Gå til innhold
Fiskersiden

flue oppheng til SØ dorging


Ronny K
 Share

Recommended Posts

Tenkte å spe på med et flue oppheng til helga men har nada peiling på fluer så trenger tips til valg?

Blå/sølv tasmainan/møresild, sølv/sort wobbler og ørret lignende wobblere er mest brukt.

Opphenget skal vell være 30-40 cm foran og bruker enkel løkkeknute.

farta ligger på 3knop og vann temp har vært stabil 10-14 grader

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke helt i farta, men mener fiskereglene er slik at man kun kan benytte et agn pr stang man dorger med og at det maks er to stenger pr. båt ved dorging etter sjøørret og laks. Om du kan dorge med en stang og to agn vet jeg ikke, sikkert noen andre på forumet som kan svare på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer vel det..1 person ombord = 1 stang med 1 agn. 2 personer = 2 stenger med 1 agn per stang.

Men til spm så sier vel de fleste at man "skal" ha kontraster på flue vs sluk. dvs en glorete sluk tilsier en enkel flue og visa versa.

Konkrete forslag har jeg desverre ikke, da jeg ikke har peiling på flue :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være greit å ha en flue foran wobleren. Ikke bare øker det sjansen for fangst, men den fanger gjerne opp biter av tang og sjøgress slik at wobleren fortsetter å fiske. Jeg foretrekker en glidende løsning, men dette er ikke supervikrig så lenge man sitter i båt. Fluene bør være bygget på saltvannskrok, og hvitt under blått eller grønt er fint, gjerne med masse flash...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knyt hovedsena i en svirvel, denne fungere som "glidepunktet". Fest en sluk i en meter mono, tre gjennom glidpunktet og knyt fast en ny svirvel(hvis svirvelen er mindre enn den i glidepunktet, bruk en perle som stopper). Knyt så en passe fortom til svirvelen og fest en flue i den. Blir samme prinsippet som i en pully-rig som brukes mye innen kystmeite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer vel det..1 person ombord = 1 stang med 1 agn. 2 personer = 2 stenger med 1 agn per stang. Men til spm så sier vel de fleste at man "skal" ha kontraster på flue vs sluk. dvs en glorete sluk tilsier en enkel flue og visa versa. Konkrete forslag har jeg desverre ikke, da jeg ikke har peiling på flue :)

Dette er er nok feil.1 person ombord = 2 stang med med 1 agn per stang. 2 personer = 2 stenger med 1 agn per stang. 100 personer = 2 stenger med 1 agn per stang

http://www.dirnat.no/fritidsfiske/saltvann/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke helt i farta, men mener fiskereglene er slik at man kun kan benytte et agn pr stang man dorger med og at det maks er to stenger pr. båt ved dorging etter sjøørret og laks. Om du kan dorge med en stang og to agn vet jeg ikke, sikkert noen andre på forumet som kan svare på det.

Ok, trodde det var vanlig at folk brukte 4-8 slep med side/dyp paravaner og greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorger du etter makrell eller sei, er det vel ikke noe problem med ei opphengsflue......

For å få en glidende opphengsflue bruker jeg å tre en liten swiwel inn på fortommen, deretter ei lita pærle, og til slutt en duppstopper, så knyter jeg flue fortommen i swiwelen. Viss jeg skal kaste med greiene, setter jeg på en duppstopper på andre sia av swiwelen også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.