Gå til innhold
Fiskersiden

Tok laksefisker på fersk gjerning


Recommended Posts

En regel er en regel og skal følges. Så at det ble skrevet ut et forelegg er helt på sin plass. Men jeg synes forelegget er mer enn stort nok. Regen om en treblekrok på wobler er en utrolig lite gjennomtenkt regel. Hvis det er for å unngå bevist krøking så er wobler i utgangspunktet et lite egnet redskap uansett. Mange woblere er balanserte med to trblekroker og går feil med bare en. Dette lar seg selvfølgelig ordne men... Søkke på wobleren jeg greier bare ikke å hisse meg opp over det. Hva tror man det fiskes med på ulike vald og båtvald i elver i trøndelag. Et mye større problem etter min mening er overholdelse av kvotereglene i elvene. Under krigen hadde man svin på skogen. Langs gaula har trærne begynt å bære merkelige frukter laks.

Problemet med reglene er ikke størrelsen på gebyret. Hvorfor i all verden skal gebyret for to treblekroker på en wobler være høyere enn bøtesatsene for relativt alvorlig trafikkforseelser? Jeg tror 1000 kroner er mer enn nok.

Jeg fisker med mark og flue så jeg skriver ikke for min syke mor.

Hovedproblemet er at det er større tetthet av lottomillionærer i Gaula en det er oppsyn. Sjansen for å bli tatt er minimal. På noen vald fungerer selvjustisen på andre definitivt ikke.

mvh

bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om folk vil jukse med å blye ned så er da ikke det noe problem uten at noen oppdager det. borr ett hull i wobbleren fyll med bly å mal over så godt en klarer. flere kroker er det værre med...

men hvorfor skal man det da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi kunne bevare trivselen, er vi avhengig av at det ikke blir cowboy tilstander. Med det presset som er på villaksen i dag synes jeg bevisste brudd på regler burde følges opp med forelegg som svir, samt utestengelse. Som vedlagte link viser, en jukser er utestengt fra Orkla, helt fortjent etter min mening

http://www.avisa-st.no/jakt/orkla/article1270298.ece

Dersom det viser seg at elvefiskerne gir blaffen i de regler som er satt, riskerer vi bare at fisket innskrenkes enda mer, eller at det blir helt slutt.

En annen sak er jo det omtrent totale fravær av kontroll og oppsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om folk vil jukse med å blye ned så er da ikke det noe problem uten at noen oppdager det. borr ett hull i wobbleren fyll med bly å mal over så godt en klarer.

Dette er fullt lovlig! Det er jo faktisk slik man bygger wobblere.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fullt lovlig! Det er jo faktisk slik man bygger wobblere.........

Nei det sier jo noe om for en forferdelig forbrytelse dette er. Bly en halvmeter foran wobleren gir bot på 1000 kr og bly i wobleren er lov.

Til dette med pilking på fjorden. Wobbler kommer av verbet to wobble som betyr: to move unsteadily from side to side, as in walking; to rotate unevenly so as to move from side to side.

Det er slik en wobbler går i vannet. Et lite egnet redskap til å pilke, reppe, rykke fisk med.

Som sagt en regel er en regel. Men det er det dette er, et brudd på en regel og neppe noe alvorlig miljøkriminalitet. 1000 kr i gebyr burde være mer enn nok sett hen til straffenivået ellers.

mvh

bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går vel ikke på krøking dette, men heller det samme grunnlaget som forbudet mot tube og søkke. Om du sliter wobbler og søkke, så står wobbleren godt plantet i elva og fisker på egen hånd.

Joda jeg ser den. Men det er to ulike forhold. Bly foran wobbleren kan ha den effekten. Når jeg skriver om krøking går dette på det kriminelle i å ha to treblekroker på wobbleren.

Som sagt så er jeg ikke uenig i at det ble skrevet ut ett forelegg men at dette er noen alvorlig trussel mot villaksen og noen stor forbrytelse er jeg ikke med på.

mvh

bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange regler rundt om. Noen helt opplagte, andre meningsløse.

  • Man kan bare ta fisk over en størrelse, eller under en størrelse.
  • Eller bare hanner eller hunner.
  • Eller enda verre, en blanding, bare hunner eller hanner, under eller over en gitt størrelse.
  • Fly only, eller makkaforbud.
  • maks størrelse på flue, eller bare enkel krok
  • Wobbler med bare en krok, uten søkke.
  • Flue, men uten søkke, herunder dupp.
  • Baglimit pr dag, pr uke, pr år.
  • Fiske til bestemte tider på døgnet, soner som fredes ved gitte vannstander, eller utstyr som bare kan brukes ved minimumsvannføring.......

Elsk dem eller hat dem, men vet man om dem er det ikke vanskelig å følge dem, og i dagens situasjon, med de utfordringene laksen står overfor synes jeg vi bare skal ta dem på strak arm uten å lage noe stort vesen av det. Får vi noensinne laksebestandene tilbake til historiske nivå, ja kanskje vi kan begynne å lempe på dem.

Inntil da, la oss gå foran som gode eksempler, og ikke gi unødvendig grunn til å anklage sporstfiskerne for å ikke tenke på annet enn seg selv, og kreve at alle andre skal skjerpe seg. Det kan godt hende boten var høy, men reglene var vel godt kjente, så det er egentlig ikke noen unnskyldning. Boten må gjerne også ha et minimumsbeløp for å avskrekke, og ikke bare være en kalkulert risiko man tar, og betaler "krokavgift".

