Gå til innhold
Fiskersiden

Hjemmelagde planerboards og planerboard-mast


Øystein Thoen Sisjord
 Share

Recommended Posts

Etter litt surfing og snuing på kronene kom jeg frem til å forsøke å lage dette selv. Fremgangsmåte og resultat kan dere ser her: http://oysteints.blogspot.com/2012/03/bygge-planerboards-og-planerboard-mast.html

Resultatet ble greit fungerende brett og mast. Og for ikke å snakke om fisk på første turen. :-)

/ØTS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elegante løsninger! Og flott ørret også! Ekstra gøy på hjemme-mekk!

Har du no form for brems slik at ikke jula løper løpsk viss noe skulle løsne?

Velkommen som ny på forumet!

Har ingen form for brems gitt, så skulle noe løsne er det fare for at det kan bli litt stress og panikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Øystein, hyggelig å se deg her på forumet! :) Imponerende løsning du har ordnet her; dette er hakket over det meste av patenter jeg pleier å hive i hop. :P

Har du båt fast på Norsjø? Tenker å teste mer etter ørret og (forhåpentligvis) pelagisk gjedde der denne sesongen, men merker at båt på henger ikke er rette motivasjonsfaktoren når jeg vurderer turer utpå he he! Hører gjerne fra deg om du har tips om områder som virker lovende; jeg er ikke så kjent med forholdene utenfor selve bukta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Øystein, hyggelig å se deg her på forumet! :) Imponerende løsning du har ordnet her; dette er hakket over det meste av patenter jeg pleier å hive i hop. :P

Har du båt fast på Norsjø? Tenker å teste mer etter ørret og (forhåpentligvis) pelagisk gjedde der denne sesongen, men merker at båt på henger ikke er rette motivasjonsfaktoren når jeg vurderer turer utpå he he! Hører gjerne fra deg om du har tips om områder som virker lovende; jeg er ikke så kjent med forholdene utenfor selve bukta.

Heisann Jon! Båten jeg disponerer (egentlig min far sin), står på henger den også gitt. Klart det er litt mer styr med det, så man må jo fort sette av litt mer tid. Har stort sett tøffa rundt utenfor Årnesbukta og fulgt etter de andre trollingbåtene som kjører rundt utpå der. Du må gjerne bli med ut en tur i nær fremtid.

Vær bare litt forsiktige med slike bord i bølger, da de har en lei tendens til å stupdykke!! Eller knallprosjekt og moro med hjemmemekk!!

Nå vet ikke jeg hvor mye bølger det er snakk om, men jeg har tidligere ikke vært mye ute når det har vært noe særlig med bølger. Båten vår er som en kork som den snur seg i alle rare rettninger hvis man ikke passer godt på. Min erfaring med båt er vel og merke rimelig begrenset, så det kan godt hende at det er et helt vanlig problem for mange båter på den størrelsen.

Når vi testet om lørdagen ble det litt bølger. Vi forsøkte å endre festepunktet av lina på bordet, slik at det skulle bli litt større kraft utover, man da hoppa og spratt det så mye at vi måtte bare stille det tilbake. Jeg kan godt tenke meg at slike bord ikke er veldig optimale for bølger og mer som godværsbord å regne.

Uansett så er det hyggelig med positive tilbakemeldinger og gode inspill. Tar imot så mange tips jeg kan få jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Jon! Båten jeg disponerer (egentlig min far sin), står på henger den også gitt. Klart det er litt mer styr med det, så man må jo fort sette av litt mer tid. Har stort sett tøffa rundt utenfor Årnesbukta og fulgt etter de andre trollingbåtene som kjører rundt utpå der. Du må gjerne bli med ut en tur i nær fremtid.

Det hadde vært trivelig å blitt med på tur, ja. Begynner å bli fint utover nå med lange lyse dager og greie temperaturer. Er det ekkolodd i båten til faren din? Hadde noen test-turer med Normark paravaner på sjøen i fjor, og det ga mersmak på dorging generelt.

Har forøvrig vært noen turer og testet etter gjedde i områdene her omkring, men det virker dessverre som om det skjedde noe ved flommene i fjor - jeg treffer rett og slett ikke på fisk i det hele tatt nå. Merket at det var noe som hadde forandret seg etter alt vannet i fjor sommer, og prat med grunneiere her og der gir ingen indikasjoner på at det har vært garnet eller noe sånt. Skal gå meg noen runder når gyteleken begynner så fort vanntemperaturen blir riktig, så får vi se om jeg i det minste kan se noe fisk.

Så da tenker jeg som så at det kan være verdt et forsøk med dorging etter potensiell pelagisk gjedde i Norsjø; vil tro at det er områder der hvor de følger f.eks. stimer av sik. Har fått et par tips om steder, men der er det for grunt til å dorge. Ene naboen min har en trollingbåt i gårdstunet sitt om dagen, så tenker jeg skal forsøke å få en prat med han for å høre om han tilfeldigvis fisker på Norsjø og om han har noen tips. Ellers så er det jo ingen dum idê å følge andre båters rute der, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært trivelig å blitt med på tur, ja. Begynner å bli fint utover nå med lange lyse dager og greie temperaturer. Er det ekkolodd i båten til faren din? Hadde noen test-turer med Normark paravaner på sjøen i fjor, og det ga mersmak på dorging generelt.

Har forøvrig vært noen turer og testet etter gjedde i områdene her omkring, men det virker dessverre som om det skjedde noe ved flommene i fjor - jeg treffer rett og slett ikke på fisk i det hele tatt nå. Merket at det var noe som hadde forandret seg etter alt vannet i fjor sommer, og prat med grunneiere her og der gir ingen indikasjoner på at det har vært garnet eller noe sånt. Skal gå meg noen runder når gyteleken begynner så fort vanntemperaturen blir riktig, så får vi se om jeg i det minste kan se noe fisk.

Så da tenker jeg som så at det kan være verdt et forsøk med dorging etter potensiell pelagisk gjedde i Norsjø; vil tro at det er områder der hvor de følger f.eks. stimer av sik. Har fått et par tips om steder, men der er det for grunt til å dorge. Ene naboen min har en trollingbåt i gårdstunet sitt om dagen, så tenker jeg skal forsøke å få en prat med han for å høre om han tilfeldigvis fisker på Norsjø og om han har noen tips. Ellers så er det jo ingen dum idê å følge andre båters rute der, nei.

Har ikke blitt noe ekkolodd ennå, men vi har planer om å gå til anskaffelse av det etterhvert. Og i den forbindelse søker jeg etter noen tips på dette og som er i budsjettklassen.

Jeg forsøkte å sende deg en PM ang. fisking til helgen, men du kan tydeligvis ikke motta flere meldinger stod det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke blitt noe ekkolodd ennå, men vi har planer om å gå til anskaffelse av det etterhvert. Og i den forbindelse søker jeg etter noen tips på dette og som er i budsjettklassen.

Jeg forsøkte å sende deg en PM ang. fisking til helgen, men du kan tydeligvis ikke motta flere meldinger stod det.

Fint du sa ifra angående pm-er, hadde ikke fått med meg at innboksen var full. Har slettet unna nå, hvis du gidder sende meldingen på nytt?

Forøvrig er det et par interessante ekkolodd-tråder på forumet, men det er nok mulig du må skumme gjennom endel synsing innen visse modeller, spesifikasjoner osv. :D Jeg har et nokså enkelt Hummingbird lodd på lettbåten, det har fungert helt fint så langt. Har planer om å forsøke å få testet det litt mer nøyaktig på blant annet Norsjø i år.

Endret av BanJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.