Gå til innhold
Fiskersiden

Trolling for første gang


smiley
 Share

Recommended Posts

Har tenkt å prøve ut dette trollingfisket nå fremover. Har aldri prøvd det før men har noenlunde anelse på hvordan det foregår, men langt fra stålkontroll. Det aktuelle fisket vil foregå i fjordene i området rundt ålesund etter SØ og laks vil jeg tenke meg. Men klarer jeg meg uten slike paravaner og rigger etc.?

Vil ett par stenger i stangholdere om bord i båten med ett par wobblere/møresild på slep funke? Fart? Agn? Flueopphenger?

Målet er å få min første laks/sjøørret alltime! :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjansene var nok langt større for 40 år siden før drivgarna og deretter lakseoppdretten kjørte bestandene av blankfisk klokkereint i dass, men det er vel fortsatt sjanser.

Stangholdere trenger du, punktum! Sunnmøring eller ikke; ikke kjøp noe dritt. Mitt tips er å handle to stk Great white overflateparavaner samt diverse blyparavaner og alternere mellom forskjellige dyp. Apex MÅ du ha, men skift gjerne ut enkelkroken med treble.

Flueopphenger ville jeg kun ha brukt hvis det er mye dritt i vannet.

Fart rundt tre knop er et greit utgangspunkt forutsatt at agnene tåler det. På vestlandet bruker man tradisjonelt mye tacklet brisling, og dagens tackler er bedre enn de gamle. Søk på trollingskolan, husk at den er for svenske forhold, men tekniske ting er de samme verden over. Fisk kveld, natt og morgen, og i krystallklare vestlandsfjorder er IKKE tåke dårlig fiskevær! Gudd løkk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har relativt mange sjø-ørret på samvittigheten,og har aldri brukt paravan,eller rigg. om målet er å få din første sjø-ørret/laks som du sier vil overflatedorging trolig gi deg ønsket oppfylt på noen få timer i båten.kan da ikke være så stor forskjell fra vest til øst...

prøv gjerne original tasmanian devil 13,5g. helst den blå. men husk at den må dorges endel saktere enn wobblere. stangtuppen vil vise deg når den går riktig i vannet med små,ganske jevne rykk. nå på våren har jeg som regel fått omtrent like bra hele dagen,men når vannet blir varmere så er det tidlig morgen og kveld som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal bruke Tassie anbefales 27g varianten og så snu den, da kan du holde grei dorgehastighet. Bruk en blyparavan foran Tassien. Rimelig sikker på at du må ned noen meter hvis du skal ha laks, og på sommeren også for sjøørreten.

Støtter Cato i at du trenger skikkelige stangholdere. Normark De Lux er bra, de har den til grei pris hos skittfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.regalmarin.se/fiske_tips/troll_skola_start.html

Blyparavaner og great white eventuelt dipsy diver er kjekke dims til å få flyttet hva det enn er du trekker ut til siden eller lenger ned i vannet. Det er ikke HELT nødvendig men veldig kjekt.

Stangholdere vil i utgangspunktet holde, men dersom det er lov til å kjøre med flere stenger etter blankt der du skal fiske så begynner det å bli veldig nødvendig med slikt dims.

Apex er allerede nevnt. Den er en klassiker. Flere andre har tilsvarende skjeer i sitt sortiment f.eks. savage gear

149149_162683983768555_111231085580512_272063_6376468_n.jpg

Stingking tåler høy fart (har jeg hørt) og har en elktronisk chip som skal tiltrekke fisk.

http://avkrokenfiske.no/pilk-jerk-jig/dorging-trolling/dorgeskjeer/stingking/stingking-3-7-5-cm-black-pearl.html

Ellers vil jo det som brukes til vanlig spinnfiske stort sett funke etter båt også, så begynn med det du har og kjøp mer om dette fenger deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal bruke Tassie anbefales 27g varianten og så snu den, da kan du holde grei dorgehastighet. Bruk en blyparavan foran Tassien. Rimelig sikker på at du må ned noen meter hvis du skal ha laks, og på sommeren også for sjøørreten.

Støtter Cato i at du trenger skikkelige stangholdere. Normark De Lux er bra, de har den til grei pris hos skittfiske.

hvor lang fortom bør man ha fra paravan? 2-3 meter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Jeg er ikke noen erfaren dorger når det kommer til bruk av "avansert" utstyr, men jeg har dorget mye med bare stang/sluk - for det meste i Hardanger, Bergensområdet, og i Sunnfjord. Jeg har fått mye laks og en hel del sjøørret på denne måten. Det er nok helt sikkert mer effektivt å få sluken lenger ned, men det går fint å begynne i det små, og å utvide utstyrsnivået etterhvert. Er forøvrig helt enig i at du minimum bør ha ett stangstativ!

Lykke til ihvertfall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.