Gå til innhold
Fiskersiden

tilslag eller ei?


Daggers
 Share

Recommended Posts

Er vel sikkert diskutert opptil flere ganger, men da jeg igjen har mista en laks (det er langt mellom hver gang de biter på mine sluker) begynner jeg å lure. Jeg pleier ikke å gjøre tilslag, da jeg opplever at stort sett så kroker de seg selv. Jeg fisker selvfølgelig med sylskarpe kroker, og av og til også doble splittringer. De tre siste laksene jeg har hatt på, har sagt takk og farvel etter kort tid. Den jeg mista i dag haddejeg på i 2-3 minutter. Jevnt press, og ikke for stram brems. Men plutselig skal den dra av gårde igjen, og borte er den... Litt kjipt.. bør jeg gjøre tilslag eller hva tenker proffene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett og slett bare kline til de jeg kjenner at det er laks i andre enden? Drar ikke sluken ut av kjeften på den da? Men tips er mottatt, begynner å bli litt ergelig. Langt mellom laksen i Lågen, så da den først biter så er det litt surt å miste den igjen.. Og 3 stykker da gitt..Takker for innspill og tips!

Endret av Daggers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilslag ? Nei ! Hvorfor det ? Da fiskes sluken feil. Laksen fester seg skikkelig i treblekroken ved første sekund og tilslag er ikke nødvendig. Bruker kun Owner, og der sitter de så og si alltid.

Og hvis de i få tilfeller ikke sitter, ikke noe å gjøre med. Da er den rett og slett ikke i bettet, og bare såvidt er bortpå. Og da mister man jo den som regel etter en liten stund. Så det er ikke noe å gjøre med. Man fisker jo med sluk som man fisker med flue, absolutt ingen forskjell. Og bare tull å gjøre tilslag på fluestanga også ! Man skal jo ikke røske redskapen ut av kjeften på laksen heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja..forvirringen er komplett.. Har ikke pleid å gjøre tilslag, men en løfter jo stanga da en kjenner at det biter. Jeg fisker sluken omtrent som jeg fisker med mark. Lar den dingle nedover med strømmen, og tar bare inn slakk på lina underveis. Den jeg mista i dag var jeg helt sikker på satt skikkelig, men den gang ei.. Har ikke opplevd å miste tre lakser på rad før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange måter å fiske sluk på. Og hvordan man fisker sluken avgjør vel hvor viktig det er med kraftig tilslag. Men slik vi gjerne fisker i de dype Østlandselvene vil jeg si at man godt kan ha som hovedregel at man kliner til skikkelig når man merker at laksen tar sluken. Selv er jeg svært nøye med valg av krok, både str i forhold til sluken og type krok. Og mitt førstevalg er VMC, men det finnes sikkert andre kvalitetskroker også. Owner er sikkert ok når du fisker sluken som en flue på tradisjonelt Nord-for-Trondheim-vis og kroken setter seg pent i munnviken. Men når du pilker kroken nede i en dyp høl eller sveiver den sakte inn over en bakevje mener jeg det ikke lønner seg med krok som bøyer inn slik som Owner. Grunnen er at mange av tilslagene blir når laksen har munnen halvåpen og dermed er sjansen for OK kroking bedre med en rett krok.

Mine råd er altså:

Bruk kun VMC Roundtreble 8650 BZ til alt laksefiske, men kjøp i alle str slik at du alltid har rett str tilgjengelig.

http://mmfiske.no/?ItemID=1168

Bruk doble splittringer bak på skjesluker. Fra Møresilda og bredere. Gjerne på alle sluker.

Gjør kraftig solid tilslag i det du merker laksen og gå flere skritt bakover så du virkelig får strammet opp snøret. Da får kroken(e) skikkelig feste, og bommer du på krokingen detter fisken av i tilslaget og ikke under fighten.

Husk at når du fisker slik du beskriver går ikke snøret i en rett linje rett til fisken, heller ikke i en pen bue, men "krøllete" i strømmen slik at det egentlig er maaaange meter å stramme opp.

Ja, valg av snøre er jo også viktig. Bruker du for elastisk snøre må tilslaget være kraftigere, men er snøret lite elastisk (multi der det er lov) må fisken kjøres deretter.

