Gå til innhold
Fiskersiden

Fluebinderlakk


SterkeGustav
 Share

Recommended Posts

I årets sesong opplevde jeg som nevnt tidligere i annen tråd at fluene ble "hvite". Nå begynner snart forberedelsene til neste års sesong, og er lite lysten på at fluene skal bli misfarget igjen.

Veniard Cellire fluebindelakk skal jo være en bra lakk etter det jeg hører. Er det noen av dere som lakker flere enn ett strøk på fluene deres? Skal det være noen spesiell tørke/herdetid på dette?

Noen som har noen erfaring med Benecchi Glue GP fluebinderlakk ?

Endret av SterkeGustav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I årets sesong opplevde jeg som nevnt tidligere i annen tråd at fluene ble "hvite". Nå begynner snart forberedelsene til neste års sesong, og er lite lysten på at fluene skal bli misfarget igjen.

Veniard Cellire fluebindelakk skal jo være en bra lakk etter det jeg hører. Er det noen av dere som lakker flere enn ett strøk på fluene deres? Skal det være noen spesiell tørke/herdetid på dette?

Noen som har noen erfaring med Benecchi Glue GP fluebinderlakk ?

Du har vel blitt "utsatt" for vann løselig lakk.. Veniard er gammel utprøvd sort, så den bør ikke gi deg noen overaskelser. Selv bruker jeg superlim. Velg typen med pensel i korken (ez-app)' og stryk lim på dubbingnåla, deretter på flua. Slik unngår du "krøll".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes lakk som er vannbasert som ikke gir hvite hoder. Veniard funker ok. Ellers har jeg brukt i farge rød og sort Anglers comer(vannbasert) og samme i Veniards Cellire Varnish. Veniard er IKKE vannbasert. Det kjenner mans friskt på lukten. Begge har gitt helt ok hoder uten hvithet. Ofte så kommer hvitheten også av at lakken er for tykk og ikke trenger inn i surringene. Hadde samme problemet med noen fluer der jeg la på litt araldit for å bygge opp hoder. Ble hvite med en gang. Så pass på at 1ste lakk pålegging er tynnflytene. Går du for Veniard er du trygg.(om de ikek har gjort om på respenten siste par åra.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
  • 5 months later...

jeg vil anbefale loon hard head lakken! :) funker fett og du får fine harde og glansfulle hoder av lakken :) brukte før Benecchi Glue GP men fikk liksom ikke helt de "glossy" harde hodene jeg ville ha men for all del benecchi lakken funker veldig bra den også . men jeg fåre trekker loon sin :)

mvh en ivrig fisker og fluebinder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.