Gå til innhold
Fiskersiden

Spennende plass i Hardangerfjorden


Kim Rasmussen
 Share

Recommended Posts

En liten rapport om en veldig spennende plass som jeg egentlig har troen på (sånn i teorien ihvertfall)...

Etter å ha studert sjøkart på nett opp og ned i mente, mest på jakt etter dype plasser som kan nås fra land med Surf-utstyr,

så sitter jeg igjen med en god del spennende plasser som skal prøves ut.

Akkurat denne helgen ville fruen dra på en fin tur slik at vi kunne få fisket og nyte naturen samtidig. (Det passet meg ypperlig!).

Lørdag formiddag ble 35"-4-Runneren pakket og vi tok turen fra Bergen over Kvamskogen til Hardangerfjorden.

Sjøkartet var klart, og posisjonen var nøye merket av på GPS'en.

Dybdetallene som var hentet frem for denne turen var relativt drøye... Jeg gledet meg selvfølgelig stort til å sende kroker med agn ned på dette dypet.

Det ble litt rot med hvor vi skulle parkere bilen og komme oss ned på selve plassen, men vi fant da en grei plass til slutt.

Vi kronglet oss nedover en smal og steinete sti, med noe som kunne minne om en trapp til tider, ned til et lite svaberg like ved et lite nøst.

Jeg måtte hele tiden passe godt på at min høygravide kone kom seg sikkert ned,

samtidig som jeg hadde 4 stenger, ryggsekk og full bag å stri med...

Vel nede, solen titter frem mellom kumulusskyene og plassen var så idyllisk at jeg tenkte her blir det kos å være i noen timer fremover.

Plutselig bryter tre niser overflaten bare noen meter fra land, liksom for å hilse på oss... biggrin.gif

Fruen har ikke sett niser på så kort hold, og ble nærmest helt trollbundet og knipset i vei med kameraet.

Men NÅ skal det fiskes noe stort tenkte jeg!! Men, Ops! Noe mangler... Å nei!! Har kjørt fra tripoden hjemme!! ohmy.gif

Hva nå?? Ok, her skal det fiskes, så jeg satte igang å bygge stativ til surfstengene og spinnstangen av steiner som lå rundtom på stedet.

Endelig, alt klart for å slenge ut tunge spilesøkker og makrell, surret på Owner 7/0 sirkelkroker.

Kastet ut det jeg klarte. Det sank, sank, sank, sank og sank enda lengre....

Tilslutt var spolen tømt på 300 m. og jeg hadde fremdeles ikke nådd bunn!!!

Til slutt hang snøret loddrett rett ned fra stangen og derfra jeg sto utpå svaberget (!) Mulig?

Jeg prøvde å pilke litt med stangen, og kjente at søkke gled opp og ned langs en glatt, skrå fjellvegg 300 meter lengre nede som virket helt bunnløs...

Det samme skjedde på andre surf-stangen. Sveivet opp en del meter på begge og løsnet på bremsen akkurat så mye at søkket ikke sank ned.

Ok, jeg kommer ikke ned til bunnen av skrenten, men jeg får fiske nedover langs skrenten istedet.

Spinn-stangen ble gjort klar, og agnet opp med reke og kastet innover mot viken like ved.

Tømte likegodt 110 meter på den og, men sveivet innover litt og fikk feste på bunnen.

Så var det bare å nyte utsikten og vente, mens fruen leste en bok...

På Spinnstangen nappet det hele tiden, og rekene forsvant stadig uten at noe satt.

Nisene kom jaggu tilbake og denne gangen var de flere og faktisk enda nærmere land.

Tydelig at de jaget på et eller annet.

Et og annet vak her og der, og noen bra plask.

Fisken glinset i sølv, så tankene gikk mot SØ eller Laks.

Klinte ut en dupp med reke på i mangel av noe annet på den lette stangen til fruen.

Det var null interesse for denne...

