Gå til innhold
Fiskersiden

Stang/snelle til dorging med side og dypparavan


kje
 Share

Recommended Posts

Aldri hørt om slik snelle som har takka for seg.. Ved normalt vedlikehold og litt ferskvann etter saltvann har du snelle lenge. Kapasiteten til ei snelle kan vel egentlig ikke måles i hvor mange kilo fisken er på, men kjører du fletteline på disse har du mange meter å gå på og en god og jevn brems. Blir aldri en favoritt til kveitefiskke åkke som!!

Å ha ei rulle til alt blir vel omtrent som en SUV.. kompromiss.. hverken milsluker eller firehjulstrekker:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Øvre Romerike Trollingklubb skal ha bruktsalg på søndag førstkommende. Kan kanskje dukke opp noe der, selv om svært få eiere av slike selder dem:-)

Har sett ei og annen på finn innimellom, men sjelden. Sjekk www.trolling.no eller www.skittfiske.no Pleier å være noen tilbud ute å går. Ellers kan jeg sjekke med fiskesjappa her i byen. Pleier å være gode priser der.. spes litt utenfor sesong..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meeeeeh.... Ligger på +/- 110 dollar på nett + frakt+tollklarering. Kan fort komme opp i nærmere tusenlappen før du har den hjemme.

http://trolling.no/ har den 1249.-. De selger også kombo stang/snelle til 1598.-. Se under tilbud-Trolling/dorgesett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Da blir det nok stang også etterhvert.

Syns man det er tungvint med telleverk i fot og ikke meter?

Nei. Man operer jo ofte med cirkatall så dette er ikke noe problem.

Blir litt som kw/hk på motoreffekt - har du først lært formelen så er det ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med telleverk er å ha en viss kontroll på dybder og lengder, sånn som i trolling bruker jeg ca 100ft bak båten, og en kan ved pilking på sjøen slippe ned til samme dyp en fikk den forrige fisken.

47`n er et godt valg

Her er kveita tatt på Daiwa SG47LCA og Shimano 7fot 30Lb haviskestang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Kan gå bra hvis du sprer agnene godt på forskjellig lengde og dyp, men du står i fare for å at det skjærer seg skikkelig om du får på en skikkelig turbo-fisk.

Du begrenser også muligheten til å gjøre krappe svinger om agnene går tett.

Hvis jeg skulle gjort det ville jeg hatt flere i båten som kunne hjelpe meg med å ta inn de andre stengene først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så hvis jeg har sideparavan trenger jeg ikke ta inn de andre stengene når jeg får fisk?

Vil vekten av en dypparavan (kuusamo) ødelegge litt av "fighten" og opplevelsen av å kjøre fisk?

Dybdene varierer veldig der jeg tenker å dorge, er det fare for at wobbleren setter seg i bunn når jeg bruker dypparavan?

Endret av kje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør vel la trolling-guruene ta over her.

For egen del tar jeg inn alt bak båten og på den siden jeg får eller har tenkt å ta inn fisken på. Med andre ord er en sideparavan spm regel alltid i vannet under kjøring av fisk. Vet at andre sverger til å flytte alt utstyr som ikke har fisk ut av vannet umiddelbart.

Svaret på ditt andre spørsmål er nei.

Du riskerer å gå i bunn med agnet om du trafikerer ukjent farvann og ikke har kartplotter/ekkolodd. Gjør deg kjent med områder du skal dorge i og hvor dypt du går med de forskjellige paravanene.

Du skulle dorge i Oslofjorden om jeg ikke husker feil? Folk kjører jo som gærne der, Ha dette i tankene når du sender agnene dine langt bak og ikke minst når du bruker sideparavaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.