Gå til innhold
Fiskersiden

Lusealarm frå havforskarane


 Share

Recommended Posts

Laksen jeg ser i Oselven er dekket av lus og det står mengder av sjøørret og avluser seg i nedre deler av elven. Oppdrettsnæringen har null kontroll på luseeksplosjonen som skjer i Hordaland.

I starten av juni hadde 60 prosent av den utvandrande smolten forskarane fanga i Hardangerfjorden over ti lus på seg, som vert rekna for grensa for kva fisken kan tole utan å stryke med

bt.no lenke

Det ser ut som om hele kysten har dette problemet, rapport fra ytre del av Trondheimsfjorden:

Nina lenke

Innrømmelsene fra oppdrettsnæringen kommer også:

Fish.no lenke

Endret av kamico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbundet bekymret:

Krise for vårens avlusing

Mattilsynet slapp i dag en lakselusrapport med svært dramatisk konklusjon: Formålet med årets avlusing av oppdrettsanleggene er ikke nådd i viktige villaksområder, ved at lusemengden ikke er tilstrekkelig redusert i utvandringsperioden for villaksen.

- Dette skjer på verst tenkelig tidspunkt for villaksen. Situasjonen er ute av kontroll. Nå må dette få konsekvenser i form av redusert antall oppdrettsfisk i sjøen, uttaler generalsekretær Bjarne Oppegård i NJFF.

http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/nyhet?element_id=122597970&displaypage=TRUE

Endret av mortwe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til to lakser tatt i to forskjellige elver inne i Trondheimsfjorden i kveld. Den ene en smålaks på 3 kg, den andre en storlaks på 10. Begge laksene var fulle av premature stadier av lus. At begge laksene attpåtil viste seg å være oppdrettslakser gjør ikke saken bedre!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sak om det på WWF sine sider også:

http://www.wwf.no/bibliotek/nyheter_fakta/?33787

Har ikke full oversikt, men det virker som om fisket også i Trondheimsfjorden har vært rævva hittil. Forsvinner laksen herifra også nå....?

Endret av mortwe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis problemene som villfisken har er pga lakselus fra oppdrettsfisken så er det en enkel løsning,

reduser volumet av oppdrettsfisk i regionen.

Også må man finne ut hvor stort volum av oppdrettsfisk regionen tåler.

Har sagt det før at jeg synes hele oppdrettsvirksomheten er et "prøveprosjekt".

Man begynnte i det små også har det fått øke på. Problemer som oppstår underveis prøver man

å få løst. Men å redusere volumet i regioner med store problemer er vist umulig.

Jaja, lett å syte og klage. Men føler at vi "tukler med naturen" og ikke har helt kontroll på hva

vi driver med. Å drive bærekraftig er viktig, hvis ikke kan man bare å begynne å se seg etter

en annen planet ASAP. Det er vel også sunn "bondefornuft" at man ikke bør tyne naturen maksimalt, da

bryter tilslutt økosystemen sammen. Så igjen, senk volumet til man har kontroll på veksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir bare dårlig, men depresjon skal ikke få ta meg. Dette var trist lesning.

82 lakselus i snitt på sjøøreet:

http://www.hitra-froya.no/incoming/article1270597.ece

Fra en artikkelen som er fra desember 2009 sakses følgende:

- alle aktørene tar dette på det største alvor

- Jeg har ikke instruert oppdrettsnæringa til å gjøre noe. Jeg føler meg trygg på at de skjønner alvoret, sier Berg Hansen.

- hun føler seg trygg på at næringa selv vil ta grep.

- Mattilsynet vil nå følge lusesitasjonen nøye i tiden framover. De vil ikke nøle med å med å bruke sine virkemidler dersom oppdrettsnæringen ikke får kontroll

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.6884179

Mattilsynet: Hvor er dere? Jeg venter på at dere viser handlekraft.

Gang på gang opplever vi at "situasjonen er under kontroll". Noe annet er det ikke å forvente av næringen. At myndigheter forholder seg så passive noe ganske annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng Kjell Arne. Noen ganger virker Lisbeth rett og slett litt dum...

Situasjonen er egentlig helt for jævlig, men det positive er at det er et trykk i media om saken. det gir et visst håp om at det er mulig å oppnå forbrdringer i årene fremover. Men det vil ikke skje av seg selv!

Jeg skal ikke påstå at jeg personlig kan redde laksen, men vi kan (må!) alle gjøre en innsats. De siste dagene har i alle fall jeg:

- Sendt e-post til journalister og bedt dem skrive mer om denne saken

- Henvendt meg til NJFF, WWF og Naturvernforbundet med bønn om å kjøre denne saken tøffere mot myndighetene

- Sendt en e-post til Mattilsynet med flere konkrete spørsmål om hva de vil gjøre

- Deltatt i nettdebatter, kommentert under avisartikler, delt nyheter på facebook og forsøkt å påvirke venner og kjente

En dråpe i havet kanskje, men hvis alle gjør litt så kan det skje forbrdringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til to lakser tatt i to forskjellige elver inne i Trondheimsfjorden i kveld. Den ene en smålaks på 3 kg, den andre en storlaks på 10. Begge laksene var fulle av premature stadier av lus. At begge laksene attpåtil viste seg å være oppdrettslakser gjør ikke saken bedre!!!!!!

Lakseluseksplosjon langs hele kysten og oppdrettsinnslaget i elvene kommer bare til å øke i juli og august, det viser all erfaring i elver som har hatt problemet i 30+ år.

Stakkars Trøndelag - Ord blir fattige.

Endret av kamico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som Mortwe, snakk og skriv om saken. Vi tror vi ikke kan påvirke og ikke blir hørt. Det er feil. Jo flere som skriver og snakker om saken jo bedre. Kanskje bør man finne noen få og konsentrere innsatsen mot dem. Noen vil føle seg beæret og gå videre med saken. Dessverre virker det som om oppdrettsindustrien mye lettere når fram med sin "informasjon". Sakte men sikkert skjer det en dreining. Man kan ikke bortforklare alt i Komiske Ali stil. Stå på, det er det eneste som nytter..

Friluftsfjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.