Etter 2 timer uten et eneste napp, var det på tide å sjekke agnet på Surf-stengene.

Agnet var like helt på begge. Klinte ut igjen begge og historien gjentok seg på den ene, tømte hele spolen.

På andre stangen derimot, vinklet jeg litt innover mot land men bort ifra viken.

Sveivet så inn 50-70 meter eller noe før jeg kjente fast grunn under søkke. Jeg lot det ligge der.

Tiden gikk og det skjedde ikke stort, en og annen nise kom flaksende forbi og blåste og lagde litt liv i vannskorpen.

Plutselig hviner det i snellen på den Surf-stangen som hadde fått bunnfeste til høyre.

Jeg iler til og håper i mitt stille sinn på en fin Lange eller Brosme.

Det var bra med liv i andre enden, men jeg kjente at det ikke var av det største slaget akkurat.

Opp kom en relativt liten men fin Lange på rett over kiloen.

Ja,ja fin middag det der og en fin avslutning forsåvidt, for nå ville fruen hjemover.

f3xu6d.jpg

21oc8z8.jpg

28we80k.jpg

Dette var definitivt en spennende plass som jeg tror har potensiale for stor fisk.

Skulle likt å hatt litt mer på spolene slik at bunnen av skrenten kunne blitt nådd.

Hvem vet hva som kan vente der nede... Har også troen på plassen i skumring og etter mørkets frambrudd.

Vi fisket tross alt på dagtid og for det meste var det sol og grei temperatur.

Endret av Kim Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder av toyota? He he.

Slike dype plasser er en våt drøm.

Har ca 500m med pp på surf snellene mine,så slike plasser kan gi mye spennende fisk.

Sender deg en pm om jeg noensinne får tatt en tur mot hardanger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hepp! Siden jeg skulle en tur til Hardanger i jobbsammenheng i går ettermiddag, hadde jeg bestemt meg for å prøve ut den samme plassen som før, vel vitende om at jeg aldri ville nå ned til bunnen i dypet... Jeg ville uansett teste ut de to nyinnkjøpte DAM Devilstick 15' Surf-stengene.

Nå venter jeg på den nye tripoden fra MADCat for 3 stenger, + 2 stk. DAM surfsneller. Forhåpentligvis vil disse romme litt mer braid enn de snellene jeg bruker nå. Jeg har et håp om å rekke ned i bunnen av denne skrenten en dag. Jeg er overbevist om der nede bor det store Langer og annet spennende... (Værgudene hadde uansett bestemt seg for å gjøre dette til en våt opplevelse for meg, men hva gjør vel det..).

Hvis man på denne plassen kaster litt mot høyre og har litt flaks, så treffer man et platå som ligger på en vel 200 meters dybde. (Sikkert en plass smålangene liker å være på). Det var der jeg valgte å legge reke og makrell-komboen i går. Der blir riggene liggende enten til en fisk tar agnet, eller strømmen drar riggen utfor platået og ned i skrenten. (Da blir riggen bare hengende nedover fjellveggen, og med mine 270 meter Crystal Whiplash braid + 10-15 meter 0.80 DAM soft leader, så har jeg ikke sjangs..).

Jeg testet ut å fiske glidende for første gang på dypt vann. Det funket greit siden man ikke trenger å kaste langt på denne plassen. Jeg prøvde en litt lang glidebom fra Mustad på ene stangen og en kort glidedings (zip slider) fra RonThompson på den andre. Begge funktet egentlig greit her, fikk fisk på begge. Det som var litt sørgelig, var at jeg mistet 2 fisker på vei opp fra dypet i går (den siste var betydelig sterkere en den ene som glapp og de to som ble med opp). Det faktisk første gang jeg mister fisk med bruk av agnede sirkelkroker av typen Owner. Krokene var helt nye og ingenting å si på skarpheten, krokspissene var frie så jeg lurer på om det kan være noe med at jeg fisket glidende?! Jeg bruker Pulley i 90% av alle fiskesituasjoner og har så langt aldri mistet en fisk som har tatt agnet på Pulley. Kanskje noen har noen tips her?

