Gå til innhold
Fiskersiden

Puerto Rico, Gran Canaria


KjellArne
 Share

Recommended Posts

Vel tilbake etter 3 uker i Puerto Rico tenkte jeg å dele noen linjer med dere om hvordan jeg gikk i turistfella med begge beina og øynene åpne. Jeg har i flere år fulgt en nettside som reklamerer for fiske der nede, og iblant er det faktisk noen som får fisk som må være minneverdig. 60 euro var prisen jeg betalte for en 6 timers tur fra klokken 0900-1500. På denne tiden av året er det fiske med agn på bunnen som er hovedgesjeften, trolling sesongen starter ikke før om et par måneder. Da jeg bestilte plass fikk jeg beskjed om at båten brukte en time ut til der det skulle fiskes, og at de trollet både på tur ut og returen. Noen dager før jeg skulle ut, dro jeg ned i havnen for å ta en titt da båten kom tilbake etter den dagens tur. En heldig kar poserte med en north atlantic bonito som jeg anslo til å veie et sted mellom 5-7 kilo, så litt håp fikk jeg jo for min forestående tur. Av store skater av forskjellige slag, hai og barracuda, samt noen tunfiskslag, håpet jeg at i hvert fall en av dem skulle besøke meg.

3323406c6c.jpg

Dagen kom og her er båten

Vi forlot havnen 0900 temmelig presis, det som skuffet meg var at vi skulle innom Anfi for å plukke opp flere fiskere og så innom Argeneguin for å hente agn. En stor stamp med ansjos ble lastet over og turen ut på det store havet begynte. Tre stenger med wobblere ble sluppet ut, selv om jeg nistirret på stengene og ba min bønn hjalp det ikke i det hele tatt, noe napp ble det ikke. Ute på feltet fikk vi som var med tildelt hver vår stang. Stangen var rigget med lett søkke, flettet sene og en kort monofortom med to kroker. Guiden fileterte ansjosene og hver filet ble igjen delt i 4-5 biter. Ikke store agnet, men det var jammen meg ikke krokene heller. Fisket foregikk på ca 42 meters dyp og da søkket ikke veide mer enn ca 10 gram tok det jo litt tid å få det ned til bunnen også. Stangen jeg fikk tildelt hadde en delvis ødelagt haspelsnelle, bøylen måtte opereres manuelt. Irriterende, men ikke ødeleggende, Stella sneller har jeg jo hørt så mye bra om :)

33362f762a.jpg

AGN

To små kroker med en liten filetbit på fant sakte sin vei mot bunnen. Guiden instruerte oss om å sveive et par meter opp etter at agnet hadde truffet bunnen. Det ble fisk, men for det meste tok fisken bare agnet og ikke kroken. Jeg bestemte meg derfor for å være litt ulydig og lot det ligge på bunnen i tre sekunder før jeg begynte å heve det. Dette taktikkskiftet førte til at jeg fikk fisk på hver krok nesten hver gang. Størrelsen var imidlertid til å grine av. Snappere og en annen liten sølvfarget fisk med spiss munn var det vi fikk. Guiden tok de første sølvfargede fiskene vi fikk og rigget de tre stengene som hadde blitt brukt til trolling med levende agn. Jeg følte meg ikke helt vel med dette, levende agn er jo forbudt her hjemme av årsaker jeg fullt ut støtter, men ”when in Rome” osv. For ikke å fremstå som en tulling holdt jeg kjeft. Guiden betjente de tre stengene hele tiden, skiftet agn og var aktiv i forsøket på å lure noen fisk av størrelse på kroken. Dårlig gjort synes jeg, han fisket mens jeg slo i hjel tiden med å dra agnfisk. Vi var 7-8 fiskere og fikk beskjed om at det skulle rulleres på å dra inn eventuell storfisk fra livebaitstengene. Jommen sa jeg smør, ikke et napp. Så da satt jeg der på kassen min og tauet småfisk og myste ut over havet. Var jeg heldig kunne jeg jo kanskje få øye på delfiner eller noe annet spennende, men det fikk jeg jo ikke. Lunsj og drikke var inkludert i prisen, et lite hjemmesmurt rundstykke med ost og skink og en boks cola, jo da noe valuta for pengene må man jo få. Totalt fikk vi vel en 80-100 småfisk, trollingen på turen hjem ble resultatløs den også.

Noen bilder av fisken vi fikk har jeg ikke. Tanken om at vi skulle få noe det var verdt å ta bilde av var jo tilstede i mitt hode hele tiden.

Det var koselig med noen timer på havet med fiskestanga i hånda, men denne turen var definitivt ikke verdt de 60 euroene. Mannskapet på båten var hyggelige og jeg er jo fullstendig klar over at det går opp og ned her i verden hva fangster angår. Du må gjerne slenge deg med hvis du er der nede, men jeg synes det er riktig at du skal vite hva du går til. Nettsiden til denne arrangøren skrev etterpå at vi hadde fått fisk i størrelsesordenen 1-4 pound, jeg tror ikkke noen var over 200g.

Jeg tar gjerne en tur til, men da i trollingsesongen hvor marlin, wahoo o.l står på menyen. Det spørs imidlertid om jeg er velkommen hvis de får nyss om denne rapporten :)

Endret av KjellArne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fin og ærlige rapport. Flere burde skrive sine opplevelser med slike turer, da jeg har nevnt det før : Det er ikke verd pengene som en fisketur , og det er ikke verdt pengene som en kosetur heller.

Kan du linke til sidene dems? Det lønner seg alltid å se seg godt om med båtene som finnes , samt sjekke hvilke utstyr de har til rådighet før man velger båt. Tror ikke det er noe problem å bli ønsket velkommen igjen. De burde få med seg hvordan gjestene har opplevd turen. Jeg har i hvertfall satt mange av disse på plass, både under turen og ikke minst etter turen , og oppfordrer offentlig også på turist sider om å ikke booke seg hos båter som driver aktiv med haifiske uten C&R.

Håper du har bedre hel neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men husk at en del stellaer ikke har automatisk bøyle funksjon, samme Diwa og Penn. Men var det en mini Stella så skal den vel ha det. Eks mine Stellaer og Daiwa snella må du slå over bøylen manuelt.

Det er synd at en opplever slike ting, men selvføleglig så kan du og være uheldig, men tror de som driver med stunt fiske og tar fiskere med seg på denne måten ikke er de meste seriøse. Satt på Lanzarote for et par år siden i en liten "by" der det er litt upper class. De hadde og samme opplegg med noen båter. Kom inn en mens vi var der. Flott båt. Resultat var en liten tunfisk på båten.

Jeg hadde mer action med å fiske fra land med en liten reise stang jeg hadde med...Og fikk noen arter jeg ikke har peiling på hva var. At cruet fisker en del selv er vanlig. Jeg var selv i Kenya for noen uker siden, og vi ga klar beskjed om at den fisken vi sveiver opp skal krokes selv. Så de ga seg fort med å prøve å "hjelpe" å sette på fisk. Men vi fikk istedet hjelp til å sveive opp fra dypet når vi skulel flytte oss. Det var en bedre løsning....:) Bottomfiske på 200m med 900gr søkke er tungt i mange timer med mye flytting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.