Gå til innhold
Fiskersiden

Stangbygging


andref
 Share

Recommended Posts

Om du skal bytte snellefeste, kork og ringer er du så nær bygging av stang du kan komme uten å gjøre det :)

Når det gjelder stangringer er det vel slik at dyrere er "bedre". Men, jeg ville ikke brukt 20$ for den minste ringen på ei stang til 500 kr. Da er et ringsett til 10$ nok. Men om stanga er ok og du vil bruke noen kroner på ringer som høyner utseendet på stanga, kan disse ringene være et alternativ. I tillegg finner du alt det andre du trenger, inklusivt videoer av montering av kork- og snellefeste og surring av ringene, på samme side.

Endret av nordmøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal bytte snellefeste, kork og ringer er du så nær bygging av stang du kan komme uten å gjøre det :)

Når det gjelder stangringer er det vel slik at dyrere er "bedre". Men, jeg ville ikke brukt 20§ for den minste ringen på ei stang til 500 kr. Da er et ringsett til 10§ nok. Men om stanga er ok og du vil bruke noen kroner på ringer som høyner utseendet på stanga, kan disse ringene være et alternativ. I tillegg finner du alt det andre du trenger, inklusivt videoer av montering av kork- og snellefeste og surring av ringene, på samme side.

Blir kanskje så nært å bygge en stang som man kan komme, men slipper å lakkere den :D tror det er det værste!! har surringen på ringene noe å si for aksjonen i stanga eller er det forbeholdt eldre splitcane stenger?

Er yndlingsstanga som skal få en ny vår, er den beste stanga jeg noen gang har hatt og en VELDIG dyr stang. Jeg koster nok på litt ekstra på ringene å korken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du gjør surringene lengre, kan aksjonen bli raskere. Unngås om du måler lengden på originalsurringene og surrer tilsvarende. Annet som virker inn på aksjonen er om du bruker tobeinte i stedet for enbente ringer, eller motsatt, og bruker flere eller færre ringer enn originalt.

Samtidig som du har fjernet kork, snellefeste, ringer og tip top, kan du sjekke om ringene er plassert riktig på stangas rygg. På min Beastmaster var de litt på siden. Når jeg fikk rettet opp dette kjente jeg ikke noen forskjell i kastet, men presisjonen ble bedre og jeg mener jeg fikk litt mer på kastelengden.

Om du har en gammel stang du ikke bryr deg om, anbefaler jeg å trene på surringene på denne. Fjern ringene, gjør rent underlaget og surr dem på igjen til du er fornøyd med resultatet. Da får du også et lite innblikk i hvor mye arbeid som ligger foran deg når du skal begynne på "godstanga".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du gjør surringene lengre, kan aksjonen bli raskere. Unngås om du måler lengden på originalsurringene og surrer tilsvarende. Annet som virker inn på aksjonen er om du bruker tobeinte i stedet for enbente ringer, eller motsatt, og bruker flere eller færre ringer enn originalt.

Samtidig som du har fjernet kork, snellefeste, ringer og tip top, kan du sjekke om ringene er plassert riktig på stangas rygg. På min Beastmaster var de litt på siden. Når jeg fikk rettet opp dette kjente jeg ikke noen forskjell i kastet, men presisjonen ble bedre og jeg mener jeg fikk litt mer på kastelengden.

Om du har en gammel stang du ikke bryr deg om, anbefaler jeg å trene på surringene på denne. Fjern ringene, gjør rent underlaget og surr dem på igjen til du er fornøyd med resultatet. Da får du også et lite innblikk i hvor mye arbeid som ligger foran deg når du skal begynne på "godstanga".

Dette blir spennende. Skal gjøre en haspel om til casting, men antall ringer blir det samme, men kanskje jeg burde velge ringer med en fot å ikke to pga aksjonen.. skal lese meg opp litt å øve før jeg begynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal bygge om en haspelstang til casting kommer du til å få en helt annen aksjon i stanga. Ringene på ei haspel sitter på motsatt side av ei castingstang. Samtidig er ringene på haspelstanga større og færre.