Og sist men ikke minst, selv uten bag-limit og andre "urimelige" regler skulle det bare mangle at ikke laksefiskere også skal vise magemål, selv om vi gjerne er velødig opptatt av at det er alle andre sin skyld at det er lite laks.

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange regler rundt om. Noen helt opplagte, andre meningsløse.

Elsk dem eller hat dem, men vet man om dem er det ikke vanskelig å følge dem, og i dagens situasjon, med de utfordringene laksen står overfor synes jeg vi bare skal ta dem på strak arm uten å lage noe stort vesen av det. Får vi noensinne laksebestandene tilbake til historiske nivå, ja kanskje vi kan begynne å lempe på dem.

Inntil da, la oss gå foran som gode eksempler, og ikke gi unødvendig grunn til å anklage sporstfiskerne for å ikke tenke på annet enn seg selv, og kreve at alle andre skal skjerpe seg. Det kan godt hende boten var høy, men reglene var vel godt kjente, så det er egentlig ikke noen unnskyldning. Boten må gjerne også ha et minimumsbeløp for å avskrekke, og ikke bare være en kalkulert risiko man tar, og betaler "krokavgift".

Det er ingen som har skrevet at boten var for høy eller at det ikke burde blitt skrevet ut gebyr. Men kanskje du følte trang til å si dette sånn uten videre. Det jeg har skrevet er at det er tøvete å hevde at boten burde vært ti ganger høyere (at det burde vært en null til). At 1000 kr i gebyr burde være mer enn nok. At det ikke er grunn til å gå strafferettslig og moralsk bananas og at en bedre metode for å få til bedre overholdelese av straffebud enn å øke straffen er å øke oppdagelsesrisikoen.

Ellers er jeg grunnleggende uenig i et syn på at man uten videre skal godta et hvert pålegg og en hver regel fordi situasjonen er alvorlig. Det er ikke og skal ikke være fritt fram for reguleringsivrere å gi regler mer eller mindre begrunnet og med eller uten forutgående høringer og faglige forankringer å hjemme seg bak omkvedet om at siden situasjonen er alvorlig så tåler den ikke debatt. Men få med deg at jeg ikke har reist noen debatt om gebyrets størrelse. Jeg har faktisk forsvart størrelsen i forhold til et krav om en økning.

mvh

bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En wobbler med søkke kan plantes i den beste delen av elva. For å så ligge der å friste laks som kommer forbi. Det samme kan vel også gjelde en markklyse. Det virker på meg som man prøver å forby de mest effektive fiskemetodene som en slags del av forvaltningen. Jeg tror kanskje det strenge kvoter er en bedre vei å gå. jeg tror også det er bedre om man følger lokale regler når man fisker. Man er på en måte gjest i elva. Hvis noen jukser kan det fort bli dårlig miljø. jeg husker for noen år tilbake under fiske i Kvenna. Da var det noen gamle gubber som som okuperte de beste stedene i elva. Ved å legge fra seg fiskestengene på de beste plassene i elva. Selv lå de litt tilbaketrukket i en lavo og voktet sitt revir. Straks noen kom løp de ned for å jage bort intrengeren. Idioter er alt jeg har å si som slik oppførsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har skrevet er at det er tøvete å hevde at boten burde vært ti ganger høyere (at det burde vært en null til).

Det er for meg helt i orden at du synes forelegget var stort nok, det har jeg ingen problemer med. Et greit standpunkt.

At du synes jeg er tøvetet er bare morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker vi om en bot på skarve 1000 kr. Hva er det da ? Slettes ikke avskrekkende vil nå jeg si. Bare ett par døgnkort mange plasser. Er observert fiskere i Gaula også som på liv og død skal ha bly på lina foran woobler. Eller bruker bly og tube. Eller faktisk blysøkke og woobler ! Og de fleste som bruker dette er fullt oppmerksom på at de fisker ulovlig. Hvorfor har de tanga klar da når det kommer en herremann med skilt på brystkassa ? Husker et kvinnfolk på 90-tallet som fisket med 2 treblekroker på woobler da kun 1 var tillatt. Det var jojo-regler på dette da også. Ett år tillatt med 2 eller 3 treble så tilbake igjen til 1 treble. Hun var absolutt ikke klar over dette og fikk da over 4000,- i bot, og dette var altså på 90-tallet. Jeg mener det minst skulle vært det samme idag, ellers er det jo ikke avskrekkende i det hele tatt. Med så lite kontroll i elva så er det fritt fram å bruke det man vil. Reke og søkke også. Pluss alt som tenkes kan i august når det kun er lett fiske ! Faren for å bli tatt er minimal, og de vet jo at klokka 4 på morran er det ihvertfall ingen kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et dumt spørsmål som sikkert alle andre vet svaret på, unntatt meg.

Avstanden mellom krokstammen og krokspissen skal ikke være større enn 13 mm, for enkeltkrok ikke større enn 15 mm i Gaula.

Hvilke kroknumre er dette?

Bare siden jeg går så høyt ut, er det greit å ikke bli "fersket" selv :thumbsu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du synes jeg er tøvetet er bare morsomt.

Hallo jeg mener da slett ikke at du er tøvete. Leser ofte innleggene dine. Masse bra og massevis av fin humor. Men ei bot på 10 000 kr synes jeg er tøvete. Man hverken kan eller bør kompensere lav oppdagelsesrisiko med forhøyet straffenivå. Den enkelte reaksjonen vil i alt for stor grad framstå som urimelig. Jeg synes reksjonen var på sin plass og den var rimelig.

mvh

bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.