Gå til innhold
Fiskersiden

Innstilling av Brems


Simkin
 Share

Recommended Posts

Enda en tråd fra meg.

Jeg har søkt litt på nettet, men finner ingen god info ang dette, mulig noen her inne kan linke til en god side eller video.

men uansett:

Jeg har en Shimano Exage RCDH 2500 med bakbrems og Fightingbrems (http://www.grejonline.dk/default.php?vis=vare&kat_id=136&l1=135&l2=136&l3=&v_id=17725&pg=1)

Til nå har jeg ikke hatt noe behov for å bruke brems i det hele tatt, da det mest har gått i små abbor og til dels små gjedder, brems har derfor stått på max ,altså helt stramt, men vi har begynt å fiske på en større sjø, og jeg fikk på kroken (mest sannsynlig) en større gjedde enn jeg har fått før, resultatet som dere sikkert skjønner, snøret røk tvers av. Jeg bruker Spiderwire multifilament 0.14mm (10.2kg) og Fortom.

Så, jeg skjønner att brems er alfa omega her, men hvordan bruker jeg denne riktig? jeg har jo 2 stk brems her, og jeg er usikker på hvordan disse skal stå i forhold til hverandre. jeg leste på sølvkroken sine sider, att snøret skal såvidt dras ut fra snella om man spenner spinneren fast i noe å drar stanga så hardt man føler er "forsvarlig", men jeg har 2 stk brems her, så jeg er veldig usikker.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fighting bremsen stiller du i midtre posisjon før du stiller inn hovedbremsen, så løs/hardt at ikke snøret går ut ved tilslag. Den må være så løs at fisken kan få snøre hvis den ruser ut.

Finjusteringen foregår mens du kjører fisken. Fighting bremsen brukes hvis du hurtig må stramme/slakke bremsen f.eks. ved håving.

Når snella ikke er i bruk lønner det seg å slakke bremsen helt opp så den ikke blir hakkete etter en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å stille inn brems etter hvilket snøre jeg bruker, hvor sterk stang jeg har og hvilken krok jeg bruker.

Det viktigste er at man ikke bøyer ut krokene, knekker stanga eller ryker snøret.

Har man kraftig utstyr, kan man stille bremsekrafta opp til man synes det er tungt nok å holde igjen, man vil jo ikke bli dratt uti hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.