Gå til innhold
Fiskersiden

Utstyr til Saltstraumen


Thomas94
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Vet at det er opprettet flere tråder om dette tidligere, men har ikke fått svar på det jeg lurte på.

Faren min og jeg skal opp i Saltstraumen i slutten av juni i 5 dager, tur er booket. Vi har leid båt i 3 dager muligens 4 dager.

Utstyr som jeg tenkte å ta med:

- Antares 12-20lb og Tekota 600

- Speed-Master 30-50Ib og Talica 10

- Savage MP Pro og TwinPower 5000

Målet er kveite, steinbit og sei.

Spørsmål:

- Når det kommer til farger og vekter på jigger er det en jungel å velge i, er det noen spesielle farger som fungerer bedre enn andre der oppe?

- Det utstyret jeg har tenkt til å ta med, virket det greit eller er det noe jeg burde ta med oppover?

- Er det noe spesielt jeg må tenke på når det gjelder landing av evt. kveite (det vil bli C&R)?

Mvh. Thoams

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei. er vel ikke alltid like lett å få svar på forumet :P

- Når det gjelder jigger strides det vel litt om hvorvidt farger har noen større betydning. Selv er jeg glad i flere av Savage Gear-jiggene, store størrelsen, blant annet i Tequila sunrise, Red Fish, Real Herring og Puffin. Disse har fisket bra og er absolutt å anbefale. Storm har fine jigger også Både BSD (blå med hyseflekk) og GT (selvlysende) er å anbefale. Største størrelsen.

- Stengene du tenker å ta med deg er svært gode stenger, men kan bli i overkant myke til kveitefiske, selv antares'en. Har selv en antares 30-50 lb som jeg er svært fornøyd med, viktig å ha en del "rygg" i stanga dersom du skulle ryke borti noe stort :) Talica 10 er en kanonsnelle, den kan du være trygg på til kveite. Til øvrig fiske er både stengene og snellene perfekt.

- Dersom fisken blør fra hjellene, er det nærmest nytteløst å kjøre C&R, da vil fisken mest sannsynlig ende opp død på havbunnen. Bruk kveitkrok som settes i underkjeven og bruk ikke "tailer" rundt sporen ved C&R. Da ødelegger du slimhinnen til fisken bak på sporen, og risikerer at ryggvirvler og skjelettmuskulatur blir ugjennopprettelig skadet.

Skitt Fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne fiske effektivt i strøm, ved sterk vinddrift, eller om man ønsker å dorge , er det de store utgavene som er tunge nok til å greit ha bunnkontakt på fornuftige dybder, og selv kveiter langt under minstemål er mer en grådige nok til å gyve løs på de største shadene...

Ja, som om jeg skulle sagt det selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.