Gå til innhold
Fiskersiden

hva slags kroker til laksefiske? (mark)


amnesia
 Share

Recommended Posts

Hei!

Det finnes berre ein krok til laksefiske, Beak Baitholder, i bronsefarge.

Grove kroker, ned til og med #2, må vere flatbanket i bøyen for å få opp styrken. Brukte tidligere kun Mustad, men finn desse for tynne og veike i store størrelser, og desse er ikkje lenger flatbanka. Har siste åra brukt Elbe sine kroker, og er kjempefornøgd med desse.

Mindre krok bruker eg mest Mustad, desse er sterke nok i små størrelser, og på grunn av tynnere tråd, lettere å drive inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Gjest fiskefritid

Når det gjelder større kroker har jeg fått klager fra kunder at VMC faktisk har knukket for dem. Har til nå ikke fått klager på Sumo kroker.

Fisker ikke selv laks med mark, så dette er kun ut fra hva mine kunder har sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt VMC sine kroker til sjømeite, men ga det fort opp da de knakk som fyrstikker, enten i krokbøyen eller i spissen. Men hva med å bruke Owner, Kamasan, Fox, Gamakatsu? Disse er både sterkere, skarpere og med tøffere spiss enn tradisjonelle brune laksekroker fra for eksempel Mustad. Fisker sjelden laks med mark, men jeg trer da bare marken en eller to ganger på kroken, ikke oppover krokskaftet. Har ikke fått mindre fisk på det, tvert i mot. Når det gjelder størrelse på kroken, burde en krok str 6, for eksempel Fox series 2, være nok for den største laks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fiskefritid

sitat:Opprinnelig postet av Havengel

Har brukt VMC sine kroker til sjømeite, men ga det fort opp da de knakk som fyrstikker, enten i krokbøyen eller i spissen. Men hva med å bruke Owner, Kamasan, Fox, Gamakatsu? Disse er både sterkere, skarpere og med tøffere spiss enn tradisjonelle brune laksekroker fra for eksempel Mustad. Fisker sjelden laks med mark, men jeg trer da bare marken en eller to ganger på kroken, ikke oppover krokskaftet. Har ikke fått mindre fisk på det, tvert i mot. Når det gjelder størrelse på kroken, burde en krok str 6, for eksempel Fox series 2, være nok for den største laks.

Owner har ikke kroker med mothaker på "ryggen".

Derfor leverer Owner importøren Sumo kroker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Owner har Worm-kroker, bare ikke i Norge:) Men mothaker på stammen er jo ut fra teorien om at marken ser kroken og den derfor skal tres oppover krokstammen. Dette er jo et utdatert syn, da marken får mer liv og lever mye lengre når den tres på kroken en gang. Det er vel også bevist at laksen ikke bryr seg om kroken. En moderne meitekrok med kortere krokstamme og større krokgap gir bedre krokingsegenskaper enn en klassisk markkrok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kanskje ordna seg.Får kansjke tak i suehiro krokar igjen, brukte dei i fjor å året før å dei e "konge"[ :) ] om det e mothaker på er ikkje so nøye for meg, trer 1-2 cm av makken over kroken og inn på sena. gjerne tre-fire store etter laksen å tre-fire små etter sø. makken får då masse bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Ungkar1; Mustad beak bait er den eneste riktige kroken for markfiske etter laks!

Vil samtidig benytte anledningen til å slå et slag for markfiske, som er det mest avanserte, effektive og spennende fiske etter laks som finnes. Mitt fiske har gått fra over 80% flue til over 80% mark, og opplevelsene og fangstene har følgelig økt proposjonalt. Følgelig vil jeg også si at den ekte fisker er den som behersker og utnytter alle "stilarter".

mvh fiskesportens Lasse Kjuus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd de fleste, og helt klart kommet til at det gamle gode her også er best! Det alle selgere bruker som argument for å kjøpe nye typer kroker er at de tåler mer. Jeg har til nå ikke mistet noen laks pga kroken har sviktet.. Tvert imot vil jeg si at Mustad beak bait "kroker" marken suverent, og det er faktisk ganske så viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere sier at krokene knekker som fyrstikker, er dette under kjøring av fisk eller dersom man har satt seg fast i bunn?

Bruker Mustad-kroker nå, og er bra fornøyd med de. Setter jeg fast i bunn, har jeg akkurat sterkt nok snøre til å kunne rette ut kroken og dermed berge blysøkket som det sikkert ligger nok av i norske elver etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

En enda bedre, sterkere og en krok som "alltid" holder seg spiss med en overlegen krokingsevne er FOX Serie 1, 2 eller 3.

Denne kroken overgår alt du har prøvd før.

XS varianten kan du vel dra bøfler med skulle man tro. Ellers har også mustad en BarbeKrok som jeg har testet litt under Stamfiske, men denne er faktisk for kraftig til mitt bruk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.