Gå til innhold
Fiskersiden

Krøkle


Buster L
 Share

Recommended Posts

Krøkla gyter først i Furnesfjorden. I et normalår fra midten av mai og utover. De siste årene har gytinga startet tidligere. Med den tidlige våren i år kan det være gyting tidlig i mai. Gytinga starter typisk først på Nes sida, og følger fjorden inn og så senest på Brummundalsida.

Dybden er avhengig av når på døgnet du fisker. Fisker du på kvelden/morgenen er overflatefiske å foretrekke. På dagen kan det være lurt å prøve dypere. Bruk ekkoloddet for å lokalisere krøkla bade geografisk og på hvilket dyp.

Det er mest vanlig med overflatefiske, flatlinefiske rett bak båten. I Furnesfjorden er det nokså trangt og det kan være mange båter tar derfor med en henstilling for fiske på Mjøsa fra Norges trollingforbund:

Det henstilles til å benytte korte planerboardsnorer om man fisker der det er mange båter. Skal man fiske på natten anbefaler vi ikke bruk av planerboard eller andre snørespredere.

I tilegg vil jeg oppfordre til å kaste ut all fisk under 50cm, minstemålet er 40cm, men i flere år har det vært vanlig praksis for oss som anser oss som sportsfiskere å praktisere et frivillig minstemål på 50cm. Fisk på under 50cm i Mjøsa er som oftest hvit og løs i kjøttet. Fra neste år vil sannsynligvis minstemålet være 50cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv litt lenger inn, Furnesfjorden fra Snippsandodden og innover er mitt beste tips.

Det har med dietten å gjøre. Fisken er relativt stor når den utvanderer fra Lågen og helt hvit i kjøttet (elendig matfisk!), i første tiden lever den i strandområder og har en variert diett. Etter noe tid går den over til ren fiskediett, den vil da få en kraftig økning i veksten. Fisken må ha livnært seg på denne fiskedietten (krøkle og lagesild) i en perode for å bli fin og rød i kjøttet. Beste matfisken i Mjøsa vil jeg si er fra i fra 1.7 - 4 kg. Større fisk er også bra kulinarisk men kanskje ikke toksiologisk. Mjøsfisk (Hunderørret) i god kondisjon er mye feitere enn de fleste andre ørretstammer, dette gjør at selv ikke stor fisk vil virke tørr i kjøttet. Før vi fikk vite om all gifta i fisken hadde jeg mange bra måltider på fisk i 7-10kg klassen. Nå er jeg sannsynligvis nå ikke brennbar etter alle de bromerte flammehemmerene[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.