Gå til innhold
Fiskersiden

kveitetur til Arnøya, Nord-Troms


Holmen
 Share

Recommended Posts

Går fint an å sette kroken på første forsøket så lenge du du har krutt i nævan. Det blir rabalder og slenging fram og tilbake, men så lenge du greie å holde hodet over vannet så burde det gå greit.

Hehe - antar du mener fiskens hode her..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje teit spørsmål, men har hørt at de argeste kveitene å få opp er de mellom 40 og 80 kg (eller noe sånt). De som har de drøyeste utrasene og mest fighting spirit. Gjelder dette evt ved rekka også, når man setter kroken?

Jeg satte kroken på Jan-Øyvind sin 60kg i fjor høst, og den hadde ikke slitt seg ut på forhånd. Tør nesten ikke tenke på hvordan det må være med en uthvilt en på over 100kg.....

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje teit spørsmål, men har hørt at de argeste kveitene å få opp er de mellom 40 og 80 kg (eller noe sånt). De som har de drøyeste utrasene og mest fighting spirit. Gjelder dette evt ved rekka også, når man setter kroken?

Jeg satte kroken på Jan-Øyvind sin 60kg i fjor høst, og den hadde ikke slitt seg ut på forhånd. Tør nesten ikke tenke på hvordan det må være med en uthvilt en på over 100kg.....

Jeg har erfart at det kan være stor forskjell fra fisk til fisk hvordan den oppfører seg og har lite med størrelse og gjøre. De aller største er ofte roligere, men de har sånn styrke at de river med seg 100 meter snøre bare ved noen få dovne slag med sporden. Når det gjelder bryting ved rekka kommer det an på hvor fort fisken kommer til båten og hvor kjørt den er. Jeg var med en av gjestene mine i vår (Espen), den ene dagen fikk han en fisk på 51kg som kom relativt fort til båten hvorpå jeg satte kroken ved første anledning. Denne fisken holdte på å slite armen min ut av skulderleddet. Neste dag fikk Espen ei på 47kg som han - på grunn av mye avdrift, vind og strøm - brukte lang tid på å få til båten. Denne fisken var totalt tom for krefter og gjorde ingen motstand verken ved krokingen eller når den kom i båten. Forøvrig tror jeg fisker som er så sluttkjørt ikke egner seg for gjenutsetting.

Jeg fikk forresten en fisk på 8-10kg her om dagen som var helt slapp. Det var som å sveive opp ei tangvase. Fisken var helt rolig til jeg avkroket den i vannet. Da for den som er rakett tilbake til bunn. Mens andre 10kilos fisker kan oppføre seg som bolegutter på speed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker veldig godt skildringen din av den svære du tok. Å gå på noe sånt alene.... Lurer på om det er tryggest med korkblåse og litt langt tau. Ikke godt å si, det har jo sine risikopunkter det og, når den setter av gårde og river taukveiler overbord. Men sånt må man ha tenkt gjennom på forhånd, nytter ikke å plutselig stå der og ikke ha en plan. Uansett må man vel konkludere med at en storkveite har gode muligheter for å ta hevn over fiskeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveita mi på 162,5 kg hadde ihvertfall enormt med krutt igjen etter at jeg satte kroken. Den brytekampen var den verste jeg har vært oppi. Det gikk 2-3 minutter der jeg ble kastet fra side til side og fram og tilbake før den endelig roet seg såpass at vi fikk satt en ekstra krok. Da fortsatte den å slå i 5 minutter til mens den blødde ut. Synd at det ikke var noen som kunne filmet det, det hadde vært fint å ha for ettertida.

Kims fisk på 134,5 noen dager tidligere var vel også rimelig sprek ved kroking, etter bare 5 minutters kjøring i forkant..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer rapport sånn rundt neste helg vil jeg tro. Må få samla tanker, oppsummert med gutta om hva vi faktisk har fått og få samla bilder på ett sted, som det er alt for få av igrunn. Sånn går det med 3 fiskeidioter i båten og kameraet ligger inne i cabinen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.