Gå til innhold
Fiskersiden

Kveite på flue....


Maritim
 Share

Recommended Posts

Kveitesesongen er godt i gang, mange har nok skumle planer for de kommende ukene. Er det noen som har gjort noe seriøst i forhold til fluesatsing. Ble litt overaska når jeg gikk inn på saltvannsrekorder på flue og rekorden sto på drøyt 8kg. Har selv hørt om fisk på rundt 25kg... Mulig dette ikke er meldt inn.

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om en på rundt 75 kilo, men dette var i Alaska og som jeg forsto det via downrigger (som egentlig blir litt juks vel...) Ikke lett det der virker det som. Mulig driften som man må ha tar rotta på flua og drar den for høyt i vannlaget. Ingen synk snører som leverer riktig tyngde for at dette skal bli effektivt. Dette er hvertfall min teori. DOG jeg ikke har PEILING på flue eller fluefiske generellt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om en på rundt 75 kilo, men dette var i Alaska og som jeg forsto det via downrigger (som egentlig blir litt juks vel...) Ikke lett det der virker det som. Mulig driften som man må ha tar rotta på flua og drar den for høyt i vannlaget. Ingen synk snører som leverer riktig tyngde for at dette skal bli effektivt. Dette er hvertfall min teori. DOG jeg ikke har PEILING på flue eller fluefiske generellt.

Tror nok du er inne på noe her. Det er mye vannmotstand i flue(grain)liner, i forhold til multifilament. Det er heller ikke bare bare å få tak i tunge nok liner. Tyngste jeg har fått tak i er 850-grain fra SA. Nå kan man selfølgelig spørre seg hvor vidt det er fluefiske å dorge/drifte med flueutstyr, selv har jeg laget en definisjon til eget bruk, der jeg for min del ønsker å fange kveita på flueutstyr det lar seg gjøre å kaste med... Og jeg er enig med deg når det gjelder dyprigg, på den annen side var det garantert en heftig fight...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal la seg gjøre - under de første forsøkene i fjor hadde jeg bunnfast på 25 meter ved et par anledninger. Det løsna greit, men en klar fordell med class-tippet , dvs at en del av fortommen bør ha mindre bruddstyrke enn det backing/skyteline/klump tåler. En fordel om det ryker i fortommen om du setter deg fast for å si det pent. Det vil bli gjort flere forsøk om forholdene klagffer når vi er ute i år. Utstryret er med ut, men dropper flue når det er mye vind og driftene blir for raske. Kjører med 900 grain som er klippet noe ned og en enhånds klasse 12 og Tibor Gulfstrream til å holde igjen med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal la seg gjøre - under de første forsøkene i fjor hadde jeg bunnfast på 25 meter ved et par anledninger. Det løsna greit, men en klar fordell med class-tippet , dvs at en del av fortommen bør ha mindre bruddstyrke enn det backing/skyteline/klump tåler. En fordel om det ryker i fortommen om du setter deg fast for å si det pent. Det vil bli gjort flere forsøk om forholdene klagffer når vi er ute i år. Utstryret er med ut, men dropper flue når det er mye vind og driftene blir for raske. Kjører med 900 grain som er klippet noe ned og en enhånds klasse 12 og Tibor Gulfstrream til å holde igjen med...

Hvor tykk "ryke-fortom" tror du jeg kan bruke, kombinert med S.A. 850-grain?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste fluesnører, backinger og skyteliner tåler ikke særlig mner enn 20 lbs (eller 30) lbs så jeg har lagt meg på 20-25 lbs som tynneste del av fortommen før jeg har en bitefortom ytterst igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste fluesnører, backinger og skyteliner tåler ikke særlig mner enn 20 lbs (eller 30) lbs så jeg har lagt meg på 20-25 lbs som tynneste del av fortommen før jeg har en bitefortom ytterst igjen.

Høres fornuftig ut.. På den annen side, med et ekstra snøre i "fiskeveska" er det kansje en tanke å gi F i class-tippet og kjøre løpet fullt ut til du eventuellt har mista et snøre... Behagelig å vite at man kan kjøre "full pupp" om man er så heldig å kroke et skikkelig flak....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Jeg har i det minste fått hull på nullen: http://espenorud.no/index.php/fiskevideo?videoid=9E9dsEgN8XU

Desverre har ikke været klaffet de siste gangene ut til å gjøre videre forsøk da det har vært litt i overkant med vind så vi har fisket mer tradisjonelt fra båt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nei, egentlig ikke, Bonefish stiller egentlig ikke med så hard fight. At de får sånne sinnsyke utras kommer blant annet av at man kjører såpass tynn fortom at man ikke kan bremse all verden... Hadde jeg fått en bonefish på riggen jeg benytter til kveite f.eks hadde den vært på land etter 24,2 sekunder.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er bare ung og naiv og har iikke hatt evnen til å legge sammen to og to av informasjonen ovenfor. Det er kun pga tynn fortom og evt fare for dårlig krokhold som gjør at man har LØS brems på under fiske etter bonefish at man får såpass med utras som man gjør.

Jeg har fisket bonefish på flue og det er ikke all verden. Tarpon derimot sparker godt fra, det samme gjør kveite, så ikke bland bonefish bort i diskusjonen over syke fighter på fluestang. Syke fighter har du ikke før du egentlig angrer på at du nettopp gjorde tilslag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det gjøres jo mange forsøk etter Kveita på flue. Du Espen har jo lyktes, utras.net gutta filma da de lyktes (mener det var utras.net). Selv fikk jeg kun noen usle turer ifjor før jeg måtte gjøre vendereis tilbake til Østlandet pga samlivsbrudd :(

Det store spørsmålet mitt er om dette er noe man kan få til her på Østlandet? Jeg har ikke undersøkt grundig nok enda... Hva tror folket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.