Jeg foretrekker Siglon http://www.gero.no/produkter/monofilament/siglon-v-600m.aspx

Ja, enda mer forvirret? Du får prøve litt forskjellig også se hvor du havner hen selv. :rolleyes:

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange måter å fiske sluk på. Og hvordan man fisker sluken avgjør vel hvor viktig det er med kraftig tilslag. Men slik vi gjerne fisker i de dype Østlandselvene vil jeg si at man godt kan ha som hovedregel at man kliner til skikkelig når man merker at laksen tar sluken. Selv er jeg svært nøye med valg av krok, både str i forhold til sluken og type krok. Og mitt førstevalg er VMC, men det finnes sikkert andre kvalitetskroker også. Owner er sikkert ok når du fisker sluken som en flue på tradisjonelt Nord-for-Trondheim-vis og kroken setter seg pent i munnviken. Men når du pilker kroken nede i en dyp høl eller sveiver den sakte inn over en bakevje mener jeg det ikke lønner seg med krok som bøyer inn slik som Owner. Grunnen er at mange av tilslagene blir når laksen har munnen halvåpen og dermed er sjansen for OK kroking bedre med en rett krok.

Mine råd er altså:

Bruk kun VMC Roundtreble 8650 BZ til alt laksefiske, men kjøp i alle str slik at du alltid har rett str tilgjengelig.

http://mmfiske.no/?ItemID=1168

Bruk doble splittringer bak på skjesluker. Fra Møresilda og bredere. Gjerne på alle sluker.

Gjør kraftig solid tilslag i det du merker laksen og gå flere skritt bakover så du virkelig får strammet opp snøret. Da får kroken(e) skikkelig feste, og bommer du på krokingen detter fisken av i tilslaget og ikke under fighten.

Husk at når du fisker slik du beskriver går ikke snøret i en rett linje rett til fisken, heller ikke i en pen bue, men "krøllete" i strømmen slik at det egentlig er maaaange meter å stramme opp.

Ja, valg av snøre er jo også viktig. Bruker du for elastisk snøre må tilslaget være kraftigere, men er snøret lite elastisk (multi der det er lov) må fisken kjøres deretter.

Jeg foretrekker Siglon http://www.gero.no/produkter/monofilament/siglon-v-600m.aspx

Ja, enda mer forvirret? Du får prøve litt forskjellig også se hvor du havner hen selv. :rolleyes:

Skal sjekke ut de krokene du nevner Gabrielsen. Jeg bruker ikke multi, men Sufix Xcelon. Syntes den er god. Har som oftest doble spltringer. Men har nok stort sett brukt kroker fra owner ja. I lågen på en del vann, er min erfaring at en må fiske på den måten. Må liksom litt ned. Men skal prøve den metoden du beskriver. Du har jo plukka noen laks i år, og en del av de på sluk også ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilslag!! NEI for guds skyld ikke hvis du vil ha laksen på land!

Vent til laksen snur, har enormt mye å si. Fisker/guide i Altaelva 7-8uker hver sommer så harv tatt med meg litt erfaring.

Yes. Er krokene gode nok, og laksen virkelig interessert i sluken, da er det bare å løfte stanga rolig opp, just som fluefiske :P Krokene fester seg skikkelig i kjeften på laksen tvert uansett.

Tror også mange fisker med altfor stram clutch, la laksen få ta sluken løst (!) og vende. Så løs clutch som mulig, uten at det slurer når man sveiver inn for nytt kast.

Det er etter at den vender at man strammer skikkelig til og justerer ut ifra lynne eller humøret til laksen.

Og det var dette med refleksen, ofte kjenner man et kakk eller to eller kanskje tre når sluken går i bue over elva. Nådestøtet kommer ofte da etterpå og det gjelder å holde stanga høggandes i ro og vente :D Og gi ett lite smårykk like før man trekker inn, i tilfelle laksen blir med helt inn (nedstrøms). Hender av og til at laksen jager mot sluken da, den venter bare på signal eller mere fart i sluken. Og like ofte har jeg faktisk opplevd at da tar den til gangs, sluker sluken rått :D

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør å påstå at uenigheten i hva som er best å gjøre når det biter bunner i at vi i hovedsak fisker sluken på forskjellige måter

Jeg vil tippe at de som mener man ikke bør gjøre tilslag fisker sluken litt som en flue, og da kanskje også høyt i vannet. Fisken kommer opp og tar sluken, går ned igjen- og snur. Ikke vanskelig å tenke seg når tilslaget bør komme da.

Men i de dype Østlandselvene fiskes det ofte på andre måter. Her må man ofte ned. Enten med å fiske sluken som man fisker mark – la den følge bunnen og stadig slippe ut snøre. Eller kaste oppstrøms – la den synke ned mot bunnen, og pilke den nedover slik at den kommer provoserende rett i fleisen på laksen. Da tar ikke laksen sluken rolig og snur og sånt. Da biter den hardt over sluken, rister/tygger/”dreper” sluken og spytter ut igjen – alt kanskje i løpet av et kort sekund. Ikke vanskelig å gjette seg når tilslaget bør komme i en slik sitasjon.

Så hvordan du fisker sluken avgjør hvordan tilslaget bør være.

