Gå til innhold
Fiskersiden

Gaula - storlaks tatt med hendene på Horgøien


Stinger
 Share

Recommended Posts

Fisken hadde skade på ryggfinnen og våre erfarne fiskere på valdet mener den hadde vært "krøket".

Det store spørsmålet, hvorfor lot de den ikke bare svømme da? Hvorfor kunne ikke fiken få trekke pusten der den stod... merkelige greier. Iver etter å ha med laks hjem blir for stor desverre... sykelig sykdom det der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisken hadde skade på ryggfinnen og våre erfarne fiskere på valdet mener den hadde vært "krøket".

Det store spørsmålet, hvorfor lot de den ikke bare svømme da? Hvorfor kunne ikke fiken få trekke pusten der den stod... merkelige greier. Iver etter å ha med laks hjem blir for stor desverre... sykelig sykdom det der

Vanskelig å uttale seg uten at man kjenner historien 100%, MEN dersom den ble overfalt der den sto/lå og dratt på land og deretter slengt opp på skryteveggen for å blø av seg synes jeg dette er fullstendig idioti!!!! Tenk hvis dette blir årets største Gaulalaks, og den er dratt opp på denne måten... Kunne skjønt det hvis det var 13 åringer på farten, men en erfaren laksefisker.... Vil ikke si mer enn det for å unngå å bli stygg i kjeften her...

Endret av Stinger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å uttale seg uten at man kjenner historien, MEN dersom den ble overfalt der den sto/lå og dratt på land og deretter slengt opp på skryteveggen for å blø av seg synes jeg dette er fullstendig idioti!!!! Tenk hvis dette blir årets største Gaulalaks, og den er dratt opp på denne måten... Kunne skjønt det hvis det var 13 åringer på farten, men en erfaren laksefisker.... Vil ikke si mer enn det for å unngå å bli stygg i kjeften her...

What he said.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk høre denne historien av brodern igår ja. Og det morsomme var at brodern plukket opp en så og si dau laks på samme valdet for noen år siden (10,1kg.)

Og han på linken (Jo) stod på andre siden og lurte på ka i hæl..te brodern dreiv på meg ! Plukke opp en storlaks fra elva, han trodde ikke det han så :rolleyes:

Jo måtte fortelle brodern at nå har han også begynt å plukke laks ut fra elva, men denne var nogle større da :closedeyes:

Og Remy, bare tull å si at man ikke skal plukke opp slik laks. Ikke i havet om disse berger, de ligger på siden og er mere død enn levende der de strander i stille partier av elva.

Kanskje man heller skal kritisere fluefiskere som har altfor spinkelt utstyr, og kjører fisken altfor lenge. Ikke sikkert denne fisken har vært tatt på flue. Eller krøket heller. Ingen vet.

Men en ting er sikkert, det kommer endel "død" laks flytende nedover elva. Noe tror jeg faktisk er et resultat av bl.a. C&R, fluefiske på grov laks, generelt spinkelt utstyr og lekebinge oppi Gaulfossen der det settes ut laks i stor stil etter at de er langkjørt på "flue". Er plukket opp en på 17kg. på valdet mitt også.

Bedre å ta inn slik laks, ellers blir de kråkemat. Har selv sett død laks som er kjørt altfor lenge på utstyr, pluss sjøørret. Jeg tar de få tilfellene opp uten å nøle ! Dyret lider også.

Jeg kjenner også denne fiskeren godt, og han er slettes ingen syk fisker !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk høre denne historien av brodern igår ja. Og det morsomme var at brodern plukket opp en så og si dau laks på samme valdet for noen år siden (10,5kg.) Og han på linken (Jo) stod på andre siden og lurte på ka i hæl..te brodern dreiv på meg ! Plukke opp en storlaks fra elva, han trodde ikke det han så :rolleyes:

Jo måtte fortelle brodern at nå har han også begynt å plukke laks ut fra elva, men denne var nogle større da :closedeyes:

Og Remy, bare tull å si at man ikke skal plukke opp slik laks. Ikke i havet om disse berger, de ligger på siden og er mere død enn levende der de strander i stille partier av elva.

Kanskje man heller skal kritisere fluefiskere som har altfor spinkelt utstyr, og kjører fisken altfor lenge. Ikke sikkert denne fisken har vært tatt på flue. Eller krøket heller. Ingen vet.

