Gå til innhold
Fiskersiden

To bråkete Shimano sneller


Rage
 Share

Recommended Posts

Har ikke noe greie på smøring og overhaling av haspelsneller, da jeg synes det lettere med multi.

Men, jeg har en Shimano Twinpower 2500 FD og en Shimano Stradic 4000 FI.

2500 snella er 1 år gammel og begynte plutselig en tur her å bråke noe voldsomt under innsveiv. Når jeg ikke har "press på spola" så er den lydløs, men når jeg feks får kontakt med jiggen så støyer den.

4000 snella ble overhalt av Kenneth for 1 år siden (defekt hovedlager), og har vært plaget med samme lyd både før og etter overhalingen. Litt kaffekvernaktiv.. og jækla irriterende.

Noen som har peiling? 2500 snella blir brukt i salt - og ferskvann, 4000 snella brukes utelukkende kun til bunnmeite i ferskvann.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig rart at disse snellene skulle lage slik lyd. Muligens et dumt spm, men det er ikke snøret som kimer i ringene på stanga? Ellers så høres det ut som et litt slitent lager der inne... Synd at du ikke tok den på service igjen så fort du merket problemet... 1 år er muligens litt lenge. Men nå vet jeg ikke hva slags garanti "snelledoktoren" gir. Jeg har personlig bare skrudd opp en haspel (en nexave) og denne gikk veldig lett. Men twinpower og stella bœrer veldig lik skjematikk så jeg ville vœrt litt forsiktig med å skru den opp ettersom den er såpass avansert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare poengtere at den "luken" du skal åpne er beregnet for olje, ikke grease!

Ut i fra det du forklarer ser jeg to åpenbare muligheter.

Belastningen treffer jo først snøreføreren. Går denne greit rundt uten ulyder? Kan støv/grus ha kommet inn her?

Belastningen blir så overført til spolehus og hovedakslingen.

Hvis sistnevnte er litt skjev, kan den, eller selve spolehuset, komme til å gnisse mot annet metall i snellekroppen.

Få hjelp til å holde belstning på snøret og sjekk om spolehuset tar mot kroppen først..

Skyll eventuellt glippen mellom spolehus og kropp grundig.

Hvis ikke dette gir deg svar sitter svaret innvendig og bør kanskje repareres av fagfolk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snella baksperreknapp? Endrer lyden seg når du flipper over denne? Har hatt en shimano haspel som plutselig begynte å lage lyd (dog ikke i kaffekvern-kategorien), og det var baksperrelageret. Lyden endrer seg når jeg flipper bryteren.

Ellers så er jeg enig i at dette minner om "rusk" i maskineriet (sandkorn, saltkrystaller/rust i lagre). Spørs om det er noen vei utenom å demontere og rense/smøre opp på nytt. Heldig for deg at det er shimano ;)

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.