Gå til innhold
Fiskersiden

Havfiskesnelle


Langemannen
 Share

Recommended Posts

Hei! Har tenkt å kjøpe ny snelle til havfiske. Prisen må være rundt 1500-2500.

Jeg har pekt meg ut en som jeg er interessert i. http://skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Multiplikatorsneller/Penn/Squall/Penn-Squall-60-Lever-Drag-Havfiskesnelle-134453-p0000065824.aspx

Jeg lurer da på om denne er vanskelig å betjene i forhold til de billige multiplikatorsnellene vi får tak i. Jeg lurer også på om denne hadde funket greit til havfiske.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig enkel å bruke.

Men i mine øyne er det VELDIG overkill.

Men det kommer jo an på hva du skal fiske etter.

Du får 460meter med 0.61mm

Sannsynligvis vil du ikke bruke så veldig mye mer en 0.30mm

Å da får du sikkert 1000meter på.

Hvor dypt skal du fiske, og hva slags fisk skal du fiske?

Jeg har en snelle med ca 400meter 0.28mm, har enda ikke hatt brukt for alt. ( http://skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Multiplikatorsneller/Shimano/TLD/Shimano-TLD-20--109311-p0000040717.aspx )

Har også en snelle med 550meter 0.30mm.

Husk på at desto tykkere sen du bruker, desto mer blir senen tatt av strømmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med mindre du skal fiske ekstreme dyp, er det veldig sjelden du trenger over 500m 0.32 braid på ei havfiskesnelle her i norge. den tauer opp alt som finnes av matfisk i havet.

Jeg vil nevne shimano TLD 15-20 som ligger på 1400-1500. solide bra brems og du kan fiske til kina med tynn nok braid :)

Har selv en tld 15 selv om et lager gikk her før påske blei det ordna opp på under ei uke.

i og med at jeg ser du holder til i flekkefjord så skal du ikke dra på stortorsk og kveite dagen lang så disse er nok i massevis.

edit: så ikke at det var tld du linka der tah, smør på flesk kanskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :)

Haha, såpass ja! Jeg kan ikke så veldig mye om utstyr, men dette burde jeg ha sett :ninja: Tenker nok at jeg skal ned på en maks 200-250 meter. Går etter langer, brosmer, stor- sei,lyr, torsk (det er lov til å håpe) osv.. og etter de litt mer eksotiske fiskene på havets bunn :)

Da går jeg nok får den Shimano-snellen! Men i og med at jeg skal ha ny stang også, så lurte jeg på om denne her kanskje hadde vært noe :

http://skittfiske.no/Avdelinger/Supertilbud/Hav--og-b%C3%A5tfiske/Alle/Shimano-Technium-Boat-7,6-20-30lbs-Havfiskesett-for-den-kvalitetsbevisste-133210-p0000064579.aspx

... som det i tillegg følger med sen på!

Hva syns dere? Må også si at jeg setter pris på at folk som dere som gidder å hjelpe :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke feil ut det nei.

Ser ut til å være en bra stang, ikke for stiv og ikke for myk.

Du må nesten selv teste og finne ut hva som er for deg.

Myk eller stiv stang.

Jeg har ett par stenger, alle er forskjellig stivelse.

Snellen er sikkert også bra, igjen litt overkill, 550m på 0.50mm.

Det er i å for seg ikke noe feil, men vekten er på 1080g.

Shimano TLD som jeg linket til er 670g.

Men for all del, tviler på du blir misfornøyd :)

Du kan evt sjekke ut https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=60163&hl=&fromsearch=1 også.

Jeg kjøpte ett slikt sett, meget fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TLD20 er en velprøvd og pålitelig "traktor". Et godt verktøy for fiske etter storfisk på dypt vann. Å ha for mye snøre på ei snelle vil du aldri se på som et problem (muligens bortsett fra når du skal betale for å fylle den, men det løser du med et lag mono i bunn), det er tvert imot en stor fordel om du skulle være 15 nm fra land og være så uheldig å ryke i toppen med søkket på 300 meters dyp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.