Men en ting er sikkert, det kommer endel "død" laks flytende nedover elva. Noe tror jeg faktisk er et resultat av bl.a. C&R, fluefiske på grov laks, generelt spinkelt utstyr og lekebinge oppi Gaulfossen der det settes ut laks i stor stil etter at de er langkjørt på "flue". Er plukket opp en på 17kg. på valdet mitt også.

Bedre å ta inn slik laks, ellers blir de kråkemat. Har selv sett død laks som er kjørt altfor lenge på utstyr, pluss sjøørret. Jeg tar de få tilfellene opp uten å nøle ! Dyret lider også.

Jeg kjenner også denne fiskeren godt, og han er slettes ingen syk fisker !

Bættre, jeg har til gode å kjøre en laks så lenge at den er kaputt når den kommer opp på flue. Tror du kan fjerne fluefiskere so syndere og heller legge inn turist fiskere med 9fot 5 - 35g stang og 2500 sneller. Dessuten står det ikke om de prøvde å la den komme seg før den ble middag. Fordi man kan fange en fisk med hendene betyr det ikke at den er DØD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komme seg ja :closedeyes: Denne laksen lå på siden og den hadde nok ingen sjanse til å komme seg. Selv ikke med surstoffmaske eller intensiv behandling i en time. Hadde den evt. tatt et byks uti elva, hadde det vært en hjerneskadet laks der ute. Jaja, kanskje like greit, kanskje den hadde bitt på kroken min i villfarelse :rolleyes:

Når laks flyter nedover elva og ligger på siden. Da er det bare å ta den med til de evige jaktmarker. (Fryseren)

Men hvis fiskeren hadde skrytt av fangsten, da hadde fiskeren selvsagt vært en syk mann. Sikkert noen som ville sagt at de tok den på stang også, det er jeg ikke i i tvil om :thumbsup:

Snakket med brodern om dette. Hadde det vært ham skulle han kjørt en skikkelig fiskeskrøne i 2 dager, så skulle han ha sluppet bomben :dribble: Tror jaggu jeg har gjort det samme, for jeg er en liten djævel sjøl.

http://www.adressa.no/forbruker/jaktogfiske/article1646200.ece#.TfNCHVoL_5d;facebook

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man heller skal kritisere fluefiskere som har altfor spinkelt utstyr, og kjører fisken altfor lenge. Ikke sikkert denne fisken har vært tatt på flue. Eller krøket heller. Ingen vet.

Men en ting er sikkert, det kommer endel "død" laks flytende nedover elva. Noe tror jeg faktisk er et resultat av bl.a. C&R, fluefiske på grov laks, generelt spinkelt utstyr og lekebinge oppi Gaulfossen der det settes ut laks i stor stil etter at de er langkjørt på "flue". Er plukket opp en på 17kg. på valdet mitt også.

Kunne ikke vært mer enig. Sånn som den på 17kg som ble daukjørt på fluestang på B/L her om dagen. Hvis man skal praktisere C/R - og gjerne samtidig som man rakker ned på folk som spiser fisk - bør man tilegne seg et minimumskunnskap om fiskens fysiologi og tåle-evne før man slipper fisken uti igjen etter å ha tømt bensintanken dens.

Ved praktisering av C/R av f.eks kveite og torsk blir det mer og mer sannsynliggjort at størsteparten av fisken dør.

Respektløst både av hensyn til fisken og andre fiskere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke faan at jeg ville sluppet den tilbake! kansje viss man hadde snudd den og holdt den mot strømmen en god stund såå kunne den kansje ha skaffa energi nok til å kunne klare seg men når en fisk først har lakt seg med buken opp er den som regel veldig nært dau og vær gang jeg har sluppet ut ål eller småørrett som har lakt seg på sia har jeg funnet den dau dagen etter eller etter noen dager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke vært mer enig. Sånn som den på 17kg som ble daukjørt på fluestang på B/L her om dagen. Hvis man skal praktisere C/R - og gjerne samtidig som man rakker ned på folk som spiser fisk - bør man tilegne seg et minimumskunnskap om fiskens fysiologi og tåle-evne før man slipper fisken uti igjen etter å ha tømt bensintanken dens.

Ved praktisering av C/R av f.eks kveite og torsk blir det mer og mer sannsynliggjort at størsteparten av fisken dør.

Respektløst både av hensyn til fisken og andre fiskere :rolleyes:

Er det sansyneliggjort at størsteparten av C/R kveiter dør? Skjønner jo at torsk pumpa opp fra større dyp ligger dårlig an, men kveite fiska på 20-30m, som blir riktig behandla, har vel en "fair" sjanse?

