Gå til innhold
Fiskersiden

Det var dette med å fiske med agn i sjøen...


Oz
 Share

Recommended Posts

Der meitegutter får jommen meg mye rart. Hai og steinbit og flyndrer av diverse utgaver... Artige fisker som helt sikkert er artig å få på kroken også, dessuten begynner med jo å bli litt lei av småtorsk og lyr når man er ute og fisker, så noe nytt og spennende er nok tingen for meg.

Opp til nå har jeg på et vis vært sånn mellomengasjert, men nå har jeg jommen meg lyst til å prøve meg på dette kystmeiteopplegget selv... Dvs, jeg leker med tanken i det minste.

Så det jeg lurer på er; Hva trenger jeg?? Må jeg ha surfstang og baitrunnersnelle, eller kan jeg klare meg med min gamle stang? Hvordan mekker jeg disse "tacklene"(?)dere maser så voldsomt om?

Jeg trenger liksom ikke noe voldsomme greier til å begynne med, men har lyst til å prøve meg frem littegranne...

Noen som kan gi meg noen tips?

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Trulsolsen

du har også en søkefunksjon her på siden og den er knall god

Vet det, men tenkte det kunne være fint med en nybegynnerguide. siden dette temaet er et av de mest diskuterte her på siden, og, for min egen del, jeg vet null, nix, nada og ikkeno om dette fisket.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger bare noen senebiter, søkker og gode kroker, og dermed er du i gang. Til flyndre kan du bruke lette sjøstenger og et enkelt glidetakkel. Til større fisk kan du bruke en slukstang med kastevekter opp til 50-60 g og en- eller tokroks paternostertakkel. Du trenger ikke spesialutstyr før du skal fiske på avstander over 40-50 m og strømmende eller dypt vann.

Oppskrifter på takkler finner du nok helt sikkert hvis du tar et søk på paternoster og glidetakkel.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Havengel

Du trenger bare noen senebiter, søkker og gode kroker, og dermed er du i gang. Til flyndre kan du bruke lette sjøstenger og et enkelt glidetakkel. Til større fisk kan du bruke en slukstang med kastevekter opp til 50-60 g og en- eller tokroks paternostertakkel. Du trenger ikke spesialutstyr før du skal fiske på avstander over 40-50 m og strømmende eller dypt vann.

Oppskrifter på takkler finner du nok helt sikkert hvis du tar et søk på paternoster og glidetakkel.

Lykke til!

Ok! Man tackar! Tackleguiden til KIS her: https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...p?TOPIC_ID=6600 var finfin. solen skinner og sjøen glitrer, på tide å få fisket litt!!

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Vær hilset medfiskere! Drar i gang igjen denne tråden, dajeg har fått litt smaken på kystmeite, og til nå kun har brukt haspelstanga og snella mi. Tenkte jeg skulle gå et skritt videre, og vil gå til innkjøp av litt bedre utstyr til dette fisket, og trenger tips til hva jeg skal kjøpe. Ser for meg karpestang, baitrunnersnelle og diverse søkker og tackler (kan jo lage disse selv etterhvert, men har til nå kjøpt).

Hva trenger jeg, som en slags startpakke? Og kan noen anbefale utstyr som er brukbart, men som jeg ikke må selge den ene nyra mi for å få råd til?

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en stang til rundt tusenlappen får du en som er kvitt de verste barnesykdommene. Dette er fiske som sliter på stanga, så jeg ville ikke gått noe lavere enn det. Fox Warrior XT koster vel ca 1300 kr fra Tom Ole, men er verdt pengene. 3lb holder til det meste, men med en 3,25 LB og 13 fots stang kan du kaste litt tyngre søkker. En annen stang fra Tom Ole som har fått gode kritikker og som også er fin å ta med på tur er Fox Trek 11' 6" Beach 6pc 5-6oz til kr 1398. Hadde absolutt valgt den siste hvis jeg kunne.

Baitrunnersnelle er det verre med å få rimelig som holder, men jeg kan anbefale Okuma Epix Pro BF50 hvis du vil bestile fra UK. Denne ligger på rundt tusenlappen ferdig importert.

Søkker får du hos Tom Ole, gripesøkkene til Breakaway er grei. Til 3-3,25 lb vil jeg anbefale søkker på 110-150g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er redd jeg ikke kan være til stor hjel her Oz siden jeg er omtrent i samme startgropa som du! Men, et pater noster tackel og et glidetackel bør jo kunne gi de fleste arter langs kysten. Har fått mye snacks på dette agnet med alt fra reke,snegler,til makrell.

Setter sjøl opp budsjettet for surfestenger etc. og så får vi se!

Satser på flatfisk (rødspette) og større torsk når den kommer.

Noe å be bønna fra førsdal på kanskje[ :D ][ :D ] Lasse ville like det[ :o ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke mye til før en tråd er kjørt OT så det holder...

Åkke som, takk for godt tips Havengel. Regner med at jeg må legge litt penger i det, men det skal man jo klare, studielånet kommer snart, og det må jo brukes på et vis. Ser det ikke som noe poeng å kjøpe halveisutstyr, er lite som irriterer meg mer enn fiskeutstyr som fungerer sånn passe... Hvor stor er den snella? kjenner godt til shimano sine størrelser, men ikke så mye til andre merker. Vil den ligge i størrelsesorden på en 4000 - 5000 snelle hos shimano?

Sommerkosebryggemeite etter leppefisk, kutlinger og ulke har jeg drevet med siden jeg var en neve stor, og både snegler og strandkrabbe har blitt prøvd ut som agn med stort hell. Det jeg snakker om her vil jeg si er litt av det samme, men samtidig veldig forskjellig fra denne typen fiske. Men for all del, det var der jeg fikk sansen for fiske, og jeg trives godt med det fremdeles, jeg vil bare litt lenger ut, litt dypere ned og litt opp i vekt på fangsten...

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Vilhelm

Jeg har jo ei snelle til salgs da, om du vil ha det beste. Shimano Power Aero surfsnelle, med storspole og baitrunnerfunksjon...

http://fish.shimano-eu.com/catalog/global/...igpit/poweraero

For all del, jeg vil jo ha det beste. problemet er som regel at det beste koster mye penger... Sender deg en PM jeg, men den så jo jævli dyr ut da...

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.