Gå til innhold
Fiskersiden

Spinstang


Hasp
 Share

Recommended Posts

Er på utkikk etter spinstang til Amb. 2500. Planen er stang til slukkasting/bombe etter ørrett i sjø og vann. Det meste jeg finner på nett av spinstenger er til laks, sjø og jerking. Altså noe grovt til det jeg ser for meg.

Mine preferanser:

  • Kastevekt 8-20(25)g
  • Ca 10 fot
  • Trigger og lave ringer
  • Kork
  • Ikke så mye over 1500 kr som max

Har prøvd 2 stk i butikk, ei Tica (Seatrout spin?) 5-25g, 9 fot, samt ei Beastmasterstang omtrent lik. Likte begge igrunn..

Enn Lawson, Berkley, annet?

Her veit jeg det er mange som har preferanser, jeg trenger innspill.

Endret av Hasp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på utkikk etter spinstang til Amb. 2500. Planen er stang til slukkasting/bombe etter ørrett i sjø og vann. Det meste jeg finner på nett av spinstenger er til laks, sjø og jerking. Altså noe grovt til det jeg ser for meg.

Mine preferanser:

  • Kastevekt 8-20(25)g
  • Ca 10 fot
  • Trigger og lave ringer
  • Kork
  • Ikke så mye over 1500 kr som max

Har prøvd 2 stk i butikk, ei Tica (Seatrout spin?) 5-25g, 9 fot, samt ei Beastmasterstang omtrent lik. Likte begge igrunn..

Enn Lawson, Berkley, annet?

Her veit jeg det er mange som har preferanser, jeg trenger innspill.

Vet at Berkley har en 9'6" spinstang med kastevekt 5-20g i Titanium serien.

Koster vel ca tusenlappen.

Har ikke prøvd noen Titanium stenger,men vet at det er en populær serie i det store utland...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott snelle det der :) stang jeg har en shimano Technium DF 300L 10`3-14g den tar fint sluk opp til 20g .å veldig billig på Skittfiske.no bare kr599 det er billig koster ellers ca 2000 kr .ellers så er jeg glad i HMG silver wings 9`8-28g til fenwick god stang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å skape total forvirring betyr spinn på svensk multiplikator.

Det er dessverre svært dårlig utvalg av stenger som egner seg til en 2500C på det norske markedet. Ironfeather og Berkley Series One liker jeg ikke aksjonen på, de er for raske. Fenwick HMG kan kanskje funke, den har jeg ikke prøvd.

Lundgrens Fiskeredskap i Stockholm har ei god spesialbygd 9'6" RST Impulse stang. Jeg har denne, den er en av tre stenger jeg har prøvd som funker godt til 2500C, jeg har de 2 andre også :) De andre er Guideline LPXe 10' 8-28g og ei 10'2" Berkley Signa Salmon 9-41g. Aksjonen på Signa stanga er temmelig lik LPXe 8-28g som i følge både UT, meg og alle andre som har prøvd den er den optimale stanga for sjøørretfiske med 2500C. Signa er litt mykere og litt tregere i aksjonen enn LPXe. Signa i multiplikatorutgave gikk ut for 2-3 år siden, men det godt mulig du kan få ta i en på bruktmarkedet. De ble solgt i pakke med Ambassadeur Record C6 6500 HC, men er selvsagt alt for myk til ei så kraftig snelle. Dessverre finnes det bare et eksemplar av original LPXe 10' 8-28g i multiplikatorutgave, og den har UT. Jeg har bygd om håndtaket på en haspelutgave, men beholdt ringene da de ikke er spesielt store.

RST Impulse 9'6" 7-28g

Planlegger å ta kontakt med Guideline for å prøve å få de til å starte produksjon av 10' 8-28g med trigger fra og mjed neste år. Guideline skal etter planen introdusere en ny serie med slukstenger basert på LPXe aksjonen til neste år, men de kommer i hovedsak til å satse på utgaver for laksefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke forvirra! Har hatt amb. i 17 år, så har kontroll på terminologien, men dette er min første 2500.

Abbor:

Synes maxvektene var litt høye..(?). Litt bekymra for å stå med ei biljardkølle til fjells.. Sjelden jeg er over 15g på fjellfiske, men til sjøørrett går det i 15-30g vanligvis. Pluss bomber på rundt og opptil 25g. Hvordan duger de du nevnte når vi nærmer oss minimumsvektene? Får du spent opp LPXe og Salmon fra Berkley under lett fiske med ca 7-10-15 grams sluk? Må man ta stenger med disse høye slukvektene for å få noe som duger til ei f.eks ei bombe/sluk på 25-30g (altså opp mot max kastevekt), eller håndterer de faktisk kastevekter fra 8-28 og 9-41g?

Er klar over at man ikke får ei stang som passer til "alt", men blei litt interessert når du fyller ut svaret såppass, og jeg er interessert i å finne ei godt tilpassa stang til den nye favoritten.

Endret av Hasp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem maksvektene som oppgis, de bruker det samme som for haspel, men det passer ikke i hele tatt på multiplikator. Begge stengene du nevner håndterer 7-8g mye bedre enn 25g. Optimal kastevekt er 10-16g. Kan kaste 25g, men da kan en ikke bruke mye kraft.

Jeg bruker ei 11' LPXe 20-45g, når jeg kaster vekter over 20g, denne funger godt ned til 12g.

På fjellet bruker jeg normalt ei Guideline Dynamic EX 10' kastevekt opp til 22g. Har kuttet av 15cm av håndtaket på denne, kaster greit vekter opp til 15-17g, men best opp til 12g. Med denne kaster jeg 2g Droppen med trimmet 1500C. Kan også kaste 2g med 2500C med denne stanga, men funger best i fra 4g og opp med 2500C.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig info!

Disse Guidelinestengene må stort sett finnes brukt eller, da de ikke selges/inngår i sortiment lengre?

Kikka litt på ei G.Loomisstang: GL3 10'6, 10-22g m/trigger. Bra pris og ihht. selger ei råbra stang til brukbar pris. Noen som har prøvd denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis der er Agdars du har vært i kontakt med så skrøt de voldsomt av GL2 10'6" kastevekt opp til 70 eller 85g, jeg har sett begge tallene, til laksefiske. Da jeg fikk stanga hadde den en håndtak som måtte forlenges 12cm for å bli brukbart og en topp som var så myk at slukvekter under 25g passet best. Stnga ville dessuten med myk top og kraftig bunn være ubrukbar til å kjøre fisk.

En kamerat har ei GL2 10'6" med kastevekt opp til ca 40g, den stanga er faktisk ei god stang som burde vært klasset 10-30g eller noe slik. Så det er ikke godt å si hvordan denne Loomis stanga er uten å prøve.

Guideline LPXe s|uk er utgått, 8-28g har aldri vært solgt i triggerutgave. UT har en prototype og jeg en ombygd haspelstang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, var Agdars. Forstod det slik at han ikke hadde prøvd den i komb. med snella.

Jeg har ei bra liste med stenger jeg skal sette meg inn i, og takker for alle innspill.

Har i tillegg noen jeg skal prøve hos kjentfolk, og regner med at jeg kommer i mål med ny stang før sommerturen i juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.