Gå til innhold
Fiskersiden

Skjøte multi og fluorcarbon snører .


seven
 Share

Recommended Posts

https://www.fiskersiden.no/index.php/artikler-mainmenu-114/nyttig/111-knuter

Hva med kirurgknuten hvis det ikke er alt for stor forskjell i diameter på senene som skal skjøtes.

(ca midt på siden jeg linker til)

Ellers syns jeg dobbel uni/grinner funker upåklagelig, bruk 4-5 surringer med monoen og 7-10 med multifilamenten.

(nederst på siden jeg linker til)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok , og takk for linken. :)

Har du prøvd den allbright knuten ?

Vet ikke om den er bra , men så den ble annbefalt i elbe-katalogen .

Den knuten egner seg bedre mellom tykk mono og multisnøre, bruker den mest til havfiske. Til ørretfiske etc. bruker jeg dobbel uni som Trond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker dere allbright mellom 0,20-0,25mm flour og 0,15mm multisene? Hva er fordelen med det kontra uni eller kirurgknuten, blir det ikke større skjanse for at flouren dras ut under høy belastning? Liker heller ikke å sveive Allbright tilbake gjennom stangringene, blir en liten kul der monoen ender som slår i ringene, men dette er vell ikke noe problem på så tynne sener? Ser jo fordelen i allbright i og med at det blir lite varmegang i flouren under stramming av knuten, men dette er ikke noe problem med uni heller.

Hvor mange turn har dere på multien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal skjøte på litt fluorcarbon fortommer til ørret fiske

Jadda, knuter for biggame offshorefiske er jo akkurat det han trenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker dere allbright mellom 0,20-0,25mm flour og 0,15mm multisene? Hva er fordelen med det kontra uni eller kirurgknuten, blir det ikke større skjanse for at flouren dras ut under høy belastning? Liker heller ikke å sveive Allbright tilbake gjennom stangringene, blir en liten kul der monoen ender som slår i ringene, men dette er vell ikke noe problem på så tynne sener? Ser jo fordelen i allbright i og med at det blir lite varmegang i flouren under stramming av knuten, men dette er ikke noe problem med uni heller.

Hvor mange turn har dere på multien?

fra jiggstanga. 0,12multi + 0,22 FC

P5200840.JPG

ikke store knuta og har aldri opplevd at den glir. ca 10-12 +3 turninger.

Bruker samme knute til shock fortom til quivertipen, og det glir lett gjennom ringa..

Endret av gullfiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har gjort mange tester med og skøyte mono mot multi, og endå ikkje funne noko som eg er fornøgd med.

Er mest 0.18multi som ej skøyter med 0.27 og 0.30 flurcarbon.

Med 0.18multi dobbel uni og 0.30fluor ryker denne på ca 3kg

Med 0.18multi slukknute svivel slukknute og 0.30 fluor ryker denne på ca 4.5kg

Da vil jeg tro det er noe du gjør feil. Fukter du godt før samsing av knuten osv? Har nemlig testdratt alle knuter jeg jevnlig bruker med vekt og på uni/uni hadde jeg kun minimal senking av bruddstyrke i forhold til oppgitt på senene. I mine notater er den oppført med 90%+ og det skulle tilsi at jeg aldri har fått resultater under 90% av oppgitt bruddstyrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.