Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor lenge skal vadere vare?


mortwe
 Share

Recommended Posts

Før forrige sesong kjøpte jeg et par nye Vision vadere. Trodde de skulle holde lengre enn tidligere billig-vadere, men nei... Blir ikke søkkvåt, men høyre fot er kald og klam når jeg tar dem av. Jeg er misfornøyd og det frister mest å ta dem med tilbake til butikken. Men hvor lenge har dere andre vaderne deres før dere skifter dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før forrige sesong kjøpte jeg et par nye Vision vadere. Trodde de skulle holde lengre enn tidligere billig-vadere, men nei... Blir ikke søkkvåt, men høyre fot er kald og klam når jeg tar dem av. Jeg er misfornøyd og det frister mest å ta dem med tilbake til butikken. Men hvor lenge har dere andre vaderne deres før dere skifter dem?

Neoprenvaderne mine kjøpte jeg for 7-8 år siden, still going strong. Men sånne er jo noe herk å gå i lenge, og ikke minst frakte med seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før forrige sesong kjøpte jeg et par nye Vision vadere. Trodde de skulle holde lengre enn tidligere billig-vadere, men nei... Blir ikke søkkvåt, men høyre fot er kald og klam når jeg tar dem av. Jeg er misfornøyd og det frister mest å ta dem med tilbake til butikken. Men hvor lenge har dere andre vaderne deres før dere skifter dem?

Vision uttalte til meg då eg reklamerte på eit sett for nokre år sidan, at levetida på eit sett frå dei var rekna til mellom 150 og 200 dager med fiske. Då dei kjente til min fiskeaktivitet nekta dei å imøtekomma meg ved reklamasjonen, men det var greitt då eg hadde fiska mykje meir med dei enn fastsatt levetid. :)

Svakheten ved dei aller fleste vadebukser er overgangen mellom neoprensokk og bukse, ein kan unngå ein del lekasje ved å ta hensyn til dette når ein tar på og av buksa. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg Vision vadere i fjor, jeg også. Har vært strålende fornøyd med de, men på forige tur, ble jeg våt på venstre fot - Lekasje i en søm på sokken. Bittert selvsagt, men så er de jo i bruk omtrent hver dag... Men jeg tror ikke jeg kommer til å kjøpe like dyre vadere nå, da de allikevel ikke holder noe lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt idiotisk synes nå jeg. En vare til flere tusen kroner skal jo vare lengre enn et år! Burde ha sitt på det tørre (ha-ha...) i henhold til kjøpsloven hvis man tar dem med tilbake til forhandleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt idiotisk synes nå jeg. En vare til flere tusen kroner skal jo vare lengre enn et år! Burde ha sitt på det tørre (ha-ha...) i henhold til kjøpsloven hvis man tar dem med tilbake til forhandleren.

Forbrukerkjøpsloven snakker om vanlig bruk. Eksempler nevnt her, med mer eller mindre daglig bruk, kan neppe betegnes som normalt. I utgangspunktet er en vadebukse til et par tusen kroner noe du har fem års reklamasjonsrett på med "normal bruk". La oss si at "normal bruk" er annenhver helg i året, altså 52 dager i året over fem år som er totalt 260 dager. Varer buksen kortere enn dette vil jeg påstå at du har en god sak.

Men husk at vedlikehold og fornuftig bruk av buksen er en del av ditt ansvar som forbruker. Svake punkter er som tidligere nevnt sømmer og særlig overgang mellom sokk og bukse. Brettekanter som en konsekvens av feil lagring er også drepen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før forrige sesong kjøpte jeg et par nye Vision vadere. Trodde de skulle holde lengre enn tidligere billig-vadere, men nei... Blir ikke søkkvåt, men høyre fot er kald og klam når jeg tar dem av. Jeg er misfornøyd og det frister mest å ta dem med tilbake til butikken. Men hvor lenge har dere andre vaderne deres før dere skifter dem?

Har byttet vadere hvert år nå siden 2005. Jeg fisker ikke så mye, men når jeg bruker dem går jeg vanligvis mye og langt. 3 år på rad reklamerte jeg og fikk nye, men ingen til nå har vært særlig slitesterke. Akkurat bestilt 8x buksa fra Cloudveil, kun fordi det var 40% rabatt på dem. Antar de begynner lekke når slutten av august nærmer seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekorden min er Simms freestone. Varte i under en måned. Maken til dritt (frøkenbukse for båtfiskere).

Enig med Karleif. Kjøper konsekvent vadere på tilbud om høsten. Ikke dyre vadere men noe midt på tråden, på tilbud. Har samme erfaring som Nils Master uansett hva jeg gjør så varer buksene en knapp sesong. Nå er ikke jeg typen som vassker og henger opp vaderne etter bruk og jeg bruker vaderne som det de er: forbruksvare. Så jeg har vel ingenting å klage over. Å kjøpe meg vadere til 4-6 tusen for så å gå rundt å være forsiktig er ganske fjernt for meg.

mvh

bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke råd til å behandle vaderne mine som en forbruksvare, så jeg er heller opptatt av å finne ut best mulig måte å holde de ved like og oppbevare de på. Hvordan bør vadere oppbevares? Rulle de sammen og ha de i en pose? Brette de sammen? Henge de opp etter selene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger alltid opp vaderne mine i et lite rom med varmerør og den tørker fort men er det lurt å oppbevare de der det er så varmt? Er vel en 35grader der inne vil eg tro. Hatt de en sesong og allerede kjenner eg at eg blir fuktig i føttene etter en hel dags bruk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine første Simms Guide vadere er 11 år gamle og fortsatt tette fra skrittet og ned. Litt mekanisk slitasje rundt beltestedet er eneste lekkasjepunkt! Og disse er brukt på alt fra fjellturer, laksefiske, sjørretfiske osv, mellom 30-100 turer i året! Men alltid vært nøye med opphenging og tørk etter brukt. Vasket og impregnert de ca annet hvert år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine første Simms Guide vadere er 11 år gamle og fortsatt tette fra skrittet og ned. Litt mekanisk slitasje rundt beltestedet er eneste lekkasjepunkt! Og disse er brukt på alt fra fjellturer, laksefiske, sjørretfiske osv, mellom 30-100 turer i året! Men alltid vært nøye med opphenging og tørk etter brukt. Vasket og impregnert de ca annet hvert år...

Har også Simms Guide. Brukt dem i 5 år med ganske røff bruk med mye trasking langs elva i skog og kratt. Buksene er fortsatt like tett, men sokkene er begynt å lekke. Skal levere de inn på Simms-vekrkstedet og få sydd på nye sokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Morten,

Kjøp deg to par billige vadere på tilbud i høst. Så har du alltid et par hengende til tørk. Vet hvor mye du fisker, så det er ikke så rart at de ikke varer så lenge. Selv satte jeg ny rekord i sommer her. Simms Freestone, 1 mnd og 10 dager, så kom vannet. Lengst har Guideline Hatch vart, kjøpt billig på xxl.

Bruker to vadere nå, alltid et par til tørk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes: Hadde ikke akseptert svaret på Vision vadere. Klart de skal holde mer en en sesong. Jeg har vision som ikke ble mye brukt sist år, men brukt de en god del to foregående og de er tette. Har også et par Simms som er svært gamle. De er like tette ennå. Selv om neoprensokker etc begynner å bli "gått ned." Lager de så dårlig produkter at de ikke kan stå inne for en hard sesongs bruk bør de finne noe annet å selge.

At billig vadere ikke holder så lenge er en sak, men når man kommer opp i rene vadere fra 2000.- og oppover så må det jammen være litt kvalitet over varene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.