Gå til innhold
Fiskersiden

Hva godt kaster du?


Lystfisker´n
 Share

Recommended Posts

interessant diskusjon :) Føler i allefall selv at jeg ikke kaster så langt som jeg burde klare å kaste...

Har en Beastmaster CX 270L (er vel 4-14g), og kaster med med sluker/spinnere på mellom 6-12g. Hvor langt kan jeg forvente å kaste med slikt noe? Stanga har vel 3/4 aksjon, og er temmelig myk. Brukes sammen med mitchel Avocet Gold III 2000 og fireline 0,10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stanga er jo ny av året så du vil kanskje ikke få så mange rapporter på lengder.

Har heller ikke funnet noen rapporter som klart beskriver om stanga er rett klassifisert med tanke på slukvekt.

Beastmaster-serien har jo først og fremst opparbeidet et svært bra rykte pga sin styrke og durabilitet. 3/4-aksjonstenger vil normalt sett heller ikke generere de lengste kastelengder, men gir desto oftere en stang med stor kontroll og følelse under kjøring av fisk. En flott ting også det :-)

Finn deg et åpent flatt jorde/fotballplass - en sildesluk (f.eks.Stingsilda 12gr) og kast ivei.

Holder vel å bruke ca meter pr skritt metode for å måle dine kastelengder?

Kast noen ganger og du vil finne ett kast som går litt lengre enn de andre når du treffer rett med oppspennet av stanga og timingen på slipppunktet.

Kan være lurt å teipe fingeren som holder snøret. Også lurt som det nevnt over å fortsette å holde stanga pekende rett ut i snørebanen i fortsettelsen av kastet.

Pass på å ha motstand på snøret når du sveiver inn slik at du ikke ender opp med en helxxxetes snørevase når du drar på i neste kast. Pass også på at du ikke får for mye skitt med deg på snøret fra bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med kontroll og følelse ved kjøring av fisk stemmer godt. Det var plutselig morsomt å få en pinne på 3 hekto på stanga :P Ikke at den gjorde noen utras eller noe, men jeg kjente hver eneste bevegelse helt ned i håndleddet.

Skal se om jeg ikke finner meg en fotballbane her en plass for å teste lengde på kastene.

Hvor mye "heng" bruker folk her da ? (fra stang til sluk/spinner/etc). Bruker selv ikke mere enn 40 cm kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din kombinasjon av relativt følsom stang og tynn/stum line gir god direktekontakt :-)

Pass på skitt på snøret, anbefaler gressbane.

For de fleste vil "tamplengden" variere avhenging av vekt på sluk. Man har en tendens til å ha lengre heng med lette sluker enn med en som er helt i øvre grense av skalaen. Er vel underbevisstheten vår som tenker vektstangprinsipp, hva man føler at man trenger for å spenne opp stanga?

Tror "normalen" er ca 20 - 120cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror rekorden min med surfstang og 200 grams søkke er ca 135 meter, ambis 6500 og fenwick 15 foter.

Kaster vel 90-100 meter med 40 grams lodd og ei 10 fots shimano haspel mener jeg.

Dritgøy å kaste på flatmark mtp måling synes jeg, men det er ikke alle steder man finner egnet mark til å stå på desverre.

Hadde vært kult om det kunne blitt noe slikt under et treff eller noe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

det jeg benytter meg av, er en berkley lightning rod 15-40 gr, fireline 0,20 og hørgårds stingsild, kaster godt over hundre med det utstyret, vanlig e sildesluker er det vel fra 80 m og oppover eg kaster hvis eeg prøver å kaste langt, sikter eg på stimer, kaster eg så langt eg vil :)

kansje litt seint å svare, menmen info er info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker å kaste overarm bruker en Sorøn stx 70, 0,2 firieline og en skeletor 20-70 9" har kastet for det meste med 40-60 grammere å er stadig imponert over lengde. Å dælje avgårde et glidetackle med et 70grams pæresøkke er magisk, aldri kastet så langt, flere eg har fiske med sier det samme. skeletor er å blir en stiv kastemaskin :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg varierer kastemåte etter plass. er elva lite, og overgrodd, "lodder" jeg sluken ut. eller så varieres det mellom sidekast og overhode.

tenker aldri på kastemåten før jeg kaster, den kommer av seg selv, så jeg vet aldri når jeg lodder eller ikke :P

Kastinga går av seg selv, og jeg tørr å si (uten å skryte) at jeg treffer ganske godt der jeg vil :)

Somregel fisker jeg med ei Fenwick 9" 7-21g med ei haspel fylt med 0,12 fireline og 6grams møresild

Endret av TommyB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 9 months later...

Dæven, ska si det va litt av et kast med det utstyret...

men trur man blir sliten om man ska stå å kaste sånn en hel dag :P

Utifra hvor kort tid det tar fra kast til stopp, så tipper jeg at han kaster 60-70 meter MAX, ingen teknikk jeg ville brukt hvertfall.

Ser for meg stor risiko for å miste lodd/sluk i hvilken som helst retning, så dette er jalla pingpong tullekast mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra hvor kort tid det tar fra kast til stopp, så tipper jeg at han kaster 60-70 meter MAX, ingen teknikk jeg ville brukt hvertfall.

Ser for meg stor risiko for å miste lodd/sluk i hvilken som helst retning, så dette er jalla pingpong tullekast mener nå jeg.

Er vel bare en variant av et pendel kast..... Å det bruker vel stort sett de fleste på den store fotball-øya vest for oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.