Alt i alt en fin men våt naturopplevelse, og de nye stengene var knall etter min mening! :)

Jeg kommer garantert tilbake på denne plassen, men da skal jeg forhåpentligvis nå bunnen av denne skrenten som begynner på ca. 350 meters dybde og skrår ned til 850 meter.

Catch you later store Langen...

2nvw3ua.jpg

Regnet godt til tider i Hardangerfjorden i går...

2qvaxyx.jpg

Først kom det opp en Lange.

10z4gsg.jpg

21m4sqq.jpg

Også kom det opp enda en Lange...

2mwxhy8.jpg

Bilde av Toyota ja... sånn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det har noe med saken å gjøre, noenganger så sitter rett og slett fisken dårlig.

Kul plass å fiske fra land ja, jeg hadde nok personlig holdt meg til pulley og J-kroker, da jeg ikke fisker med sirkel.

Har dog ingen erfaringer med slikt kystmeite, så hva som vil fungere skal jeg ikke begi meg utpå.

Vilhelm og Irvin har vel drevet litt med dypvannskystmeite, kanskje de har noe inputs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ut som greie rigger det der.

Finnes like mange meninger som fiskere,så det er bare å prøve seg frem til man finner noe man føler passer best til visse fiskeplasser.

Får du sjansen,så stikk innom gutta på campelen,da får du tittet på ferdige rigger.

J og sirkelkrok er smak&behag.

Kansje vanlig 2kroks paternoster gjør nytten på plassen din?

Toyota. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2u53vp5.jpg

Angående J-kroker...

Har laget et slikt 2 kroks oppsett tidligere som kan brukes mot Pulley, PN og sikkert andre typer riggs. (ikke prøvd på denne plassen).

Laget dette oppsettet for fiske i dype deler av Sørfjorden med tanke på at der er det gode muligheter for Lange og Lusuer tett opp mot land.

Den ene dagen dette oppsettet ble utprøvd, hadde jeg nok for lite "fisketid" samt at forholdenene var nok ikke helt på topp.

Men anyhow, må nok innrømme at jeg sverger til Owner sirkelkroker! Tok både Lange og Lusuer i Sørfjorden for litt over 1 mnd. siden på Pulley og 6/0 Owner sirkelkroker.

10xbv35.jpg

Viser her mine tackles som har gitt meg mest Lange "so far"... (ikke prøvd på denne plassen).

Eneste ulempen er en del luftmotstand under selve kastet, men disse har fisket godt for meg på dype Lange-plasser.

Alt mitt av rigger og tackles er hjemmelaget... Jeg liker å eksperimentere meg frem til noe som funker.

Har ikke kjøpt en eneste ferdig rigg så langt, og tviler på at jeg kommer til å gjøre akkuratt det.

Jeg har vært på Campelen noen ganger og kjøpt en del stasj, all respekt til Jan og Lars-Ivar som jeg har snakker med der,

fine ting i butikken og fine priser også; Bonusen med Campelen er at man går ikke derifra uten noen gode tips!! :bow:

De kan tingene sine, det er helt sikkert..

Men uansett, selve riggene ønsker jeg helst å sette opp hjemme, og selv om det tar en del forsøk kanskje, så skal jeg nok komme opp med noe som funker til mitt bruk på denne plassen og andre plasser også. Man må ha troen på at noe funker også, + at man må eksperimentere litt.

Ikke alltid at det gir utelling, mens andre ganger funker det man har planlagt helt som man ville, og da er det ekstra gøy.

Jeg har begynt å fundere litt på hvordan det vil gå om jeg klarer å kroke en stor fisk nede på dypet der hvis jeg skulle rekke ned.

Bekymringen er at jeg ikke kjenner bunnforholdene frem til selve skrenten 100%. Jeg vet nå at det er relativt grunt ca. 20-30 meter rett ut, og så er det beint ned på rundt 350 meter. Men jeg vet ikke om det er noen skarpe kanter ute ved selve skrenten.

