Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken sil?


Recommended Posts

Var på slottet i dag, på nordsida på stranda og fikk en sil på ca. 10-15 meters dyp (tror jeg).

Jeg har ikke bilde for øyeblikket, men den er ca. 24 cm lang, grønn/bronseaktig i på sidene, delt hale og underbitt. Tok ei reke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info og lenker.

Skal se om jeg får lagt opp bilde når jeg har tid en gang i 2014.

Den blei forøvrig ikke tatt på målretta fiske, og gav ingen særlig fight på karpestang og takkel med 120 grams søkke. :thumbsup:

Målet mitt var flatfisk så kanskje man skal ta turen tilbake, der sila vender tilbake som agn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Blir nok bare spekulasjoner utifra beskrivelsen, men havsilen har i likhet med småsilen "fremskytbar" (protraktil) overleppe (som småsilen) og dessuten rekker brystfinnen forbi første stråle i ryggfinnen. Hos storsilen rekker ikke brystfinnen like langt i forhold til ryggfinnen og dessuten har den to spisse tenner i ganetaket i motsetning til havsilen. Ver oppmerksom på at storsilen også finnes som uflekket storsil (Hyperoplus immaculatus) - altså uten flekkene på snuten forran øynene. Har du tatt vare på fisken finner du nok ut av det! :)

Rikei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.