Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskelykke, kvar er du hen?


le639
 Share

Recommended Posts

Siden sommerens første havfisketur har jeg ikke akkurat hatt hellet med meg.

Har prøvd å fiske på stigende, synkende og stille tidevann. Har testet ut flere og flere plasser rundt 40-200m, men uten resultat. Når jeg sier uten resultat mener jeg det, med mindre du teller sjøpølse. Er dette normalt?

Fisker for det meste i Søreidsvika på Tysnes, og har prøvd litt i nuen og i utkanten av Bjørnafjorden. Begynner å miste motet og tålmodigheten.

Er det noen som klarer å plukke en plass på kartet som er verdt å prøve? Noen som har erfaring herfra, setter stor pris på svar eller pm :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har pleid å få en og annen lange rundt kiloen, eller en svarthå osv. men nå er det helt stilt. Det hjelper heller lite at det ligger krepseteiner på kryss og tvers. Har lite lyst å hekte på ei lenke på 40 teiner :) . Håper det er greit at jeg slipper ut litt frustrasjon.

Hva pleier dere å gjøre i slike dødperioder? Er det naturlig at fisken ikke biter i perioder, eller går det bare på flaks (eller uflaks da :) ).

Kansje det er på tide å bli kvitt litt "bad juju" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja slik er det her på sunnmøre og. Fisket idag aktivt i 5 timer uten et eneste napp. Prøvde til slutt å fiske aktivt etter småsei, men ikke engang det er mulig å få nå...

August bruker jo å være gode tider her inne i fjordene, men iår er det helt stilt. Ikke er det makrell lenger å få. Fikk mye makrell i begynnelsen av sommeren, men nå ser det ut som den har forsvunnet. Får bare prøve igjen imorgen :D

Ja slik er det her på sunnmøre og. Fisket idag aktivt i 5 timer uten et eneste napp. Prøvde til slutt å fiske aktivt etter småsei, men ikke engang det er mulig å få nå...

August bruker jo å være gode tider her inne i fjordene, men iår er det helt stilt. Ikke er det makrell lenger å få. Fikk mye makrell i begynnelsen av sommeren, men nå ser det ut som den har forsvunnet. Får bare prøve igjen imorgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden sommerens første havfisketur har jeg ikke akkurat hatt hellet med meg.

Har prøvd å fiske på stigende, synkende og stille tidevann. Har testet ut flere og flere plasser rundt 40-200m, men uten resultat. Når jeg sier uten resultat mener jeg det, med mindre du teller sjøpølse. Er dette normalt?

Fisker for det meste i Søreidsvika på Tysnes, og har prøvd litt i nuen og i utkanten av Bjørnafjorden. Begynner å miste motet og tålmodigheten.

Er det noen som klarer å plukke en plass på kartet som er verdt å prøve? Noen som har erfaring herfra, setter stor pris på svar eller pm :P

Hei!

Har nok ikke noe erfaring fra Søreidevika og Bjørnafjorden, men fisk bør det vel være der også. Om du har båt som "høver", kunne du jo ta ein tur ut på Havet, Høkkelbåane er bra, spesielt på stor torsk. Vær i såfall obs på at et par av de er grunne og farlige(3 og 5,6m.)

I langenuen er det jo mange gode fiskeplasser, noen langt sør, ved "Huglalandet", men nermere midtfjords. Grovaholmen var tidlegare kjend som ein god fiskeplass, og utanfor kraftstasjonen på Børtveit vert det drege opp mykje fin fisk, likeså utanfor Hodnaneset. Fekk nokre gode tips frå han som driv Langenuen Motell og Camping. Han driv mykje med utleie til fisketuristar, og har ellers mykje bra havfiskeutstyr på "campingen", har og egen nettbutikk. Du bør gå inn på denne sida http://www.langenuen.com/Fisch_de.html og sjekke ut fangstene der. :notfair: Mesteparten tatt i områda rundt nord- og vestsida av Tysnes.