Grunneigeren dukket opp nå når jeg fisket på fredag ifb. at han skulle hente noe i det lille nøstet han har på denne plassen.

Jeg var kjapp med å spørre han om han syntes det var ok at jeg fisket fra plassen. Han syntes det var heeeelt fint og det måtte jeg bare gjøre (sagt med trivelig Hardagerdialekt).

Han var en hyggelig fyr, og lurte litt på denne surf-riggen jeg hadde satt opp... Jeg viste han like godt hva jeg drev på med: noen rigger, div. søkker, agn og agnstrikk, div. tackles og hvordan de brukes. Han kunne videre fortelle at han hadde hatt en dykker på stedet for å utrede forholdene utenfor nøstet ifb. med utsetting av en Ille (hvis det er sånn det skrives??).

Fikk en del "inside information" som er greit å ha med seg... Hyggelig med sånne folk!

Her i Bergen er alle slike steder stort sett merket med et digert skilt som skriker mot deg: PRIVAT!!!

Folk på landet er litt greiere sånn har jeg inntrykk av. :)

BTW: Nå har det seg slik at jeg har funnet en plass på kartet ikke så skrekkelig langt fra denne plassen som viser seg å være enda dypere... :o

Men vi får ta en ting av gangen kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok være litt skummel med den kanten på rundt 20m,men den som intet våger,han intet vinner.

Du lager mere avanserte rigger enn det jeg gjør. Har laget noen med låsesplint som minibom på 2kroks paternoster-finnes bilder og tips i tråden til Lopez.

Hilsen en som har eid 5stk lc. (Nå bare eier av familiefremkomstmiddel.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor dypt kan du nå tror du, om du drar til det du er god for å har nok sene ?

Sykkelpumpe Langer å små Brosmer er det en del av på en plass ved Sauda også hvor jeg har fisket en del fra land.

Et annet sted i samme området når jeg ned til 170 meter ca men noe stort har ikke sitti enda.

Spennende plass du har funnet :) håper du treffer på noe morsomt der.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor dypt kan du nå tror du, om du drar til det du er god for å har nok sene ?

Sykkelpumpe Langer å små Brosmer er det en del av på en plass ved Sauda også hvor jeg har fisket en del fra land.

Et annet sted i samme området når jeg ned til 170 meter ca men noe stort har ikke sitti enda.

Spennende plass du har funnet :) håper du treffer på noe morsomt der.....

Jeg tror det er fint mulig å nå 400 meters dyp eller mer fra land. Bunnen av skrenten ligger på 350 meter (ca. 20 meter ut fra land), - det er et lite platå der, så like utenfor er det 400 meter og heller så godt videre nedover mot bunnen som ligger på 850 meter ( men ca. 600 meter fra land), så kan det jo tenkes at riggen vil gli videre nedover mot bunnen hvis man har nok sene.

Ja jeg har troen på plassen, men jeg mener da at det burde også være muligheter på dette platået på vel 200 meters dyp litt til høyre fra der jeg står med tripoden.

Det eneste er at det er j**** bratt og glatt når det er vått der og litt skummelt når du skal bort der for å kaste ut. Det er litt sjø på denne plassen for å si det sånn og ikke helt enkelt å klatre på land hvis man først skulle være uheldig.

Nå har jeg sett litt nærmere på den andre plassen på sjøkartet og der ser det ut som om det går ned til et platå på 250 meters dyp ca. 5-10 meter fra land på ene siden av "miniodden". Det som er litt usikkert der, er hvordan forholdene på land er, om det er mulig å stå der med en tripod.

Jeg ser at jeg må kjøpe inn noe bulk av braid, fortrinsvis Whiplash Pro Crystal, da denne har overlegen bruddstyrke hva senediameter angår.

Endret av 4-Runner Arctic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.