Gå til innhold
Fiskersiden

Titran, 22.-23.4, dyphav, HelgeL med langepers!


SMS
 Share

Recommended Posts

Vel hjemme nå fra tur til Titran på Frøya med HelgeL og 4 andre fra Oslo. Vanlig havfiske på fredagen, ned til ca 180 meter. Fiska først småsei til agn, ble tatt et par torsk opp til 3 kg, vi prøvde et par steder etter lyr uten å lykkes, før vi begynte å fiske dypere med lange, brosme og spisskate i tankene. HelgeL persa på lange, han får fortelle selv om størrelse, og legge ut bilde. Persa selv også på lange, men som ansiktsuttrykket mitt kanskje viser var ambisjonene vesentlig større enn denne på 4,6 kg:

IMG_1871.jpg

Legg merke til fisken i bøtta ved siden av, HelgeL tok den, som også ble turens største. Ble endel brosmer opp til ca 3 kilo samme dag, men ingen store, og undertegnede har fortsatt brosmepers på smått patetiske 1,97 kg. Tikilos-grensa ble altså ikke brutt for min del denne helgen heller, men jeg persa i det minste på svarthå på drøye 400 meters dyp på lørdagen:

IMG_1881.jpg

Svarthå er dyktige på å træ seg inn på sirkelkroker. Til tross for å blitt dratt opp fra drøye 400 meter vrika den helt pigg da jeg slapp den ut igjen, imponerende! Svarthåen veide forøvrig 260 gram, uten at det heller er noe å slå i bordet med.

IMG_1882.jpg

IMG_1883.jpg

IMG_1875.jpg

Litt utstyr for dypvannsfiske, lodd på 1 kg, bom montert glidende, 2 mindre sirkel til småfisk og en krok i megaklassen som krever 3-4 tilslag med max tyngde på stanga for å få feste (hadde ikke "stor nok" sirkel). For de som ikke medlem av "500-meters-klubben" kan det fortelles at det er tungt å sveive 1 kg opp fra 540 meter, en brosme på kiloen gjorde ingen merkbar forskjell.

Selv om det ikke ble de helt store fangstene, så er det spennende å ha tre agna kroker over en halv kilometer under båten.

Du har vel et bilde å tilføye tipper jeg HelgeL?

EDIT: Må bare legge til at vi var kanonheldige med været! Og at det var en lærerik og fin tur med erfarne og meritterte havfiskere, og en hyggelig, svensk skipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja, da er jeg hjemme og. Det ble mer tur enn fisketur dette men tanken var å prøve nye plasser som så spennende ut. Ikke alltid det lykkes, men om en ikke prøver så blir det ikke noe. Første dagen prøvde vi en renne som varierte rett rundt 180 meter, været var så fint at vi driftet først og så la oss til på dregg. Har har vi tidligere fått alt fra stor lange til spisskater og stor breiflabb. Jeg testet en ny stang, shakespeare uglystick conger 30-50 ibs, som forøvrig funket strålende. Den stanga har rygg nok til det meste. Største fisken min den dagn, og på turen, løfta jeg direkte fra bunnen og pumpa opp ganske så enkelt uten sele eller kopp på meg. Det var en hannlange på 15.5 kg, og ny pers for meg. Skal legge inn bilde her så snart jeg får pakket ut kameraet.

Dag 2 ble det enda mer gutsing, med en tur ut til suladypet(ca 560 på det dypeste) med håp om svartskate, kveite, blålange og andre ting. Resultatet ble ingen av delene, kun plagsomme små microhai og noen små brosmer, men vi fikk sjekket bunnen og den er mudder/korall og så også noen rå kanter på vei inn igjen selvfølgelig. Kanskje vi prøver igjen i pinsen om været tillater det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rart dere ikke fikk større brosmer ved titran, de gangene jeg har vært med ut har vi fått flere brosmer på over fem og uer på over 1,5 selv om vi aldri har merket noe til stor sei og torsk...

er dere på jakt etter lyr er det bedre fra land der jeg har fått flere lyr opp mot fem kilo litt øst for titran (håvika)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av jensi_no

rart dere ikke fikk større brosmer ved titran, de gangene jeg har vært med ut har vi fått flere brosmer på over fem og uer på over 1,5 selv om vi aldri har merket noe til stor sei og torsk...

er dere på jakt etter lyr er det bedre fra land der jeg har fått flere lyr opp mot fem kilo litt øst for titran (håvika)

Fiska ikke på de gode brosme plassene. Heller ikke med agn på grunnt vann. Prøvde kun litt etter lyr noen stopp før vi gikk på dypet. Men generelt så var det dårligere fiske enn tidligere turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av HelgeL

Men generelt så var det dårligere fiske enn tidligere turer.

Kanksje har det noe med at jeg var med? [ :) ] Første gangen jeg var med THK til Osen var det usedvanlig dårlig der, første gangen jeg var med Vilhelm til Vikna var det plutselig fryktelig dårlig der og sannelig var det ikke spesielt dårlig fiske utenfor Frøya også når jeg var med, ikke akkurat noen good luck charm for fiske...[V]

Få lagt ut bilder av langa di da, Helge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som var ute å nytet finværet i helga. Lå på Vingleia fyr, mellom mausund og gjesingan, nord for frøya. Tok meg 3 min å fylle stampen med torsk nok til middag til 9 mann. Tok også en lyr på rundt 5/6 kg som ble forrett sammen med nyplukkede kamskjell. Var engentig dykkertur men klarer ikke å dra ut uten å ha med fiskestanga. [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av HelgeL

Legg merke til havet, kan det bli bedre.[ :) ]

Og ja Sverre, jeg har sensurert bort deg fra bakgrunnen.[ :) ]

Var kongevær den dagen ja! Og takk for at du sensurerte bort meg som forsøker å få kroken ut av en brosme på snaut kiloen...rart hvordan enkelte sliter med å krysse 2 usle kilo på brosme. Skal begynne å spise av delen jeg fikk av langa neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.