Sjølv var eg ute og dorga etter agn i går, på fjærande sjø. Fekk 17 makrellar på eit lite øyeblikk på ein modifisert Mørungen.

Lykke til, og skitt fiske! :thumbsup:

Rikei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

He he, denne problemstillingen høres kjent ut: Min mann har det på samme måten, han får laaaangt mindre fisk enn meg og skriker og jamrer seg over urettferdigheten;-) Jeg driver mer sånn "latmannsfiske" og nøkker litt sånn dann og vann. Og får masse fisk! I sommer var vi ei uke på Bud (vårt ferieparadis gjennom mange år)

Mannen min var ute i timesvis ibåten, jeg var også ivrig, men hadde noen timer mindre i båten enn han. Etter det jeg så, hevet han stanga med kraftige tak og fisket i vei på mannfolks vis. Han kalte det jigg-fiske;-)) Det ble veldig lite fisk på han - og han ble mer og mer gretten for hver tur vi var ute. Mens jeg som bare fiska på "kjærringvis", fikk den ene store seien og torsken etter den andre. Ganske festlig, egentlig. Jeg har skjønt at det gjelder og ikke nøkke for mye i stanga :thumbsu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødperioder er ikke uvanlig, men har du tur etter tur uten fisk i det hele tatt, er det nok noe du ikke gjør helt riktig. Ramser opp et par vanlige feil og så ser du om noe kan stemme.

F.eks kan man fiske spesialisert etter en type fisk på en tid da fisken ikke er der, kveitejakt f.eks. kan bli slik. I såfall er det enten bare å stå på til den kommer tilbake, eller velge annen fisk å fiske etter, eller lese om det som finnes av forskning på vandringsruter

Man kan finne på å prøve for mye på en tur, og dermed ikke få fisket effektivt i det hele tatt,

For korte driv er en vanlig tabbe

Plassen du fisker kan være uheldig valgt, test ut andre plasser

Agnet kan være feil, det er ingen skam å kjøpe agn

flo og fjære og månefaser og slikt spiller en rolle,

du kan fiske for konsentrert, ala det fiskerosa sier.

Det er viktig å ha troen på det man gjør, hvis du ikke har den lengre bør du finne på ting som freser opp mojoen.

styrepils, kamera, venner o.l. kan gjøre turen morsommere, og dermed øke mojo

Forhåndsmelding på fiskersiden resulterer alltid i elendig fiske

Men det å komponere gode blankerapporter er lurt. Det kan bli morsomme rapporter av det, men mest sannsynlig vil skjebnen trå til og ødelegge hele greia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødperioder er ikke uvanlig, men har du tur etter tur uten fisk i det hele tatt, er det nok noe du ikke gjør helt riktig. Ramser opp et par vanlige feil og så ser du om noe kan stemme.

F.eks kan man fiske spesialisert etter en type fisk på en tid da fisken ikke er der, kveitejakt f.eks. kan bli slik. I såfall er det enten bare å stå på til den kommer tilbake, eller velge annen fisk å fiske etter, eller lese om det som finnes av forskning på vandringsruter

Man kan finne på å prøve for mye på en tur, og dermed ikke få fisket effektivt i det hele tatt,

For korte driv er en vanlig tabbe

Plassen du fisker kan være uheldig valgt, test ut andre plasser

Agnet kan være feil, det er ingen skam å kjøpe agn

flo og fjære og månefaser og slikt spiller en rolle,

du kan fiske for konsentrert, ala det fiskerosa sier.

Det er viktig å ha troen på det man gjør, hvis du ikke har den lengre bør du finne på ting som freser opp mojoen.

styrepils, kamera, venner o.l. kan gjøre turen morsommere, og dermed øke mojo

Forhåndsmelding på fiskersiden resulterer alltid i elendig fiske

Men det å komponere gode blankerapporter er lurt. Det kan bli morsomme rapporter av det, men mest sannsynlig vil skjebnen trå til og ødelegge hele greia

Ølgylt har skjønt det:-D ..... Hilsen Fiskerosa, på godt norsk :shifty:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.