Gå til innhold
Fiskersiden

Artsfisketur på Lauklines 24. september


obbien
 Share

Recommended Posts

Til helga skal Tromsø Havfiskeklubb ha årets "Høstcup", en klubbtur fra Lauklines i Kattfjorden der vi fisker etter ulike arter. Hver båt konkurrerer mot hverandre, med premiering ved innkomst. Dette er en veldig morsom begivenhet, og i fjor ble den vunnet av Team Truls. Vi fisker etter et poengsystem (se lenger ned) der hver art har en poengverdi. Med litt flaks så kan man plukke opptil 15 arter på én dag her ute..

Vi går ut lørdag 24. september kl. 09.00 og alle båtene må være på land til kl. 18.00.

Det er foreløpig 8 påmeldte til denne turen, men vi har fortsatt 4 ledige plasser! Hvis noen her fra forumet ønsker å være med, så er de hjertelig velkommen. Kan jo nesten bli et lite forumtreff? Om det er interesse, så kan jeg gi mer informasjon. Det meldes forøvrig strålende vær i helga. Gi lyd her i tråden om du er interessert, eller send meg en PM.

Foreløpig poengsystem (kan endres fram til utror):

Poeng pr. fisk

10 - Brosme

20 - Torsk

20 - Sei

30 - Hyse

35 - Sandflyndre

40 - Makrell

45 - Ulke

50 - Lusuer

60 - Gråsteinbit

60 - Hvitting

60 - Lange

65 - Uer

70 - Gapeflyndre

70 - Sild

70 - Rødspette

75 - Kveite

80 - Lyr

80 - Øyepål

80 - Storsil

85 - Kloskate

90 - Skrubbe

90 - Lomre

90 - Rognkjeks

90 - Taggmakrell

95 - Tobis (småsil)

100 - Breiflabb

100 - Havmus

100 - Piggvar

100 - Smørflyndre

100 - Piggskate

100 - Snabeluer

Noen bilder fra fjorårets Høstcup:

DSC05118_fjell.jpg?t=1286058308

DSC05124_storbrosme.jpg

DSC05130_finvaer.jpg?t=1286058308

DSC05150_trulsgapertpers.jpg

DSC05164_vinnerlaget.jpg

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har til flyndre, men hva annet trenger jeg? Hvordan lages tackle til lusuer? Andre tackle-tips? Til flyndre bruker jeg bare stingsild med kort fortom + perler samt en opphenger over med perler. Har noe til hel agnfisk etter større flate samt flust av jigger. Har et par pilker også, samt gummimakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man trenger kort fortalt : krok rundt str. 1 til flatfisk. Krok str. 4/0 til luser/uer. Hekler til stimfisk. En liten pilk til hyse og torsk. Noen glidebommer, små svivler, perler, søkker rundt 100-300g og noen små jigger. Kan hende det er storsei og stortorsk i ersjorden på denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da høres det ut som jeg har det meste. Bruker krok str 2 til flyndre og det har fungert godt så langt (owner ssw). Har størrelse 6/0 og 10/0 i samme krok. Hekler har jeg, men bare med gummimakk. Har bommer og en glidebom, men har aldri brukt det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All you need is snik! Synd æ skal til Frøya i helga. Hadde vært artig å fått det me mæ. Mantykoski, ta dæ en helgetur til Tromsø!

Du kan vel melde deg på og fiske ifra båten min ikke sååååå langt ifra Tromsø da. Trur vi kunde ha kommet rimelig høyt på lista :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel melde deg på og fiske ifra båten min ikke sååååå langt ifra Tromsø da. Trur vi kunde ha kommet rimelig høyt på lista :D

Kim er diska! Det er defor vi sender han ned til deg. I fjor fisket har ulker på land etter at cupen var avsluttet og han skulle absolut ha med med fiskene han tok fra land i konken! :rock:

Endret av Trulsolsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå blir det plutselig litt konkurranse igjen likevel :) Det kommer et gjeng nordmenn ut til Lauklines og leier noen båter i helga. De har sagt at de vil være med på Høstcupen. Så nå blir det 6-7 båter med.

Dæsken...det blir gøy!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man trenger kort fortalt : krok rundt str. 1 til flatfisk. Krok str. 4/0 til luser/uer. Hekler til stimfisk. En liten pilk til hyse og torsk. Noen glidebommer, små svivler, perler, søkker rundt 100-300g og noen små jigger. Kan hende det er storsei og stortorsk i ersjorden på denne tiden.

Om man skal prøve etter uer på 100-150 meters dyp kan det være greit å ha med søkker eller pilker opp til 400 gram. Det er gjerne endel strøm i disse områdene.

Til kveite ville jeg også hatt et par 400-500 grams jigger om det er lite drift og man ønsker å jigtrolle. Men så er jo spørsmålet om det vil lønne seg å bruke tid på å fiske etter kveite...

Ellers er premiene klare, både fra Arctic Fishing Adventures, havfiskeklubben og Andresens Vaabenforretning. Mye variert og bra.

Nyeste værmelding tyder på havblikk og sol i morgen.

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.