Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskerik ettermiddag med godt artsmangfold


Fisk og rask
 Share

Recommended Posts

Det ble en artsrik, og ikke minst fiskerik tur på oss lørdag ettermiddag. Med opptil flere som er helt ferske i kystmeitegamet på lasset ble turen lagt til et sted der det er greit å få agnet ned på dypt vann.. Eirik var med oss på tur for første gang, etter å ha tatt kontakt via Fiskersiden, og som østlending nyinnflyttet til slostrilland var det en ny opplevelse for han å fiske i dypet fra land. Jak har bare hatt en tur med surfutstyr tidligere, og da slapp den eneste fisken rett før den brøt vannflaten. Kenneth hadde også meldt sin ankomst denne dagen, men han hadde noen ærend han måtte få unnagjort først, så han var litt sent ute.

Klokken 13.30 var Jak, Eirik og jeg på plass på moloen, og mitt første kast hadde ikke mer enn tatt bunnen før det begynte å nappe. Tilslag og fast fisk før stangen hadde havnet i poden må kunne kalles en grei start. Nå var det riktig nok bare en liten brosme som hadde tatt agnet, men vi var nå i gang. Avkroking, på med nytt agn og ut igjen i dypet med det hele. Jak og Eirik fikk også sin redskap i sjøen, og fisket var i gang for alvor.

Mens vi ventet på havets monstre ble det rigget småstenger til gyltefiske, og bergnebben var virkelig i støtet denne ettermiddagen. Jeg dro til sammen 16 stykker av arten, mens Eirik stoppet på syv. Jak fikk etter mye om og men med for store kroker på land dagens største bergnebb, en sak på i underkant av 60 gram. Ny art for året for hans del.

Bergnebb-1.jpg

En av mange bergnebb som havnet på land denne ettermiddagen.

Etter hvert kom også Kenneth trakkende, og etter å ha kastet store agn ut på dypet gikk også han i gang med micromeitingen. Han fikk på ingen måte de små røde til å sitte, og gikk raskt over til å fiske litt lenger ute i håp om å kroke en flyndre eller noe annet spennende. Under microfisket fikk jeg også tre gressgylt på land, mens Eirik dro tre grønngylt, den største på 123 gram.

Gressgylt.jpg

Dagens største gressgylt.

Totalt havnet 30 leppefisker på land denne ettermiddagen, men bare fire av dem var store nok til å gjøre seg tellende i NM. Alle fikk selvsagt friheten tilbake.

Ute i dypet skjedde det også litt av hvert i løpet av dagen. Bare en halv time etter at brosmen var på land nappet det på ny hos meg, og runnet kunne bare indikere en eneste ting: Lyr. Det var også en slik en som brøt vannflaten noen minutter senere, en fisk på mellom halvannen og to kilo.

Det nye agnet mitt hadde bare lagt i sjøen i rundt et kvarter før det på ny runnet på Devilsticken. Denne gangen var det litt mer krefter å spore, og etter en runde gjennom litt tare og diverse knask på vei oppover, kom etter hvert en lange til syne. Ikke noe monster akkurat, på feil side av tokilosgrensen, men absolutt grei matfisk.

Langeihv.jpg

Dagens første lange.

Langen hadde ikke mer enn så vidt fått nådestøtet før det runnet hos Kenneth. Tilslag, og fast fisk. En punpeøkt senere brøt nok en lange vannflaten, og ble buksert inn i håven. Fisken veide 2,3 kilo, og det er ny langepers for Kenneth, som også er nokså fersk på fiskefronten.

Kennethmedfastfisk.jpg

Kenneth med fast fisk.

Langepveiinn.jpg

Ny langepers på samme mann.

Etter en meget god huggperiode stilnet det av når sjøen begynte å fjære for alvor og vinden la seg over på sørøst. I dypet fikk både makrell, sild og reker være i fred, og oppe på land steikte solen. Dette lokket også ut noen lokale helter med pils, whisky og kamphunder, som besøkte oss nede på moloen. De syntes surffiske var fascinerende, og den ene hundevalpen, som nesten 100 prosent sikkert var halvt hyene, fattet også stor interesse for agnene våre. I et uoppmerksomt øyeblikk benyttet den vesle tassen anledningen til å gulpe i seg en halv makrell, med bein og det hele. Nam, nam, nam…

Fangst.jpg

Litt av dagens fangst, med lange, brosme og lyr representert.

