Gå til innhold
Fiskersiden

Støing


 Share

Recommended Posts

Jeg har aldri fått sjø ørret. Men vet at de forekommer på flere plasser jeg pleier å fiske. Og da har jeg opfattet fra en annen tråd at en såkalt støing er det best å la fare igjen....

Hvordan ser et sånt eksemplar av arten ut i forhold til en jeg trygt kan legge på grillen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lang, tynn og ekkel. Kan være brun, ha stor krok i kjeften. Du ser det ganske enkelt.

Det er nok ikke alle som ser hvordan en støing ser ut , at vinterstøingen er brun har jeg som fisker aldrig sett.For nå har det jo gått et halvt år siden gyting, og den har blitt blank igjen På Laksen kan det henge igjen noen prikker av gytefargen,Men det er ikke bestandig .Det er bare hann fisken som har krok i under kjeften,Men selv den minker og blir normal igjen etter en hvis tid etter gyting.

Lang og tynn er den som regel støingen,Men noen fisker kan se brukbare ut med det samme du får dem på land,og det kan være vanskelig å se for en nybegynner at det er en støing han har fått på kroken. En Laks og Sjøørret er sterke og spreke fisker,Men får du en støing på kroken så gir den seg relativt fort .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google is your friend. Ta med deg båten over Tjeldsundbrua og dorg fra holmene og inn til Tovika/Rensåelva og tilbake så blir jeg forbauset om du ikke kommer i kontakt med ørret eller laks. (finnes sjørøye i området også) Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fisker i sjøen å fisken ikke forlater vannet i løpet av tiden du bruker for å få den på land er det nok en fisk i dårlig kondisjon.

Sjøørreter hopper å bærer seg veldig når dem er i god kondisjon.

Du kan også event se litt her.

http://ieg.hitos.no/fiske/k-faktor.pdf

Når det gjelder utseende så se andre svar.

I tillegg vil jeg si at du ser at hodet er for stort til fisken. Det ser unaturlig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enkleste måten å se det på at hode er større enn fisken. På fisk som ikke har vært oppe å gytt så er kroppen mye tykkere enn hode. Du kan merke det en del på kreftene på ørreten men ørreten er vel generelt ikke så sprek ennå på denne tiden av året. Det blir ikke skikkelig liv i den før du kommet godt ut i april-mai da det begynner å bli mere varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke alle som ser hvordan en støing ser ut , at vinterstøingen er brun har jeg som fisker aldrig sett.For nå har det jo gått et halvt år siden gyting, og den har blitt blank igjen På Laksen kan det henge igjen noen prikker av gytefargen,Men det er ikke bestandig .Det er bare hann fisken som har krok i under kjeften,Men selv den minker og blir normal igjen etter en hvis tid etter gyting.

Lang og tynn er den som regel støingen,Men noen fisker kan se brukbare ut med det samme du får dem på land,og det kan være vanskelig å se for en nybegynner at det er en støing han har fått på kroken. En Laks og Sjøørret er sterke og spreke fisker,Men får du en støing på kroken så gir den seg relativt fort .

Vel, nå er det sånn at ikke all fisk blir blanke som du sier. De kan være blanke og ha krok selvom de lever i sjøen og blir tatt flere kilometer unna nærmeste elv/bekk.

IMG_4351-1.jpg

Denne fikk jeg i fjor vår, april, så da har du sett det også

;)

Og forresten, det er ikke vanskelig å se at det er en støing, det er bare å se på helhetsinntrykket av fisken. Er den lang og tynn, så er det bare å slippe den ut igjen. Et godt tegn på at fisken er bra som mat er at den har lett for å miste skjell når du behandler den, og jeg har bare opplevd det på tjukke blanke ørreter. Man får også iblant ørreter som er blanke men ikke mister skjell så lett også.

Endret av 2Fish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå er det sånn at ikke all fisk blir blanke som du sier. De kan være blanke og ha krok selvom de lever i sjøen og blir tatt flere kilometer unna nærmeste elv/bekk.

IMG_4351-1.jpg

Denne fikk jeg i fjor vår, april, så da har du sett det også

;)

Og forresten, det er ikke vanskelig å se at det er en støing, det er bare å se på helhetsinntrykket av fisken. Er den lang og tynn, så er det bare å slippe den ut igjen. Et godt tegn på at fisken er bra som mat er at den har lett for å miste skjell når du behandler den, og jeg har bare opplevd det på tjukke blanke ørreter. Man får også iblant ørreter som er blanke men ikke mister skjell så lett også.