Fisker du sluken som en flue bør krokingen være som om du fisker med flue – men hovedregelen for slukfiske i Østlandselvene er: Rakst og kraftig tilslag!

Men skulle jeg en eller annen grunn komme i den situasjonen at jeg fisker sluk i Altaelva igjen (ja, for det gjorde jeg faktisk i min barndom da jeg er oppvokst der) skal jeg ha dine ord i bakhodet Altalaksen. Tipper du har helt rett i det du sier, men at det ikke er direkte overførbart til mitt/vårt fiske her sørpå.

Men jeg skal ikke påstå å sitte på noen fasit. Jeg bare nevner mine tanker/teorier

Og selv har jeg de siste 20 årene hatt god erfaring med tilslagsteoriene mine når det gjelder slukfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er nok stor forskjell, avhengig hvor man fisker. Og slik som du beskriver Gabbe så er nok dette beste fremgangsmåte hvis man fisker sluken på denne måten. Pussig måte å fiske sluk på forresten, la den drive nedover dypt. Og fiske den nærmeste som en reke (?) eller lignende. Og la den virre litt opp og ned :D Men laksen tar vel ikke sluken perfekt så ofte, slik som den gjør på den måten vi fisker på. Vi fisker jo sluken, som vi fisker med flue/dupp eller som harling med sluk eller woobler. Totalt forskjellig fisketeknikk dere bruker tydeligvis sammenlignet med tradisjonelt slukfiske i de store Trøndelagselvene der elvene er forholdsvis bred mange plasser. Der man bare lar sluken gå rolig over elva i bua, helst et stykke fra bunnen.

I juni når tempen er på 7-9 grader er det ihvertfall viktig å la sluken gå i bue over elva rolig, rolig og at den ikke vingler febrilsk for oss. Rolig og kontrollert gange. Og fisket i midtsjiktet. Det perfekte er kanskje rundt 3-4 meter dypt og at sluken går 2 meter ned. Og etter hvert som tempen stiger og elva synker, er det mest effektivt å la sluken gå like under overflata. Og med en litt mere provoserende gange på sluken og med litt mere fart. Det er ihvertfall cluet oppe hos oss :)

Men det aller viktigste glemmer absolutt alle har jeg merket, dette med slukfiske spesielt. Laksen legger jo tidlig merke til sluken, den synes godt når den sweeper over elva ! Og en blinkende sluk 10 meter foran laksen på noenlunde klar elv, det ser den nok godt ja. Og tabben de aller fleste gjør, det er å stille seg opp på en viss plass og kaste akkurat bare der. Med samme kastelengde ! Eller kaste altfor mange kast på samme plass. Det står f.eks. 3-4 laks på de 50-100 metrene der man står og fisker. Og de blir mere mistenksomme eller forsiktige når de i ro og fred kan se sluken virre for langt foran dem på for mange kast. Hvis de er litt småvrange vel og merke. Noe de ofte er utover sommeren på litt varmere elv. I juni tar de ukritisk som regel, og man må bruke flere kast på samme plass når elva er kald når man kjenner et kakk der laksen enten sleiver eller synes sluken går for hurtig forbi ! Eller at sluken går for høyt over laksen. Min fiskemåte er helt klart, fort og gæli over hølen. Det er utrolig mere effektivt og laksen blir på en måte sjokket i senk :) Ett kast, 2 meter, ett kast. Laksen ser sluken 10 meter foran seg, så 8 meter etc. Gjett om den begynner å vibbe med finnene når sluken nærmer seg faretruende og provoserende. Så når sluken er 4 meter foran laksen eller 2-3 meter, blir den som regel bananas når den er like foran. For det er akkurat dette laksen har forventet seg. Den ser mønsteret på hva fiskeren gjør, eller på hva sluken gjør. Den kommer tett innpå ganske så raskt. Og laksen blir mye mere irritert. Og når den da velger å ta, tar den skikkelig. Og like ofte ragerer den momentant med tverrvending og voldsomme og hurtige utras. Så kroken fester seg umiddelbart uten at man trenger å gjøre noen ting. Den fester seg skikkelig før man har fått sagt "kake" hehe. Ofte sleiver laksen eller kakker borti den med hodet. Og treblekroken sitter på utsiden av hodet. Og av og til kan den feste seg i øyet ! Høres brutalt ut, men hva skal man gjøre ? Ikke kan man sette ut slik laks heller, det er dyreplageri. Men det er bare konsekvensen av at man fisker, så slik er det bare. Så min anbefaling, som jeg sier til absolutt alle, ikke dæng på samme plass. Eller være treg med å fiske over en høl. Sjokk, sjokk, sjokk, bevegelse ! Terg laksen til vannvidd, og kom med nådestøtet når laksen freser i sinne :D

Man venter ikke på en laks som skal komme til seg, man imøtekommer den :goodjob:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.