Ellers må man vel akseptere en viss prosent død i forbindelse med C/R, spørsmålet er hvor stor prosent som er akseptabelt. Barmhjertighets-drap i denne sammenhengen synes jeg blir litt søkt. Hvis man er så bekymra for fiskens ve og vel, bør man vel la vere å fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sansyneliggjort at størsteparten av C/R kveiter dør? Skjønner jo at torsk pumpa opp fra større dyp ligger dårlig an, men kveite fiska på 20-30m, som blir riktig behandla, har vel en "fair" sjanse?

Ellers må man vel akseptere en viss prosent død i forbindelse med C/R, spørsmålet er hvor stor prosent som er akseptabelt. Barmhjertighets-drap i denne sammenhengen synes jeg blir litt søkt. Hvis man er så bekymra for fiskens ve og vel, bør man vel la vere å fiske.

Kveita dør ikke av trykkforskjell - den tåler å bli løftet fra 10 atm til null på minutter uten å ta skade av det.

Er også enig at hvis man er så bekymret for fiskens ve og vel at man ikke ønsker å skade eller drepe den bør man la være å fiske. Personlig er jeg overhodet ikke bekymret for verken laksen, torsken eller kveita ettersom alle bestandene er på historisk toppnivå her i Nord-Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke peiling, men jeg spør; er det ikke redskapsbegrensninger på fiskekortet? Er det virkelig lov å fange laks med henda om man klarer det, eller er det spesifisert at kortet kun gjelder stang og snøre?

Godt spørsmål :thumbsup:

Moralsk sett bør nok iallefall "fisker" ikke fiske mere samme fiskedøgn når han plukker opp en slik laks. 1 laks er jo tatt ut av elva. Jeg ville iallefall ikke ha gjort det. Men om det skal telles på kvoten ? Står ingen ting i reglene om dette, naturlig nok. Det er jo en høyst utradisjonell måte å "fiske" på :o

Akkurat i denne saken vet jeg fisker lot stanga hvile til neste døgn. Det er jo ganske typisk også at presse synes dette er en stor story, og viser en stolt fisker med dagens utrolige fangst. Og det blir ganske så mye show over det hele. Som at det f.eks. er en stor prestasjon av fisker. Tror nok jeg sjøl ville gått temmelig stille i dørene hvis jeg hadde tatt opp en slik nærmest død laks, for jeg vet hvordan sirkus det blir. Og gått prompte til grunneier og levert fisken så evt. et aldershjem i nærheten kunne ha nytt godt av laksen.

Akkurat som man gjør under stamfiske der en og annen laks dør.

Men jeg må si også at jeg ser at stadig flere laksefiskere faktisk også synes det er stort å ta opp slik laks, og synes det er veldig gildt. Så det er endel rar moral blant laksefiskere også.

Det er nok om å gjøre å få på land en sværing, uansett metode. Og man lar seg avbilde med fangsten. Aldri i verden om jeg ville hatt bilde av meg i avisa med en slik en hehe.

Litt stolthet må man jo ha. Like pussig at flere jeg møter som ikke får laks absolutt skal la seg avbilde med min fangst. Der jeg sjøl ikke skal være med på bildet :blush:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bættre, jeg har til gode å kjøre en laks så lenge at den er kaputt når den kommer opp på flue. Tror du kan fjerne fluefiskere so syndere og heller legge inn turist fiskere med 9fot 5 - 35g stang og 2500 sneller. Dessuten står det ikke om de prøvde å la den komme seg før den ble middag. Fordi man kan fange en fisk med hendene betyr det ikke at den er DØD

Da kan jeg godt si deg at dette er nada problem å daukjøre en laks med flue...

Jeg var å fiska i Umba river på kola halvøya for mange år siden, der er det kun tillatt med flue, uka før vi var der hadde det vært en gjeng som fiska "lett" oppe Krivetz, med det resultatet at guidene plukka et tjuetals døde laks i bakevjene nedenfor dagene etter...

En kombinasjon av langkjøring og god vann temperatur var årsaken.

når det skal sies så "parkerte" vi en 6-7 kilos laks som ble kjørt lenge å vel inne i ei lone ved land inntil en tømmerstokk, den var mer eller mindre bevistløs, men pustet.

vi gikk ifra den ,men sjekket innimellom at den fortsatt stod på høykant. Dagen etter stod den fortsatt på 30cm vann inntil stokken, vi trodde den var død, men da vi hadde en meter igjenn til den eksploderte den og pilte ut i elva :-)

så det er fult mulig å få de til å overleve om man kan "parkere" de inntil noe som gir de støtte. Om de legger seg på sida tror jeg løpet er kjørt.