Så du mener at denne ørreten er en støing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk denne da jeg var ute å dorget i helga. ikke vanskelig å se at denne er en vinterstøing. Lang og slank denne hadde både krok og var fortsatt brun på hode. Kunne også se at den var slitt på finnene. Den var 80cm lang fikk ikke veid den men tror ikke den var over 4kg. Hadde denne ikke gytt hadde den kanskje vært mellom 7-8kg560974_10150708489853287_582088286_9221774_1499891580_n.jpg

denne ble satt ut igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at denne ørreten er en støing?

Mener å huske at den hadde rundt 0,9 i k-faktor, og uten å sette noen grenser for hva som går fra støing til fjordfisk, så synes jeg det er en fisk som burde gå ut igjen, selv om den er i nogenlunde ok kondisjon. Rett og slett fordi fisk som denne har ikke noe å gjøre på middagsbordet, skjellene satt godt fast, fisken hadde fortsatt krok og den hadde nok vært nylig på elv. Og da er det vel en støing?

Endret av 2Fish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at den hadde rundt 0,9 i k-faktor, og uten å sette noen grenser for hva som går fra støing til fjordfisk, så synes jeg det er en fisk som burde gå ut igjen, selv om den er i nogenlunde ok kondisjon. Rett og slett fordi fisk som denne har ikke noe å gjøre på middagsbordet, skjellene satt godt fast, fisken hadde fortsatt krok og den hadde nok vært nylig på elv. Og da er det vel en støing?

Den ser nesten ut som en brunørret som har rotet seg ut i havet :) Men det er vel ikke all ørret som blir veldig slank om den har vært i elva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser nesten ut som en brunørret som har rotet seg ut i havet :) Men det er vel ikke all ørret som blir veldig slank om den har vært i elva?

Kommer jo helt an på hva ørreten skal gjøre i elva. Om den skal gyte blir den jo tynn. Om den bare skal avluse seg i et par døgn, så blir den jo ikke særlig mye tynnere. Selv om den spiser lite på elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her ble jeg i grunnen ikke mye klokere...

Enkelt sagt så anbefaler jeg at du slipper ut fisk som du kan se er vintersøting. Er du i tvil så må jo du avgjøre det selv. Hadde jeg vært i tvil hadde jeg sluppet den ut. Når du ser at den er en støing er det ikke matfisk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjonen er da:

1. Brunt skal ut

2. lang og tynn skal ut

3. er det en dårlig fighter, skal den ut

4. mister den lett skjell, skal den ut

5. Virker hodet stort iforhold til resten, skal den ut

6. har den krok, skal den ut

7. er den ekkel, skal den ut

Men

1. har den krok og er brun, kan den muligens være ok

2. Det kan være kaldt i vannet og derfor er den i dårlige form.

3. kanskje den ble født med et kromoson mindre/mer og derfor er hodet stort eller mister skjell lett.

Da står det vel igjen med:

Er den lang og tynn, skal den ut. Og føler du at den er ekkel i tillegg er det ingen tvil! Ut med den!

Og skulle du kakke en under tvil, legg for all del ikkje ut bilder. Da blir du uthengt og mister ditt gode rykte. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre det enkelt. Fisk som ser sliten ut, er tynn, smal over ryggen, stort hode i forhold til kropp, og ofte med antydning til innsunket buk er støinger. De kan være blanke. Lakse støinger er normalt alltid blanke. Så sett ut fisk du ser ikke har en normal god kondisjonsfaktor.

Det er ikke normalt god matfisk selv om noen sier det. Mesteparten av fettet den har tæret på er oppbrukt og dermed er heller ikke kvaliteteten nær så bra som en gjeldsfisk eller en fisk som har stått over siste års gyting. Det vil ofte opptre mange støinger på områder nære elver og bekker tidlig på sesongen. Ofte etter 1ste skikkelige flom i bekker og elver. Etterhvert så sprer de seg mer og beiter seg opp når temperaturen i sjøen er mer trivelig for fisken. Jeg har normalt fått de fineste fiskene et godt stykke vekk fra typiske støingplasser tidlig på sesongen. Det er fisk som ikke har vært i elva sist år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en forskjell på støing og vinterstøing?

Ser på nett at noen skriver at støing er ugytt fisk som har overvintret i elv, men andre skriver at det er gytt fisk som har overvintret.

Noen som kan oppklare for meg?

Støing eller Vinterstøing er det samme,altså utgytt fisk som overvintrer i elva og slipper seg ut under vårflommen.

http://www.fluefiske.net/forum/topic/20910-hvilke-av-disse-to-er-vinterst%C3%B8ing/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.