Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan fylle opp senekapasiteten?


kaffekopp
 Share

Recommended Posts

Ikke glem kirurgknuten. Den er veldig enkel å få til, og har en bruddstyrke som sånn ca ligger midt mellom blodknuten og dobbel uniknute. En god dobbel uniknute holder på over 90% av den opprinnelige styrken til snøret, mens blodknuten bare holder ca 60-65%. Kirurgknuten holder vel rundt 80-85% om den er gjort skikkelig på rett type snøre.

Allbrightknuten mener jeg er enda sterkere enn uniknuten.. Har ikke brukt den da, men ser ut som en knute jeg bør lære meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albright is the buisness, så lenge du klarer å knyte den korrekt vell og merke. Kan fort skli opp hvis du ikke klarer å legge tette surringer og riktig lock-turns, samt at den må strammes til nøyaktig. Er ofte at knuta virker riktig rett etter at den er knytt, men surringene kan fort svekkes/skli under bruk hvis den ikke er knytt med omhu. Dog ikke noe nevneverdig problem når den skal brukes til å skjøte innerlina, ikke så ofte man får se den i løpet av en fisketur..

Endret av gullfiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp kjøpt ny baitrunsnelle og skal legge 270m 0,28mm multisnøre på den. Problemet er at senekapasiteten er 450m for 0,30mm snøre. Hva er den beste løsningen for å fylle opp spolen?

Husk at tallene som er oppgitt refererer til antall meter mono som går på snella. Multi bygger mye, myyye mere, det er derfor plass til veldig mye mindre multi enn mono. Skulle ikke forundre meg om det nesten er nok med 270m multi for å fylle snella di.

Eks. Min shimano twinpower 6000 som oppgir en kapasitet på 295m 0.30 ble fyllt av 270m 0,19......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.