Hva som hadde vært rett i dette tilfelle vet jeg ikke, men den hørtes mer eller mindre død ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller la den gå tilbake til elva som mat for elva og dens innbyggere :blush:

Hehe, ja det kunne den evt. også kunne gjøre. Men det er så mye feitmark i elva at yngelen får mere enn nok mat :thumbsup:

Der ser du Remy, markfiskerne fòrer opp småfisken så den blir stor og sterk. Når man ser i magesekken på brunørreten er den iallefall stappe full av kun mark :o Og yngelen rensker angelen før den evt. kommer fram til en storlaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg godt si deg at dette er nada problem å daukjøre en laks med flue...

Jeg var å fiska i Umba river på kola halvøya for mange år siden, der er det kun tillatt med flue, uka før vi var der hadde det vært en gjeng som fiska "lett" oppe Krivetz, med det resultatet at guidene plukka et tjuetals døde laks i bakevjene nedenfor dagene etter...

En kombinasjon av langkjøring og god vann temperatur var årsaken.

når det skal sies så "parkerte" vi en 6-7 kilos laks som ble kjørt lenge å vel inne i ei lone ved land inntil en tømmerstokk, den var mer eller mindre bevistløs, men pustet.

vi gikk ifra den ,men sjekket innimellom at den fortsatt stod på høykant. Dagen etter stod den fortsatt på 30cm vann inntil stokken, vi trodde den var død, men da vi hadde en meter igjenn til den eksploderte den og pilte ut i elva :-)

så det er fult mulig å få de til å overleve om man kan "parkere" de inntil noe som gir de støtte. Om de legger seg på sida tror jeg løpet er kjørt.

Hva som hadde vært rett i dette tilfelle vet jeg ikke, men den hørtes mer eller mindre død ut...

Å si at det er fluefiske sin skyld er jo naivt. Fisker du kveite med 2-15g stang så stiller du jo rimelig sjanseløst. Jeg får aldri under en 13" #8 på laksen, eller en meget stiv 9" #8 på sensommeren. Det er ikke noe værre å lande laksene på det enn det lettere sluk, mark og flue fiske som bedrives fra juli. Fisker du laksen med klasse seks, eller juni elv med en åtter sliter du ut fisken. Det samme gjør de med ørretstengene som står lengre ned i elven. Alt med måte, flue, sluk eller mark!

Og ja det er sinnsykt hvor lang tid det tar før fisk som er "daukjørt" kan bruke på å hente seg inn, noen ganger kan man bli ganske overrasket som i ditt tilfelle... rått

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg godt si deg at dette er nada problem å daukjøre en laks med flue...

Jeg var å fiska i Umba river på kola halvøya for mange år siden, der er det kun tillatt med flue, uka før vi var der hadde det vært en gjeng som fiska "lett" oppe Krivetz, med det resultatet at guidene plukka et tjuetals døde laks i bakevjene nedenfor dagene etter...

En kombinasjon av langkjøring og god vann temperatur var årsaken.

når det skal sies så "parkerte" vi en 6-7 kilos laks som ble kjørt lenge å vel inne i ei lone ved land inntil en tømmerstokk, den var mer eller mindre bevistløs, men pustet.

vi gikk ifra den ,men sjekket innimellom at den fortsatt stod på høykant. Dagen etter stod den fortsatt på 30cm vann inntil stokken, vi trodde den var død, men da vi hadde en meter igjenn til den eksploderte den og pilte ut i elva :-)

så det er fult mulig å få de til å overleve om man kan "parkere" de inntil noe som gir de støtte. Om de legger seg på sida tror jeg løpet er kjørt.

Hva som hadde vært rett i dette tilfelle vet jeg ikke, men den hørtes mer eller mindre død ut...

Det er jo en grunn til at man ikke får lov til å fiske på stamfisk med fluestang. Men grov laks er jo heller ikke enkel å få inn på forholdsvis "kort" tid uansett utstyr enkelte ganger. Særlig når elva er stor og den bikker seg på strømmen en kilometer nedover elva. Remy vet alt om dette hehe. Og man ikke har 0.60 og skikkelig robust stang og kan råpumpe laksen inn. Har gjort det flere ganger jeg, full brems og stoppet 16-kilos nede på en hard brekkant.

