Gå til innhold
Fiskersiden

Oppdrettslaks?


Recommended Posts

En ting er sikkert, det er en vinterstøing som skulle blit satt tilbake!

Det at gjellelokk står ut fra fisken er mest sansynlig pgr av gjellemark! Ikke noe spesielt med gjellelokkene der som sier umidelbart o-fisk. Det er heller ikke noe ved bryst/halefinne som sir umidelbart o-fisk. Det eneste jeg bet meg merke i er den avkortede snuten, noe den kan ha fått av sopp eller vandringshinder!

Ingen klar o-fisk vis du spør meg.

Endret av Olsen77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er sikkert, det er en vinterstøing som skulle blit satt tilbake!

Det at gjellelokk står ut fra fisken er mest sansynlig pgr av gjellemark! Ikke noe spesielt med gjellelokkene der som sier umidelbart o-fisk. Det er heller ikke noe ved bryst/halefinne som sir umidelbart o-fisk. Det eneste jeg bet meg merke i er den avkortede snuten, noe den kan ha fått av sopp eller vandringshinder!

Ingen klar o-fisk vis du spør meg.

Har du noe mer info om denne gjellemarken som forkorter gjellelokkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hørt at det ved tvilstilfeller er best å ta den på land, men ser det er delte meninger om dette.

Vurderer å ta med bildene videre for å få bekreftet noe. Får litt dårlig samvittighet av å tenke på at det kan være villaks.

Er ikke noe uenighet rundt at støing skal tilbake. Man kan jo ikke drive å ta livet av fisk når man er usikker på om den er vill, når det er sagt, tror jeg dere har kakka en o-fisk. Med andre ord mener jeg du godt kan ha dårlig samvittighet for metode, men flaksen har sansyneligvis frikjent dere fra faunakrim :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ingen tvil om at villaks-støing skal ut igjen, jeg påpekte bare litt delte meninger om den skulle på land eller ikke ved tvil om oppdretts- eller villaks. Denne gangen ble det altså kakk, da vi helte mer mot oppdretts. Mener å ha lest at en oppdrettslaks for mye gjør mer skade enn en villaks mindre, uten at jeg er noen ekspert på området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ingen tvil om at villaks-støing skal ut igjen, jeg påpekte bare litt delte meninger om den skulle på land eller ikke ved tvil om oppdretts- eller villaks. Denne gangen ble det altså kakk, da vi helte mer mot oppdretts. Mener å ha lest at en oppdrettslaks for mye gjør mer skade enn en villaks mindre, uten at jeg er noen ekspert på området.

Det er ikke en vurdering som er opp til "hvermansen" å gjøre. All den tid det er den minste tvil om at det kan være en villaks støing, skal denne ut igjen.

Om du tror du har hørt no, hjelper lite når du blir tatt for å ha kakka en støing. prosentregning som slo feil er heller ikke gangbart argument.

Eneste formildende argument er om det faktisk er en o-laks du har kakka. Tenk deg senarioet, du blir tatt med en støing i stampen. Dette er villfisk. Du sier til polti at du trudde det var o-laks. Tror du da responsen blir: "flott levert gutter, en død andregangsgyter er tross alt bedre enn om dere hadde sluppet ut en o-fisk"

I think not :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.