Gå til innhold
Fiskersiden

Sandeelva


mikur
 Share

Recommended Posts

Lurer litt på sandeelva. Har selv og det er en del som fisker i sandebukta. Jeg har vel aldri bevegd meg så veldig nærme utløpet på sandeelva men hører flere får fisk i og rundt der. Er det lov å fiske der eller gjelder det en regel på minimum 200meter fra utløpet der også?

En annen ting, er det lov å fiske i selve sandeelva? Evt fiskekort? Og for en som aldri har sett elva fra annen vinkel enn fra sjøen og kanskje i 80km/t fra veien, er det en elv som er greit å komme til å fiske i? Fluestrekker eller bare tett skog?

Noen lokale som har lyst til å komme med tips og synspunkter? Er på utkikk etter småelve fiske etter laks og sjøørret i umiddelbar nærhet fra Holmestrand. Er klar over Lågen men er ikke så interessert i slike store vassdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke sett elva fra annet enn sjøen og veien sjøl. men er helt sikker på at det er slik fredningssone ved utlpøet ved begge elvene inn i bukta. har fiska ved kverntangen for noen år siden og mista en Sø på duppmeite. har også hørt om fangster på oppmot 2,5 der. men som sagt det fisket har skjedd utenfor fredningsonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.lovdata.no/ltavd2/filer/lf-20021204-1878.html

Her står det at det er lov å fiske i elva etter 1.juni. Mener jeg også har lest et sted at man kan fiske C&R fra en gang i april. Om dette er tilfelle i praksis er jeg mere usikker på. Står også på lovdata at fredningssonen utenfor utløpsosen ikke gjelder fiske med stang men dette også hørtes litt "rart" ut at man kan fiske i osen.. Tipper det finnes noen strengere lokale regler?? Eller at jeg har misforstått dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.lovdata.no/ltavd2/filer/lf-20021204-1878.html

Her står det at det er lov å fiske i elva etter 1.juni. Mener jeg også har lest et sted at man kan fiske C&R fra en gang i april. Om dette er tilfelle i praksis er jeg mere usikker på. Står også på lovdata at fredningssonen utenfor utløpsosen ikke gjelder fiske med stang men dette også hørtes litt "rart" ut at man kan fiske i osen.. Tipper det finnes noen strengere lokale regler?? Eller at jeg har misforstått dette..

Lovdatalinken din viser til en gammel forskrift fra 2002 som ikke gjelder lenger. Dette er den nye forskriften fra 2010: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/lf/lf/lf-20100315-0686.html

Her ser man at laksen i Sandevassdraget er fredet (til og med 2014). Det er tillatt å fiske innlandsfisk i vassdraget fra 1. april til 31. mai, men laks og ørret som fanges i denne perioden må straks settes ut igjen, død eller levende.

Gyro ble oppdaget i 2004, og den stedegne laksestammen er per 2010 truet av utryddelse. Vassdraget ble behandlet med aluminiumsulfat i 2006 men er ikke friskmeldt for gyrosmitte. Middelvannføring 3,8 m³/s. Den laks- og sjøørretførende delen av vassdraget kan deles inn i fire løp; Vesleelva, Tollerudelva/Brubakkelva, Leirelva og Bremsa (hovedelva). Bremsa (Sandeelva) er laks- og sjøørretførende 10 km til Foss mølle. I følge informasjon fra Sande Elveeierlag fiskes det ca. 20 sjøørret årlig i vassdraget.

Siden elva er infisert med parasitten Gyrodactylus salaris, krever Mattilsynet at du enten desinfiserer utstyret med Virkon S fra Felleskjøpet eller tørker det helt eller fryser det ned i ett døgn før det brukes i annet vassdrag.

http://www.mattilsynet.no/mattilsynet/multimedia/archive/00039/Slik_hindrer_du_spre_39919a.pdf

Fiskekort: Sport1 Sande, Fila 8 b, Sande. Tlf. 33 77 96 96.

Hvis du skal fiske laks så er Hagnesvassdraget (sen sideelv til Lågen med fiske i september/oktober) og Åroselva de nærmeste vassdragene.

Endret av Labrax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på utkikk etter småelve fiske etter laks og sjøørret i umiddelbar nærhet fra Holmestrand. Er klar over Lågen men er ikke så interessert i slike store vassdrag.

Hva med Lierelva ? Ikke lange kjøreturen fra Sande og en perle av en liten elv :)

Finner endel info om den om du søker på "lierleva" her på forumet, ellers finne du mer info her: wwww.lierelva.com

Selvfølgelig mest SØ i elven, men blir tatt noen hundre kilo laks hvert år.

Hilsen

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har fått opp interessen for lierelva og den skal prøves i år (tidlig)... Merker at tråden har skiftet over til annet vassdrag men eneste jeg lurer litt på ang lierelva er om fluefiske. Jeg fisker primært med flue og har dårlig erfaring i tett skog da jeg ikke er helt oppe å går på rulle/spey kast.. Er det greit å fiske med flue der eller er det sluk og mark som gjelder??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket en del med flue i Lierelva og det går fint,enkelte plasser er det flott for fiske med flue.Dette er ei spennende elv å fiske i.Anbefales :whistle: Best og fiske der fra sanktans og utover.Men i år er det lite vann i elva til årstiden å være.Kanskje det er verdt et besøk med flua langt ned i elva rundt tuveud og oppover.Ikke noe vits i å fiske langt opp tidlig.Veldig bra og fiske med mark og spinner der,kobber meps er bra spinner.Kast oppstrøms og sveiv spinneren nedover,det har gitt meg veldig mange fisker.Har mistet Laks der på ca 8-10kg på mark.Så det går grov laks der,men mest små laks.Mest sjøørret.Tvi-Tvi med fiske i Lierelva når den tid kommer :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.