Men det er ingen tvil om at flere storlaks blir kjørt minst dobbel så lang med flue tid uti elva når tempen er over 10 grader. Laksen har mye mere krefter og det tar ofte en halvtime til en time før laksen er inne ved bredden. En 10-kilos bør normalt kjøres i ca. 10 min. når den er på det sprekeste. Hvis den skal slippes ut. Da har den mye bedre sjanse til å ta seg igjen. Og det går absolutt ikke med fluestang. Da er elva helst kald. Hørte en kar brukte ca. 1 time på en laks på flua. Tror ikke den laksen hadde særlig mye krefter til å ta seg inn igjen :thumbsup:

Augustlaksen ut ifra mine erfaringer er stort sett mye enklere å få inn kjapt med flueutstyr. Den er som regel mye snillere enn junilaksen og ber nesten om å bli tatt inn bare etter noen minutter. Den har jo ofte stått på elva i ukesvis også og fått tært endel på ressursene. I forhold til nygått og feit laks rett fra havet.

Edit:

Det som forundrer meg er at det virker som det nå skal gå litt sport i å fiske så stor laks som mulig, på mest mulig spinkelt utstyr. Virker som dette er blitt en trend faktisk.

Og verre blir det for hvert år, ingen ting forundrer meg mere når jeg ser på utstyret til folk langs elva som fisker i juni.

Utstyr som mest egner seg på 70 kubikk i juli når det nesten bare er smålaks eller mellomlaks som går på elva. Det blir noe helt annet når man fisker på 200 kubikk og bamsene går. For det er jo gjerne bamsene man håper å få på kroken. Hjelper heller ikke å fiske inne på grunt vann og rolig strøm. Laksen vil garantert uti elva og rase fra seg, og gjerne nedover elva et stykke også.

Var da ikke slik før i tiden, da lokale fiskere med kraftige Hørgårdstenger som spøttet fra seg fisket i Gaula. Og da skulle det være AFTM 10-11. Og gjerne minst 0.50 som spiss !

Man visste hva man fisket etter. Helt vanlig idag blant fluefiskere jeg ser at det er smekre stenger som mest er beregnet på 5-6 kilos på stor og tung elv. Og 0.35-0.40 fortom !

Og blir sjokkert når en evt. storlaks biter på og velter seg langt ute i hardstrømmen. Hva skjedde ? :o

At det står på spolen at 0.40-lina tåler 17 kilo hjelper ikke det spøtt uti elva. Hvorfor underdimensjonere, eller fiske på limiten ? Dette har jeg aldri skjønt. Kjøyr på med minst 0.50 på enden, laksen bryr seg katta om fortommen likevel. Og bruk klasse 10-11 de første ukene. Da kan man råpumpe en 10-15 kilos steinhardt, nesten like hardt som man fisker med sluk/mark.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri trodd jeg skulle være enig med sølvreven i en flueutstyr diskusjon men….

Jeg har i mange år fisket mye stor laks over 10 kg på enhånds. Imidlertid er de fleste av dem tatt litt utpå sesongen hvor laksen ikke er på sitt sterkeste. I fjor tok jeg en laks på 11,7 kg på enhåndsstang kl 9, den 21 juni. Dag 2 av fisket i Verdalselva. Elva var flomstor og fisken nysteget. Jeg brukte 3 timer på å få den opp!! Tok den til slutt opp 2,5 km lengre ned i elva. Å jeg sverger på at jeg ikke kunne fåttt den opp ett sekund tidligere!! Flere vitner til dette!!

Ja, jeg vet at om du setter stanga fast i ei fjærvekt så kan du presse like mye med ei enhånds som en tohånds (kanskje også mer), MEN virkeligheten er en annen. Bare lengden på en tohånds er argument nok til å velge det på stor elv. Du løfter så utrolig mye mer av synkelinen ut av vannet at det gjør en stor praktisk forskjel under kjørin av fisk. Så når jeg starter sesongen i Verdalselva neste helg blir det med tohåndsen og minst 0,48 fortom. De som ikke har skjønt dette har kunnskapen sin ifra utstyrskatalogene og ikke det som faktisk skjer i elva!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri trodd jeg skulle være enig med sølvreven i en flueutstyr diskusjon men….