På ei castingstang bør du ha to til tre ringer mer for at lina ikke skal berøre stanga under kast og kjøring av fisk. Dermed får du en annen aksjon.

Når det gjelder størrelsen på ringene følger en haspelstang i denne klassen gjerne dette oppsettet: 20-16-12-10-10-10. En tilsvarende casting har gjerne noe slikt som 16-12-10-8-7-7-7-7 samtidig som ringene er lavere. En måte å unngå flere ringer på er å montere ringene i spiral. Fremdeles med lave ringer. Dette er ikke noen heksekunst, men krever at du setter deg enda litt mer inn i materien enn med en konvensjonell montering. Ett er i alle fall sikkert. monterer du i spiral har du et objekt som gir deg litt oppmerksomhet om du omgås fiskekompiser som er litt mer interessert enn gjennomsnittet :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal bygge om en haspelstang til casting kommer du til å få en helt annen aksjon i stanga. Ringene på ei haspel sitter på motsatt side av ei castingstang. Samtidig er ringene på haspelstanga større og færre.

På ei castingstang bør du ha to til tre ringer mer for at lina ikke skal berøre stanga under kast og kjøring av fisk. Dermed får du en annen aksjon.

Når det gjelder størrelsen på ringene følger en haspelstang i denne klassen gjerne dette oppsettet: 20-16-12-10-10-10. En tilsvarende casting har gjerne noe slikt som 16-12-10-8-7-7-7-7 samtidig som ringene er lavere. En måte å unngå flere ringer på er å montere ringene i spiral. Fremdeles med lave ringer. Dette er ikke noen heksekunst, men krever at du setter deg enda litt mer inn i materien enn med en konvensjonell montering. Ett er i alle fall sikkert. monterer du i spiral har du et objekt som gir deg litt oppmerksomhet om du omgås fiskekompiser som er litt mer interessert enn gjennomsnittet :P

Det blir nok ikke i spiral, litt for utradisjonelt for min del:) er ganske heldig med antall stangringer, er mange ringer på denne stanga. Er 9 med toppring så jeg trenger bare å legge til en til ring, den første etter snellefeste. Hva med disse ringene som de to første og disse ringen til resten av stanga for å bevare aksjonen?

ser det er noen stenger som kommer med micro guides, knøttsmå ringer. dette virker litt rart, vil ikke det skape unødvendig friksjon på sena samt øke risikoen for at sena treffer stanga?

Endret av andref
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ringene du linker til det skal være ok å bruke. Men da i denne kombinasjonen: 16-12-10 trebent , 8-7-7-7-7-7-7 enbent + toppring

Jeg er ikke sikker på at det er nok ringer til at du unngår kontakt med stanga. Jeg ville nok kjøpt en ekstra 7-ring og stresstestet stanga før jeg hadde surret dem fast. Stresstesten foregår slik: Monter først toppringen slik den skal stå. Ringene tapes fast til stanga slik du vil ha dem. Sett på snella. Fest stanga i en vinkel som du normalt kjører stor fisk med (f.eks 45-60 grader). Fest et snøre i toppringen og strekk det frem som om det skal være en fisk i vannet. Et par kilo drag skal være nok. Stram opp med et drag på et par kilo og fest snøret. Tre lina fra snella gjennom ringene og heng et lodd i enden (20-30 gram er sikkert nok) så lina er stram gjennom ringene. Nå ser du hvor lina har kontakt med stanga og kan flytte ringene som det passer.

Her Finner du mer om microringene.

Endret av nordmøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ringene du linker til det skal være ok å bruke. Men da i denne kombinasjonen: 16-12-10 trebent , 8-7-7-7-7-7-7 enbent + toppring

Takker for all hjelpen, syns det blir mange ringer på stanga. På min shimano technium 10" stang er det 10 + toppring, denne stanga er .4" kortere da skulle det vel holde med 9 + toppring? det er vel viktigst at det er flest ringer fra 2/3 og oppover. Men stresstesten viser vel hva som blir det riktige antallet. Noen tips om hvilken lakk til surringene som er bra? er vannvittig mange å velg i på mudhole.com

Endret av andref
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.