Gå til innhold
Fiskersiden

Rett lanterneføring


BINN LADDEN
 Share

Recommended Posts

Har tenkt å få laga en ekstra bøyle til lys, lanterne og evt annet kjekt på båten, i den forbindelse har jeg søkt litt på regler rundt dette med lanterneføring. Orginalt på båten er det ei rundtlysende blank lanterne som stikkes nedi et støpsel på styrbord side, i tillegg har båten innfelte grønn og rød i baugen.

Kikka innpå redningsselskapets side, der står det slik jeg forstår det at blank lanterne skal stå i senter av båten :huh: .

Det står også at jeg skal ha topplanterne pluss akterlanterne, ingen av de skal være helt rundtlysende.

Har jeg misforstått noe eller er de fleste båtene feilutstyrt fra leverandøren???

Båten min er fo ordens skyld en drago 540 skjærgårdsjeep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ut fra at båten går fortere enn 7 knop. Da skal du utstyre den med hvit topp, hvit akter, grønn styrbord og rød babord lanterner. Samtidig skal lanternene ha godkjent lysstyrke for båtstørrelsen.

Endret av nordmøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et maskindrevet fartøy på mindre enn 12 meters lengde kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys og sidelanterner.

Topplanternene eller den rundtlysende lanternen med hvitt lys på ett maskindrevet fartøy på mindre enn 12 meters lengde kan forskyves fra fartøyets senterlinje dersom plassering i senterlinjen ikke er praktisk mulig, forutsatt at sidelanternene kombineres i en lanterne som skal føres i fartøyets senterlinje eller anbringes så vidt mulig i samme langskips linje som topplanternen eller den rundtlysende lanterne med hvitt lys.

Dette er regelverket så det må antas at produsenten har gjort dette rett for å få CE godkjenning, det er mer skjønnsmessige vurdering ift båter under 12 m som du ser

@

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med en rundtlysende hvit i toppen erstatter du topp og akterlanterne. De skal egentlig lyse 225 grader(topp) og 135 grader (akter) sum 360 grader. siden båten er så liten er det praktisk med en lanterne som er rundtlysende. egentlig skal du ha en topp som lyser forover og en akter, men avstanden mellom de blir så liten på en så liten båt at det er akseptert med en rundtlysende.

du må i tillegg ha rød og grønn siden båten er raskere enn 7 knop.

monterer du en rundtlysende i bøylen kan du ikke bruke den på stanga samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.