På full fjære var ikke optimismen helt på topp, men Eirik og Kenneth kastet litt med sluk mens de ventet på hugg i dypet. Dette resulterte i en sjøørret på hver av dem, skjønt Eirik sin kom aldri lenger enn til håven, der den hektet en utstikkende krok i nettet, vred seg løs og hoppet i havet igjen. Kenneth sin, som for øvrig var hans første av arten noen sinne, fikk også friheten tilbake.

Bomhving.jpg

Nærmere sjøørret i håven enn dette kommer en ikke. Utrolig nok slapp fisken unna.

Sjrret.jpg

Kenneth med sin første sjøørret noen sinne, en liten tass som fikk friheten tilbake.

Etter noen forsiktige tikk hos meg hadde jeg plutselig fast fisk på surfen igjen, men denne var ikke store karen. Etter 100 meter med sveiving datt den også av. 10 minutter senere så vi en lusuer ligge og flyte 50 meter utpå fjorden, men i alle den tid den aldri ble løftet på land blir den ikke notert som tellende fangst.

Nå begynte skyggene å bli lange, og Jak pakket sammen for dagen. Fire timer er sikkert en slags rekord når det gjelder han, men når han nå har fått seg surfutstyr bør han belage seg på lengre økter enn som så i fremtiden. Også Eirik var i ferd med å gi seg da det på ny hugg på slukstangen hans. Etter en fin kamp fikk en stor makrell plass i håven. Fisken var fattige 20 gram fra kiloet, og ellers den første makrellen jeg har sett på land i år.

Makrell.jpg

Eirik med bra makrell, 980 gram.

Da samme mann skulle pakke sammen surfutstyret sitt like etter var det tyngde også her. Fiskeren selv trodde på noe vegetasjon fra bunnen, og ble nokså overrasket da en brosme på i underkant av to kilo noen minutter senere kom til syne nedenfor beina hans. Eirik sin første fisk på surfutstyr noen sinne var et faktum, og alt var velstand.

Eirikmedbrosme-1.jpg

Eirik med sin første surf-fisk, en brosme på rundt to kilo.

20 minutter senere hadde både Eirik og Kenneth takket for seg, og jeg tok de siste tre kvarterene med sol for meg selv. Et fint run i dypet uten at noe ville sitte ble fasiten, før jeg pakket sammen i god tid til middag før landskampen.

Alt i alt en brukbar dag med i underkant av 40 fisk, fordelt på åtte arter, på tørt land. Livet kunne vært verre…

Endret av Fisk og rask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rapport med mange kule arter!

Gratulerer så meget til de som fikk nye kryss på artslista.

Jo, takk. Ikke det helt store å slå i bordet med akkurat, men det går nå mot varmere tider der stadig flere arter melder seg aktive...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morro lesing uansett! Irriterer meg fortsatt på den sjøørreten! :-D Hehe! Får lære meg og kjøre fisk ordentlig til nestegang! Hehe! Gøy at noen tar seg bryet til å skrive slike poster! :-)

Ørret er det nok av i denne fjorden, så de får du garantert igjen...

Takk for flott rapport, som vanleg frå deg, og grattis med nye arter og perser til dei som var heldige og fekk notert seg dette. :rolleyes: Det er gøy å sjå at stadig nye fiskarer vert innført i meitefiskets herlegdom!

Jo, takk. Begynner å bli litt nye meitere på berget nå. Viktig at folk forstår at tiden da en bare ville ha torsk hører til gamle dager. Har sneket en del filetert lange og brosme på folk som hevder de ikke liker denne fisken i det hele tatt, og de har vært unisont samstemte om at "torsken" jeg kommer med er mye bedre enn den de kjøper i ferskvaredisken. Merkelig det der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel neppe noen som tar livet av meg om jeg røper at vi fisker på Frekhaug i Meland kommune, men etterhvert som det blir varmere i været er dette en veldig populær bade/vorspiel-plass, sånn at en er obs på det. Lykke til <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel neppe noen som tar livet av meg om jeg røper at vi fisker på Frekhaug i Meland kommune, men etterhvert som det blir varmere i været er dette en veldig populær bade/vorspiel-plass, sånn at en er obs på det. Lykke til <_<

tja, folk har blitt tatt av dage for dårligere grunner.

takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.