Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken kutling?


Recommended Posts

Kan dette være en leirkutling, eller er det nok en sandkutling? Syntes den skilte seg ut fra sandkutlingene jeg fikk i dag.

Den hadde tydelig mørk flekk på ryggfinnen, så det utelukker vel bergkutling. Ellers hadde den litt flekker på brystfinnen, men ikke noe utpreget trekant.

Hva tror dere?

Her er noen bilder:

260211102.jpg

260211100.jpg

260211099.jpg

260211087.jpg

Ellers er vel dette en liten rødspette ikke sant? En art jeg forøvrig manglet. ;)

260211093.jpg

Endret av torrybra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torry, telle skjell!! Det er stor forskjell på skjellantall mellom leirkutling og sandkutling. Fra maks 45 hos leir til minimum 55 hos sand.

På bilde 2 ser man at den IKKE har en flekk bakerst på første ryggfinne (denne skal være stor og tydelig, som hos sandkutling), ergo bergkutling.

Den nederste er en liten rødspette ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg sammen Torry, ellers kommer gutten med gullhår i ræva hjem til deg og bitchslapper deg til du lover å telle skjell på hver jævla fisk du får resten av ditt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et bilde til Irvin, du kan skimte den mørke flekken på ryggfinnen her. Tror ikke finnen er helt utspilt her, for flekken var ganske tydlig når jeg sjekket den. Har dessverre ikke et bilde som viser det, men var 110% sikker. :) Utelukker du leirkutling fortsatt?

260211104.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 % sikker tør jeg ikke si at jeg er, men de få leirkutlingene jeg har fått har hatt mye mer markert flekk enn dette. Slik som sandkutlingen i denne artikkelen. Når du kommer til 39 skjell tenker du, aaaah, det er jo mindre enn sandkutling som skal ha 55 skjell + så da MÅ det være enten leir eller berg.

Fiskebibelen (bortsett fra Pethon) heter Fishes of the Northeastern Atlantic and the Mediterranean og finnes i praksis på nettet via denne sida. Her ser man at flekken skal være tydelig, men kan være utydelig i juvenile (unge) individer. Jeg mener fremdeles bergkutling, men det er også grunnet at fargemønsteret er veldig typisk slik jeg kjenner bergkutling. Jeg har bare sett en håndfull leirkutlinger og kan ikke si så mye om fargevariasjonene dens.

EDIT: Når jeg sitter inne med ubrukelig kunnskap må jeg jo dele den (les: nerde litt).

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, får vel slå meg til ro med bergkutling da. Jakten på leirkutlingen fortsetter. :)

Ser på leirkutlingene som Elin har meldt inn, at det mørke feltet ved brystfinnene er veldig tydelig, noe denne fisken ikke hadde.

Ellers tror jeg nok at det skal gå greit for meg å skille sandkutlingene fra de andre heretter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette får bli Torry sin kutlingtråd inntil jeg føler meg trygg på disse små rakkerne. Så derfor er tittel endret. :)

Prøver å lære meg dette, og beste måten er å få innspill fra de som kan det. Blir mye micromeite om dagen, da jeg har fått meg egen microvik. :)

Ble noen i dag også:

Dette er vel en Bergkutling igjen?

090711010.jpg

Og denne var jeg ganske så sikker på at var sand, inntil jeg talte skjell og kom til 40. Nå skal det sies at bildet er dårlig, så antall skjell skal taes med en klype salt.

090711008.jpg

Fortsettelse følger.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Selv om kutlinger ikke ser ut til å være det som fenger mest her inne, og jeg ikke har fått svar på forrige post, så prøver jeg meg igjen :hailfs:

Er mye kutlingfiske på meg om dagen, og da er det blitt et mål å få notert leirkutling som ny art før sommeren (eventuelt året) er over. Men synes den er litt vrien å identifisere. Kan jo være fordi jeg ikke har fått den enda. Skal jeg notere ny art, så må jeg være 100% sikker. Har blitt et knippe kutlinger igjen de siste dagene, og to av dem stusser jeg litt på. Hva mener folket om disse?

Fisk 1 har en del av kjennetegnene som kan tyde på leir, men det som gjør meg usikker her, er de svarte flekkene i ryggfinnene.

Fisk 1:

Har mørk flekk bakerst på første ryggfinne.

micro1707002.jpg

Ser ut til å mangle skjell foran ryggfinnen:

kutling1707009.jpg

Har noe som minner om mørke felt innerst på brystfinnene:

micro1707005.jpg

Fisk 2 er vel mest sansynlig en bergkutling, men stusset litt over at den har større mellomrom mellom ryggfinnene.

Fisk 2:

micro18070262.jpg

micro18070265.jpg

Kommer nok til å mase om denne leirkutlingen helt til den sitter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor mange skjell har fisk nr 1? Litt vanskelig å sjå på bildet, men hvis den har mindre enn 45 trur eg du kan notere deg ein ny art.

Eg meiner vel i grunn at du kan notere deg den arten for litt sidan då eg synes den fisken Irvin meiner er berg, ligner meir på ein leir. (tidlegare i tråden) Dei leirkutlingane eg har fått har gjerne nokre svake litt rød-aktige bånd på ryggfinna, mens bergkutlingen har mykje mørkare. Og hvis eg kan få nerde meg med udokumentert synse-kunnskap, så har den eit typisk "leir-hode" :)

og forresten Torry, så trur eg at vi kjem på besøk snart :hailfs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til 40 skjell jeg, så det er gode greier. ;)

Hvis noen er dypt uening i leirkutling, så får jeg si som de sier i amerikanske bryllup: Speak now or forever hold your peace!

Og dere er hjertelig velkommen på besøk Elin. B)

Du får vente med å notere arten til Triturus er hjemme fra nord-Norge :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får vente med å notere arten til Triturus er hjemme fra nord-Norge ;)

Lykke til!

Joda.. kan godt høre hva Irvin har å si, men er det noen som kan kutlinger, så er det jo microdronningen fra Radøy.

Siden denne kutlingen har de fleste kjennemerkene til leirkutlingen, og Elin er ganske så sikker i sin sak, så tror jeg vi kan slå fast at det er rette sorten.

Men jeg tar gjerne imot flere innspill.... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda.. kan godt høre hva Irvin har å si, men er det noen som kan kutlinger, så er det jo microdronningen fra Radøy.

Siden denne kutlingen har de fleste kjennemerkene til leirkutlingen, og Elin er ganske så sikker i sin sak, så tror jeg vi kan slå fast at det er rette sorten.

Men jeg tar gjerne imot flere innspill.... :)

Enig i det du sier der :D

Jeg mente bare at siden du ga åpning for protester måtte du la den protestfristen stå til han var hjemme siden han er en av de få ved siden av Elin som har kompetanse på kutlingene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Der ja", tenkte jeg når jeg så første fisk i post 10. Enig med leirkutling der, men om Elin mener det var leirkutling allerede i tidligere post, føyer jeg meg der. Kanskje man burde opprette en leirkutlingtråd, på linje med f.eks. kloskate- og mudderkutlingtråden. Får ta det en mørk høstkveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man komme borti hybrider blandt kutlinger, eller er det stort sett "rene" arter?

Var i vansjø nettopp, der oppdaget jeg til min store fortvilelse at det var endel hybrider mellom forskjellige arter.

Blir fort nvanskelig å fastslå art når det forekommer slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.