Gå til innhold
Fiskersiden

Speydork havfisker


speydork
 Share

Recommended Posts

I vår bestemte jeg meg for å prøve meg mer på sjøen enn tidligere og investerte dermed i en liten båt,havfiskeutstyr,sa opp mitt faste sesongkort i sjøørret/lakselva mm :rolleyes:

Kveite,lange,steinbit er de artene jeg i utg.punktet har mest lyst til å fange. De første turene mine har jeg brukt til å teste ut fiske med shad,men bare fått torsk til nå på disse.

I går prøvde jeg for første gang med baithead med hel småsei på,og jaggu fikk jeg ikke en steinbit på 7 kg,og mista en litt mindre. Jeg brukte den den nest største baitheadn og målet var kveite,så overaskelsen var stor må jeg si. Den ene trippelkroken hadde steinbiten klemt sammen,og jeg greide ikke med håndmakt å bøye den ut igjen:)

I dag mottok jeg pakke med masse kroker,attraktorer mm,så i kveld har jeg sittet og lagd tackler og gleder meg til morgendagen og nye fiskemetoder:D

img_9086.jpg?w=150&h=112

img_9063.jpg?w=300&h=225

img_9064.jpg?w=300&h=225

img_9091.jpg?w=225&h=300

Endret av speydork
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering av mitt sjøfiskeforsøk. Nå har jeg prøvd mange plasser og fokusert på fiske med agn. Har bare brukt seifilet,strimler men ikke fått annet enn noen få steinbit. Har brukt bom,selvlysende slange+blekksprut ovenfor kroken.Har prøvd både dypt og grunt,men har nesten ikke hatt napp. På hel sei har jeg bare hatt ett skikkelig hugg(utenom to steinbit),men den dro sin vei. De få gangene jeg har prøvd shad eller pilk har jeg fått bare torsk.

Jeg trodde det var enklere å få fisk på agn :withstupid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs på haillet da? :withstupid: Høres ut som om du satser på kveita stort sett? Prøv deg på sandbunn og med mindre kroker/agn kanskje? Kveita er det langt i mellom.. At du får mest torsk er å forvente, slik er det bare :rofl: Prøv å skaff noe makrell eller sild som agn, det dufter mye bedre (verre) enn sei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis fisket skal avgjøres etter hvor ferskt haill jeg har,så fostår jeg hvorfor det går trått :withstupid:

Stor kveite er jo hovedmålet,men er klar over at det skal godt gjøres i denne fjorden å få den på kroken. Jeg har brukt owner ssw 8/0 når jeg har agnet med filet/strimler,og det er vel en passende krok til mye rart ? Synes ikke den er særlig stor?

Har tenkt å prøve meg etter div.flatfisk men må få rast av meg storfisksuget først(hvis det lar seg gjøre):rofl:.

Min lokale fiskesjappe får kanskje inn makrell og sild på torsdag og da står jeg først i køen:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har vært lite fiske siste uka pga sterk nordvest vind,men i dag var det fint og turen resulterte i tre steinbit der den største var 12 kg. Mista noen og hadde en god del hugg. For en ukes tid siden var det mye makrell i fjorden,som som gjorde at jeg fikk fyllt fryseren,og i dag var første forsøk med makrell som agn. Brukte forøvrig 600grams kulejigg,fortom og long shank 11/0 med hel makrellfilet på.

FIkk hekseskudd(kink i ryggen) når jeg skulle kjøre ut av båten,så nå blir jeg liggende ei uke dessverre. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8/0 og 11/0 er storfisk utstyr ja. Du kan forvente tosk, lange, brosme, kveite, steinbit osv på det utstyret. Skal du prøve deg på flatfisk og annet smått lureri bør du nok ned på størrelse 8 til 1. Stor rødspette kan selvsagt ta store agn, men også har ville jeg gått ned til noe rundt 3/0.

Grattis med steinbit på 12kg, det er en svært respektabel størrelse! Har du bilder av den?

Fryser full av makrell lover jo godt for videre satsing:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde med fotoapparat for alt lå til rette for fisk i dag,med sol,lett bris osv,men hekseskuddet satte meg ut slik at jeg hadde nok med å komme meg til land.

Takk,ja det begynner å komme seg i størrelse nå:thumbsup:. Mulig det var tilfeldig,men har aldri hatt så mange hugg som i dag,og lurer på om det kan være makrellen som er årsaken,selv om sei skal være like bra til steinbit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det:).

Brukte i dag sølvkroken sin kulejigg,og dette var første turen med den.

img_9141.jpg?w=229&h=171

Her er et bilde av fruen med fisken.Dattera mi tok bilder av fruen når hun med røyk ut av øra måtte ta hånd om fisken,mens jeg lå strak ut inne og titta på at Tor vant dagens fjelletappe:D.

hege-med-steinbit.jpg?w=150&h=300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Oppholder meg for tiden i Tanadistriktet i Finnmark,og har vært et par turer på tanafjorden og prøvd meg. Har til nå fått torsk,sei,store hyser,brosmer og masse steinbit. Ingen fisk av ekstrem størrelse men mye pen matfisk. Veldig værhardt er det og nordavind,nordvest av litt styrke gjør at det blir få turer selv om vi har 17 fots båt med 50 hk på.

Endret av speydork
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fikk min svoger to småkveiter på ti kilo hver.Han fikk dem på modifisert kulejigg agnet med hysefilet. Ettersom han ikke hadde noe utsttyr selv, rigget jeg opp med det eneste agntacklet jeg hadde med meg,mens jeg selv fisket med shadjigg og ble fisklaus:). Var borti en kveite(sannsynligvis)men den ble ikke med opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.