Jeg har i mange år fisket mye stor laks over 10 kg på enhånds. Imidlertid er de fleste av dem tatt litt utpå sesongen hvor laksen ikke er på sitt sterkeste. I fjor tok jeg en laks på 11,7 kg på enhåndsstang kl 9, den 21 juni. Dag 2 av fisket i Verdalselva. Elva var flomstor og fisken nysteget. Jeg brukte 3 timer på å få den opp!! Tok den til slutt opp 2,5 km lengre ned i elva. Å jeg sverger på at jeg ikke kunne fåttt den opp ett sekund tidligere!! Flere vitner til dette!!

Ja, jeg vet at om du setter stanga fast i ei fjærvekt så kan du presse like mye med ei enhånds som en tohånds (kanskje også mer), MEN virkeligheten er en annen. Bare lengden på en tohånds er argument nok til å velge det på stor elv. Du løfter så utrolig mye mer av synkelinen ut av vannet at det gjør en stor praktisk forskjel under kjørin av fisk. Så når jeg starter sesongen i Verdalselva neste helg blir det med tohåndsen og minst 0,48 fortom. De som ikke har skjønt dette har kunnskapen sin ifra utstyrskatalogene og ikke det som faktisk skjer i elva!

Fikk jo en 12,8 kilos på øra på toppen der du fisket (Gaula). Glad jeg hadde kraftig 2-hånds og 0.50 ! Enda elva bare var 5-6 grader det året helt frem til St.Hans ! Måtte hardpumpe laksen i 20 minutter for å unngå at den havnet nede på Gråsonen 1km. lenger ned i elva :thumbsup:

Men jeg vil si at det er ikke bare fluefiskere som synder med utstyret. Når en markfisker kommer med ørrethov på ryggen da spekulerere jeg hva de fisker etter :bow:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri trodd jeg skulle være enig med sølvreven i en flueutstyr diskusjon men….

Jeg har i mange år fisket mye stor laks over 10 kg på enhånds. Imidlertid er de fleste av dem tatt litt utpå sesongen hvor laksen ikke er på sitt sterkeste. I fjor tok jeg en laks på 11,7 kg på enhåndsstang kl 9, den 21 juni. Dag 2 av fisket i Verdalselva. Elva var flomstor og fisken nysteget. Jeg brukte 3 timer på å få den opp!! Tok den til slutt opp 2,5 km lengre ned i elva. Å jeg sverger på at jeg ikke kunne fåttt den opp ett sekund tidligere!! Flere vitner til dette!!

Ja, jeg vet at om du setter stanga fast i ei fjærvekt så kan du presse like mye med ei enhånds som en tohånds (kanskje også mer), MEN virkeligheten er en annen. Bare lengden på en tohånds er argument nok til å velge det på stor elv. Du løfter så utrolig mye mer av synkelinen ut av vannet at det gjør en stor praktisk forskjel under kjørin av fisk. Så når jeg starter sesongen i Verdalselva neste helg blir det med tohåndsen og minst 0,48 fortom. De som ikke har skjønt dette har kunnskapen sin ifra utstyrskatalogene og ikke det som faktisk skjer i elva!

Hear, hear.. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri trodd jeg skulle være enig med sølvreven i en flueutstyr diskusjon men….

Jeg har i mange år fisket mye stor laks over 10 kg på enhånds. Imidlertid er de fleste av dem tatt litt utpå sesongen hvor laksen ikke er på sitt sterkeste. I fjor tok jeg en laks på 11,7 kg på enhåndsstang kl 9, den 21 juni. Dag 2 av fisket i Verdalselva. Elva var flomstor og fisken nysteget. Jeg brukte 3 timer på å få den opp!! Tok den til slutt opp 2,5 km lengre ned i elva. Å jeg sverger på at jeg ikke kunne fåttt den opp ett sekund tidligere!! Flere vitner til dette!!

Ja, jeg vet at om du setter stanga fast i ei fjærvekt så kan du presse like mye med ei enhånds som en tohånds (kanskje også mer), MEN virkeligheten er en annen. Bare lengden på en tohånds er argument nok til å velge det på stor elv. Du løfter så utrolig mye mer av synkelinen ut av vannet at det gjør en stor praktisk forskjel under kjørin av fisk. Så når jeg starter sesongen i Verdalselva neste helg blir det med tohåndsen og minst 0,48 fortom. De som ikke har skjønt dette har kunnskapen sin ifra utstyrskatalogene og ikke det som faktisk skjer i elva!

Hear, hear.. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.