heler. Hvis noen gidder og har tid til å finne det ut så hadde det absolutt vært interessant å vite om vi faktisk er en netto eksportør av fisk eller ikke. Og er vi faktisk en importør så er det jo egentlig ganske oppsiktsvekkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dagens Trønder Avisa har Jon Arne Grøttum et innlegg om alt det fantastiske som norsk oppdrettsindustri gjør og får til. Ser for øvrig at samme innlegg er spredt til andre lokalaviser langs kysten med andre forfattere.

http://tomcat-pm.intermedium.com/pdf/Tronder-Avisa/2011/04/26/TA1_26_04_11_03.pdf

Propagandamaskineriet er i full gang....

Fylkesleder Line Hammer i Norges jeger- og fiskerforbund (NJFF) Nord-Trøndelag har i dagens papirutgave av Trønder-Avisa en replikk til regionsjef Jon Arne Grøttum i Fiskeri- og havbruksnæringens landsforening (FHL) sin kronikk:

Uriktig laksepropaganda

Link til PDF-fil:

http://tomcat-pm.intermedium.com/pdf/Tronder-Avisa/2011/05/02/TA1_02_05_11_02.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.